Noodhulp Noord-Irak

ISOntvluchtIn Noord-Irak zijn miljoenen mensen, zowel Irakezen als Syriërs, getroffen door de terreur van IS. Een aantal dorpen zijn inmiddels weer bevrijd van IS. Stichting HVC wil hulp bieden aan mensen die nog in de vluchtelingenkampen achterblijven, maar ook aan christenen die weer terugkeren naar de plek waarvan ze jaren geleden gevlucht zijn.

Vluchtelingenkampen

In de vluchtelingenkampen zetten lokale kerken zich in om hulpverlening te bieden. Waar mogelijk gaat de hulpverlening gepaard met evangelisatie. Zo steunt HVC een bakkerij in een Jezidi-kamp waar voor een lage prijs broden worden verkocht. De baksters en de missionair werkers van de lokale kerk knopen gesprekken aan met de klanten en delen het Evangelie. Ook worden Bijbels verspreid en worden kleine schooltjes gesteund.

Ook de christenen die weer terugkeren naar hun huizen, wil HVC ondersteunen. Veel huizen zijn volledig verwoest, leeggeplunderd, beschadigd of verbrand. Er is dringende behoefte aan voedsel, dagelijkse benodigdheden,  verzorgingsartikelen, bouwmaterialen en voorzieningen. In verschillende dorpen komt het dagelijkse leven langzaam weer op gang. Maar veel mensen kunnen nog niet terug, ze zijn afhankelijk van hulp van kerken en organisaties om hun huizen bewoonbaar te maken. Het is belangrijk dat christenen zo snel mogelijk kunnen terugkeren, voordat moslims in hun dorpen domineren. In het dorpje Qaraqosh helpt HVC vrouwen door hen een trainingsprogramma aan te bieden. Zij krijgen hulp bij het verwerken van moeilijke gebeurtenissen en kunnen een praktische training volgen, zoals het omgaan met een naaimachine. In verschillende dorpen worden plannen gemaakt voor het opstarten van een mini-onderneming, zodat christenen zelf in een inkomen kunnen voorzien.

Bezoek aan Noord-Irak

HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik bezocht Noord-Irak in september 2017. Hij schreef een aantal blogs over zijn bezoek, waarin hij vertelt over zijn reis, over de verschillende projecten en over de ontwikkelingen in het land, dat sinds 2014 in de ban is van de oorlog met IS. De blogs kunt u hieronder in het nieuwsoverzicht lezen.

De situatie in Noord-Irak is nog steeds zorgwekkend. Wij willen u vragen om te blijven bidden voor de gevluchte en terugkerende Irakezen.  Mogen wij u ook vragen om de hulpverlening in Irak financieel te steunen? Neem gerust contact met ons op, zodat we een plan kunnen maken dat past bij uw wensen.

Help mee!

Wilt u christenen in Noord-Irak steunen?
Maak dan een gift over op één van onze bankrekeningen:
ABN AMRO: NL 51 ABNA 0561455139
ING: NL 18 INGB 0003134057
Onder vermelding van projectnummer "8054".

U kunt ook eenvoudig doneren via het machtigingsformulier hieronder. Uw gift wordt via automatische incasso van uw rekening afgeschreven. Incassant-ID: NL50ZZZ180844300000.
Online doneren:
Uw gegevens:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.

