Reisverslag: Hoop op herstel voor Irak

Vrijwilliger Marijke met twee Irakese meisjes

Meisjes in het vluchtelingenkamp

Het vluchtelingenkamp nabij Erbil

Een kapsalon in het vluchtelingenkamp

Een deelneemster van de naaicursus

Een kerkgebouw in Qaraqosh

Straatbeeld in Qaraqosh

11 mei 2017

Vrijwilliger Marijke van Dam was onlangs in Irak, om daar een project van HVC te bezoeken. Ze vertelt over haar indrukwekkende reis. Over de mensen die ze daar heeft gesproken en over hoop voor de toekomst.

“Op donderdag kwam ik aan in Erbil, een stad in het noorden van Irak. Samen met projectleider Benjamin, hebben we in de dagen van mijn bezoek meerdere kerkdiensten bezocht.” Rond Pasen is er verhoogd risico op een aanslag op christenen, waardoor alle kerkdiensten goed beveiligd zijn. Het gevaar voor een aanslag, zorgt er echter niet voor dat er christenen wegblijven. Marijke: “De kerk was overvol! Sommige mensen hebben de dienst van ruim twee uur staand meegemaakt.”

Vlak bij Erbil bevindt zich een groot vluchtelingenkamp. Er wonen honderden mensen, die moesten vluchten voor IS. “Zo’n vluchtelingenkamp is net een dorp van caravans,” vertelt Marijke. De meeste mensen daar wonen al twee jaar met gemiddeld zeven familieleden in een caravan! Dit is niet makkelijk, aangezien ze vaak kleine kinderen hebben. Als het winter is of als er veel regen valt, is het heel lastig om kinderen in zo’n kleine caravan te vermaken.” Wel ziet Marijke dat het leven in het vluchtelingenkamp door gaat. Er zijn mensen die een winkeltje openen, bijvoorbeeld een kapsalon, een kledingwinkel of een slagerij.

Dicht bij het vluchtelingenkamp bevindt zich het projecthuis. In dit gebouw worden naailessen gegeven, maar ook training rondom traumaverwerking voor vrouwen en meisjes. Een psychologe begeleidt deze training, die in drie groepen wordt gegeven. Een interview met deze psychologe leest u hier.

De naailessen worden goed bezocht. Marijke vertelt: “De vrouwen die de naaicursus bezoeken, hebben laten zien wat voor producten ze maken. Dat zijn bijvoorbeeld dekbedovertrekken, kussens en kledingstukken. Er was zelfs een vrouw die een doopjurk had gemaakt, prachtig!” De vrouwen leren hoe ze zelf kleding kunnen maken, maar leren ook elkaar beter kennen. Vaak worden ze goede vriendinnen. Marijke: “Het is heel mooi om te horen en te zien hoe belangrijk het project voor hen is!”

Op Eerste Paasdag bezocht Marijke de stad Qaraqosh, vlakbij het bekende IS-bolwerk Mosul. “Qaraqosh is echt bijna volledig verwoest, ook de infrastructuur is zwaar beschadigd. Het is echt een spookstad gerworden.” Juist in deze puinhoop mocht Marijke Pasen op indrukwekkende wijze vieren: “De gevluchte christenen kwamen terug naar hun stad om Pasen in hun eigen verwoeste kerk mee te maken.”

Marijke kijkt terug op een intensieve, maar waardevolle reis: “Ik hoop en bid dat de plannen voor wederopbouw van de dorpen snel uitgevoerd kunnen worden. Ook hoop en bid ik dat de christelijke gemeenschap en de kerk hier een sleutelrol in zullen spelen en dat ze zo ook voor de niet-christenen tot steun en hulp mogen zijn! Hopelijk helpt dat om een relatie met de moslims om hen heen op te bouwen, dat ze daar ook mogen laten zien wat christen-zijn betekent. Ik heb in Irak behoorlijke boosheid ten opzichte van de moslims geproefd. Dit kan ik natuurlijk wel begrijpen, maar ik hoop en bid dat christenen de moslims kunnen vergeven!”

HVC wil graag bijdragen aan de wederopbouw in Irak. Dat kunnen wij niet zonder uw hulp. Uw bijdrage is meer dan welkom! Doneren kan via het formulier hiernaast. Ook kunt u zelf uw gift overmaken naar IBAN NL51 ABNA 0561 4551 39 t.n.v. Stichting Hulp Vervolgde Christenen.