Moderne slavernij in meer dan 55.000 steenfabrieken

Iedere dag komen de christelijke slaven voor de werkdag samen om psalmen te zingen en te bidden

Het werk in de steenfabriek gebeurt handmatig. Het dagelijks mengen van zand en water tot modder leidt tot rugklachten bij de werkers.

Het dagelijkse aantal te produceren stenen ligt erg hoog. Daarom moeten kinderen zo snel mogelijk meehelpen om het doel iedere dag te halen.

De slaven wonen (vaak verplicht) met een gezin in één ruimte, die vrijwel niets biedt, maar waarvoor wel een hoge rekening betaald moet worden

De steenfabrieken zijn op afstand te herkennen aan de schoorstenen van de steenovens

Een arbeider bij een steenfabriek controleert het bakproces van de stenen in de steenoven

Deze bakstenen zijn klaar om uit de steenoven gehaald te worden

Deze jongens zitten in een HVC kindertehuis. Doel: het doorbreken van de cirkel van armoede en het leren van het Evangelie

Slavernij bestaat nog steeds. Sterker nog; vandaag de dag zijn er meer slaven dan ooit. Stichting HVC probeert de vicieuze cirkel die leidt tot slavernij te doorbreken.

Pakistan op nummer zes

Op de lijst van landen met moderne slavernij bezet Pakistan de zesde positie. Van de bijna twee miljoen christenen in Pakistan is circa 75% ongeletterd. Geen scholing betekent in het islamitische Pakistan geen werk of zeer slecht betaald werk, met name voor christenen. Hierdoor wordt het onmogelijk om het schoolgeld voor kinderen te betalen, zodat ook hen een armoedige toekomst te wachten staat. Als ongeschoolde christen heb je slechts een handvol opties om toch een inkomen te verdienen. Eén van die opties om te gaan werken in een steenfabriek.

De steenfabrieken

Een gebied dat strekt van Pakistan en Nepal, via het noorden van India naar Bangladesh staat bekend als de ‘brick belt’. In dit gebied staan naar schatting meer dan 55.000 steenfabrieken, de zogeheten ‘kilns’. Alleen al in Pakistan werken ongeveer 10 miljoen mensen in deze traditionele steenfabrieken. De bakstenen worden volledig met de hand vervaardigd, wat het arbeidsproces zeer zwaar maakt.

Naar schatting werkt 70% van de arbeiders in de steenfabrieken onder dwang. Zij zitten vast in een systeem, dat we 'moderne slavernij' noemen. De moderne slaven doen zwaar lichamelijk werk voor maar liefst 12 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

Hoe werkt moderne slavernij?

Schulden. Daar draait het in moderne slavernij om. Werkgevers betalen een zeer laag loon en lenen graag geld uit wanneer het loon tot problemen leidt. De schulden leiden ertoe dat de werknemers als slaven moeten blijven werken. Niet alleen in de steenfabrieken, maar ook in bijvoorbeeld de landbouw wordt dit schuldensysteem toegepast. Het is dé manier voor werkgevers om zo goedkoop mogelijk aan arbeiders te komen.

In een deel van de steenfabrieken moeten de steenslaven verplicht in een piepklein huisje op het fabrieksterrein wonen. Hiervoor worden hoge kosten gerekend, die het overgrote deel van het inkomen opslokken. Het restant is te weinig voor een gezin om eten en kleren te kopen. Bij tegenspoed kan een arbeider gedwongen worden om schulden te maken. Wanneer bijvoorbeeld iemand uit het gezin ziek wordt, dan moet er geld geleend worden voor medicijnen.

Deze situaties geven de werkgevers een kans om hun positie als schuldeiser te versterken. Een schuld wordt niet kwijtgescholden wanneer mensen overlijden, maar gaan over op hun kinderen. Zo blijft generatie na generatie geketend door schuld.

Stichting HVC wil deze vicieuze cirkel doorbreken. Dankzij uw hulp ondersteunt HVC scholen, weeshuizen en kindertehuizen. Vele honderden kinderen zijn hierdoor in staat om naar school te gaan. Dit geeft niet alleen deze kinderen de kans om armoede te ontwijken, maar ook hun kinderen zullen op hun beurt een eerlijke kans hebben in het leven. En ook hún kinderen profiteren er weer van. Zo werkt uw hulp generaties lang door.

Help vervolgde christenen in Pakistan en steun ze met uw gift

Dankzij uw gift ontvangen Pakistaanse vervolgde christenen praktische en geestelijke hulp. Helpt u hen om staande te blijven ondanks verdrukking en armoede?

Betaalmethode