Actie nieuws

Het gezin van Isam en Natelja 21-09-2017 | Genocide Blog #6 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Op bezoek bij Isam en Natjela | Militair gezin | Oorlogsmisdaden | Genocide | Aan God de eer De bakkerij in werking 19-09-2017 | Broodnodige hulp Blog #5 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: De bakkerij is open! | Genade | Dorpjes | In de kerk | Terug in Qaraqosh | Sajid
Pakketten uitdelen 18-09-2017 | Wat een leed Blog #4 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Twee uitdagingen | Missionair werker | Naar school | Waar is mijn dochter? | Dominee Daniël
Het uitgifte raam van de bakkerij 14-09-2017 | Deel het brood Blog #3 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Brood delen | Hoofd van zand | Prachtig land | Jezidi's | Bakkerij
Kinderen stormen op ons af in Hassan Shami 13-09-2017 | Overwinning op IS Blog #2 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Controles rondom Erbil | Bezoek aan de heroverde dorpen | In gesprek met de Peshmerga-generaals Zebari en Saman | Grote nood, maar ook hoop | Bezoek vluchtelingenkamp Hassan Shami Vluchtelingen hangen wat rond 12-09-2017 | Gods Kerk in Irak gaat door Blog #1 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Vertrek | Terugblik van zijn reis in 2014 | De voorbereidingen | Het referendum voor een onafhankelijk Koerdistan | In geprek met dominee Dler
23-08-2017 | ​Voedsel en kleding voor 200 Irakese gezinnen In samenwerking met lokale partners heeft Stichting HVC in het dorpje Banasor (Noord-Irak) meer dan 200 gezinnen voorzien van voedsel en kleding. Al maanden was er nauwelijks voedsel beschikbaar voor de inwoners van het dorp. Een cursist laat trots het resultaat van de naailessen zien 20-06-2017 | Naaicursus in vluchtelingenkamp Irak wordt goed bezocht Vrijwilliger Marijke van Dam bezocht een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak). Stichting HVC faciliteert daar een trainingsprogramma waarin traumaverwerking wordt gecombineerd met naailessen. Marijke sprak met Terez Matti Slewa, die de naailessen geeft.
Vrijwilliger Marijke met twee Irakese meisjes 11-05-2017 | Reisverslag: Hoop op herstel voor Irak Vrijwilliger Marijke van Dam was onlangs in Irak, om daar een project van HVC te bezoeken. Ze vertelt over haar indrukwekkende reis. Over de mensen die ze daar heeft gesproken en over hoop voor de toekomst.
Traumaverwerking voor vluchtelingen 05-05-2017 | Traumaverwerking voor Irakese vluchtelingen In een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak), faciliteert Stichting HVC een trainingsprogramma voor vrouwen en meisjes die voor IS moesten vluchten. HVC-vrijwilliger Marijke bracht een bezoek aan het project en sprak met psychologe Wade.
15-12-2016 | Trainingsprogramma biedt toekomst in Irak HVC start een trainingsprogramma voor (weduw)vrouwen en meisjes die al langere tijd in een vluchtelingenkamp verblijven. Uitdelen voedselpakketten 18-05-2016 | Update noodhulpactie IS ontvlucht in Syrië Er komt weinig hulp aan in Qamishly vanwege de onbereikbaarheid van de stad. Dat meldt de afgevaardigde die namens HVC in de eerste week van maart 2016 een persoonlijk bezoek bracht aan de stad.
Verstrekken medicijnen 07-03-2016 | Noodhulpactie IS Ontvlucht uitgebreid naar Syrië Recentelijk is HVC ook de hulp aan ontheemde en noodlijdende, arme gezinnen in het Quamishly district begonnen. Kerstfeest in Irak 28-12-2015 | Kerstfeest in Irak Op 23 december jl. werd in de regio Duhok een Kerstfeest voor kinderen gehouden, mede dankzij de giften die HVC van u mocht ontvangen.
Jihadist 28-10-2015 | IS vermoord ook christenen in vluchtelingenkampen IS heeft jihadisten laten infiltreren in de vluchtelingenkampen in Syrië. Aan hen de taak om daar christenen te vermoorden en hun dochters als seksslaaf te verkopen.
Evangelist Schep bij het AZC in Ter Apel 23-09-2015 | Evangelisatie en ondersteuning in Nederland Reeds vanaf september 2014 ondersteunt Stichting HVC Irakese en Syrische vluchtelingen. Met als focus een veilige opvang van de vluchtelingen in de regio (Noord-Irak). Stichting HVC blijft doorgaan met het zorg dragen voor deze vluchtelingen in de regio, maar wil niet voorbij gaan aan de vluchtelingen die in Nederland zijn terecht gekomen. Het doel is tweeledig; evangelisatie onder moslims en ondersteuning van (vervolgde) christenen.
Vluchtelingenkamp 02-07-2015 | Christenen mijden vluchtelingenkampen Noord-Irak Eind juni 2014 riep terreurgroep IS een 'islamitisch kalifaat' uit. Strijders van Islamitische Staat grepen na een lange strijd in juni de macht in Mosul. Evangelie bereikt IS 12-06-2015 | Evangelie bereikt IS Om veiligheidsredenen kunnen wij niet veel informatie geven over het evangelisatiewerk in Noord-Irak. Wel kunnen we vertellen dat het bijzonder gezegend wordt en zelfs de gezinnen van IS-aanhangers bereikt.
Tandheelkundige zorg 06-04-2015 | Evangelisatie en medische hulp voor de vluchtelingen in Noord-Irak Naast voedsel, schoenen en kleding verspreidt Stichting HVC nu ook Evangelisatiepakketten in Noord-Irak en verleent de stichting medische hulp vanuit een mobiele kliniek. Helpt u ons? Dan laten we samen de vluchtelingen niet in de steek! Trucks met hulpgoederen komen aan 17-01-2015 | Reisverslag Irak - januari 2015 HVC-directeur Jan Bor en bestuurlid Hans Bijl reisden af naar vluchtelingenkampen van Noord-Irak om te inventariseren hoe de hulpverlening verloopt.
vluchtelingkinderen 20-10-2014 | Stichting HVC helpt vluchtelingen in het noorden van Irak In Irak zijn ca. 1,8 miljoen mensen op de vlucht voor Islamitische Staat (IS). De omstandigheden waarin ze leven zijn erbarmelijk. De toekomst is onzeker. Stichting HVC lanceert een nieuwe actie ‘ISontvlucht.nl’ en schiet de getroffenen te hulp.
Sarah in de wieg 25-09-2014 | Sarah is IS Ontvlucht ‘De situatie van de vluchtelingen in Noord-Irak is schrijnend en uitzichtloos.’ Met die boodschap kwam Jan Bor, directeur van Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC), begin september terug van zijn reis door Noord-Irak. Tijdens deze reis heeft hij diverse vluchtelingenkampen en andere schuilplaatsen bezocht.