Help Asia Bibi en haar gezin

Asia BibiIn 2009 werd Asia Bibi uit Pakistan gevangen genomen. Zij werd beschuldigd van blasfemie na een ruzie met moslimvrouwen uit haar dorp. Over de dag dat ze gearresteerd werd vertelt ze: “Ik kan ze nog steeds horen, de menigte die naar de rechter riep: ‘Dood haar! Dood haar! Allah Akbar!’”.

Asia Bibi verblijft nog altijd in de Multan-vrouwengevangenis. Mede door diverse bedreigingen, betogingen en blokkades na het uitvoeren van de doodstraf op Mumtaz Qadri, liep de behandeling van haar zaak opnieuw vertraging op. Inmiddels heeft haar advocaat Saif-ul-Malook een verzoekschrift ingediend voor een nieuwe zitting bij het Supreme Court (Hooggerechtshof) in Pakistan. In oktober 2016 stond haar rechtszaak bij het Hooggerechtshof in Islamabad gepland, maar de rechtszaak werd uitgesteld omdat één van de rechters zichzelf niet onafhankelijk achtte. Er is nog geen nieuwe datum voor de zitting bekend. HVC startte een petitie en organiseerde een demonstratie, waarin de Nederlandse overheid  wordt opgeroepen druk uit te oefenen op de Pakistaanse overheid en om ruimhartig asiel te bieden aan Bibi.

Dankzij de actie die Stichting HVC in 2015 hield, kon de eerste bijdrage worden geleverd aan de advocaat- en gerechtskosten. Een anonieme ondernemer zamelde een aanzienlijk deel van de overige advocaatkosten in. Stichting HVC bedankt alle gevers voor hun betrokkenheid.

De inzamelingsactie gaat door. Naast de bijdrage aan de advocaatkosten, hoopt HVC ook een bijdrage te kunnen leveren aan de steun en opvang aan Bibi’s familie, voor de bezoeken aan de gevangenis en voor het voedsel wat steeds aan Bibi wordt gebracht, voor de scholing van Asia Bibi’s dochters en voor de beveiliging van de familie en het lokale team. Voor deze support is (per 1 dec. 2016) nog ca. € 5.000,- nodig.

Laten we samen in gebed gaan en financieel zorg dragen voor Asia Bibi en haar familie: maak vandaag nog uw gift over o.v.v. Asia Bibi!
Online doneren:
Uw gegevens:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.

Actie nieuws

Plv. Directeur-Generaal Politieke Zaken Pieter Jan Kleiweg de Zwaan neemt petitie in ontvangst. 24-12-2016 | Demonstratieweek Den Haag #FreeAsiaBibi Afgelopen week vond in den Haag de demonstratieweek voor Asia Bibi plaats. Inmiddels is de demonstratie afgerond en de petitie aangeboden. 02-12-2016 | Doe mee tijdens de demonstratieweek voor Asia Bibi #FreeAsiaBibi De ‘Stalen Kerk’ container strijkt binnenkort neer op het Spuiplein in Den Haag. Van D.V. 19 t/m 24 december houdt Stichting HVC een demonstratie voor de vrijlating van de Pakistaanse christin Asia Bibi.
Asia Bibi 07-10-2016 | Rechtszaak Asia Bibi - Update De rechtszaak van Asia Bibi is verdaagd.
Treurende ouders met de foto van hun omgekomen zoon 30-03-2016 | Bloedige aanslag treft christenen in Pakistan Op zondagmiddag 27 maart, eerste Paasdag, vond er in de Pakistaanse stad Lahore onder een grote groep christenen een zelfmoordaanslag plaats. Bij de explosie, die plaatsvond in een park, zijn meer dan 70 mensen omgekomen en raakten meer dan 350 mensen gewond. Met name vrouwen en kinderen werden het slachtoffer.
Eén van de dochters van Asia Bibi 24-03-2016 | Bid met Pasen voor Pakistan! Oproep klinkt om Asia Bibi te doden rond Pasen. Tienduizenden moslimextremisten in Pakistan gaan dagelijks de straat op om de ophanging van Asia Bibi af te dwingen. Onder christenen groeit de angst voor verstoring van kerkdiensten, vooral tijdens de Paasdagen. Stichting HVC roept alle kerken in Nederland op tot gebed op eerste Paasdag. (C) DawnNews 29-02-2016 | Mumtaz Qadri opgehangen Maandagmorgen 29 februari is Mumtaz Qadri opgehangen in de Adialia gevangenis te Rawalpindi (Pakistan). Dat laat Sajjid Gondal, woordvoerder van de lokale politie, weten. Vanuit de gevangenis is het bericht inmiddels officieel bevestigd. De veiligheidsmaatregelen in heel Pakistan zijn aangescherpt.
Asia Bibi en gouverneur Taseer 22-01-2016 | Sfeer in debat rond Asia Bibi verhardt De aanvraag bij het Hooggerechtshof Islamabad (Pakistan) voor de volgende hoorzitting in de zaak van Asia Bibi, is ingediend. Asia Bibi 30-11-2015 | Nieuwe rechtszaak Asia Bibi op komst Asia Bibi verblijft nog altijd in de Multan-vrouwengevangenis omdat ze zich zes jaar geleden schuldig zou hebben gemaakt aan godslastering. De voorbereiding van haar proces bij de Pakistaanse Hoge Raad is in volle gang, de rechtszitting wordt binnen afzienbare tijd verwacht.
Asia Bibi 24-10-2015 | Familie Asia Bibi geschrokken van internationale berichtgeving Het Pakistaanse team waar Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC) mee samenwerkt heeft een ongepland bezoek gebracht aan Asia Bibi. De familieleden van de Pakistaanse christin waren erg geschrokken door het bericht dat Bibi eenzame opsluiting zou hebben gekregen.
Dochters van Asia Bibi poseren met foto van hun moeder 07-09-2015 | Asia Bibi’s zaak: een optelsom van wonderen 5 vragen over Asia Bibi aan Jan Dirk van Nifterik
Asia Bibi 04-09-2015 | Gebeurtenissen Asia Bibi op een rij Aasiya Noreen, beter bekend als Asia Bibi, afkomstig uit het Oost-Pakistaanse dorp Ittanwali, werd op 19 juni 2009 gearresteerd omdat ze de profeet Mohammed zou hebben beledigd in een ruzie met moslimvrouwen. Man van Asia Bibi 03-09-2015 | Man van Asia Bibi ziek Vanuit Pakistan ontvingen we het bericht dat de man van Asia Bibi ziek is.
Asia Bibi, ook wel bekend als Aasiya Noreen 22-07-2015 | Doodvonnis Asia Bibi uitgesteld Op woensdag 22 juli vond de rechtszaak van de 50-jarige moeder Asia Bibi plaats. Na 6 jaar gevangenschap zou zij te horen krijgen of het doodvonnis voltrokken gaat worden. Asia Bibi 16-10-2014 | Doodvonnis Asia Bibi bevestigd door Hof Pakistan Vandaag (16 oktober) heeft de rechtbank in Lahore (Pakistan) het doodvonnis van de christin Asia Bibi bevestigd.