Christenen kijken hongerdood in de ogen

In veel landen leidt het coronavirus tot een dreiging vele malen groter dan het virus zelf: de dreiging van honger. Diverse organisaties waarschuwen dat per dag vele duizenden mensen zullen sterven aan honger. De schattingen lopen uiteen van 12.000 tot wel 300.000 doden per dag. Het coronavirus grijpt nog altijd om zich heen in landen als India, Pakistan en Bangladesh. De gevolgen van de crisis zullen voor miljoenen mensen nog maandenlang doorwerken. Vervolgde christenen worden vaak extra hard getroffen. Daarom roept HVC u op om op te staan tegen honger. Help ons om 5.300 gezinnen van de hongerdood te redden.

Geen werk, geen eten

Bij het vinden van werk sluiten christenen vaak achter hindoes of moslims aan in de rij. Ze hadden vaak al onderbetaalde baantjes; steenbakkers, schoonmakers, landbouwers en leermakers. Sparen is voor hen niet weggelegd. Vandaag geen loon, is morgen geen eten. En dat al maanden lang! Wanhopig proberen ze werk te vinden. Voor velen zonder resultaat. De negenjarige Yashwa is de enige uit zijn gezin die nog werkt, in een schoenmakerij. Hij werkt bikkelhard; lange dagen. Maar de € 0,50 die hij per dag verdient, is lang niet genoeg om voor zijn zieke vader, zijn moeder en drie zusjes te zorgen. Hoe Yashwa ook zijn best doet… een langzame hongerdood dreigt voor hem en zijn familie.

Gezinnen in hongersnood

Dankzij een netwerk van lokale partnerorganisaties en evangelisten, bereikt HVC christenen op zelfs de meest afgelegen plekken in India, Pakistan en Bangladesh. Via dat netwerk staat HVC in contact met 5.300 andere gezinnen voor wie ondervoeding of zelfs dood door honger op de loer ligt. Een afschuwelijke gedachte. HVC-medewerkster Jisca Deelen vertelt: “Ooit hield ik de hand van een man vast, die stervende was aan de hongerdood. Hulp kwam voor hem te laat. Dat raakte me diep. Als ik me dan voorstel dat dit lot 300 duizend mensen per dag staat te wachten, dan lopen de koude rillingen over mijn rug.” De HVC voedselhulpactie heeft als doel deze gezinnen de komende zes maanden structureel van voedsel te voorzien. Want de gevolgen van corona dreunen lang na.

Uitsluiting en discriminatie

Tienduizenden broeders en zusters kampen met een lege maag. Dagloners die thuis moesten blijven vanwege de lockdown, verloren direct hun inkomen. Voor veel christenen is het maar de vraag of ze nog wel een baan vinden, nu een economische crisis dreigt te volgen. Steeds vaker moeten ze een maaltijd overslaan. Kijken ze straks de hongerdood in de ogen? Op hulp van de overheid of lokale hulporganisaties hoeven christenen vaak niet te rekenen. Ze worden als minderwaardig gezien en buitengesloten van hulp. De overheid belooft veel, maar in de praktijk komt er weinig van terecht.

Help een gezin door de hongercrisis

Duizenden gezinnen zitten nog maandenlang in de hongercrisis. We vragen u om op te staan tegen de hongerdood en een gezin zes maanden lang te ondersteunen. Voor € 45,- per maand redt u een gezin. HVC bezorgt elke maand via lokale kerken en evangelisten rechtstreeks een voedselpakket bij de gezinnen uit het HVC-netwerk, namens u. We beseffen dat we veel van u vragen. Maar de nood is groot en de tijd dringt.

Helpt u ons om te voorkomen dat duizenden christenen sterven? Meld u aan voor maandelijkse steun voor het komende halfjaar! Na zes maanden stopt uw hulp automatisch. Loods ook een gezin door de hongermaanden heen!

Dank u wel!

HVC Voedselhulpactie

• HVC verspreidt de voedselpakketten in Pakistan, India en Bangladesh
  • In deze landen is christenvervolging aan de orde van de dag is. Veel van deze christenen worden buitengesloten van voedselhulp
  • Via ons netwerk van lokale projectleiders bereiken de voedselpakketten plekken waar bijna niemand komt
  • De voedselpakketten bevatten onder andere linzen, rijst, meel en groenten en helpt een gezin minstens vier weken vooruit
  • Na zes maanden stopt uw hulp automatisch

Sta op tegen de hongerdood en meld u aan:
Uw gegevens:
Hoeveel gezinnen wilt u helpen?
Machtigt u HVC om per gezin zes keer € 45,00 van uw rekening af te schrijven?

Actie nieuws

Honger dreigt voor vervolgde christenen in India, Pakistan en Bangladesh 14-07-2020 | Sta op tegen de hongerdood! Diverse organisaties waarschuwen dat per dag vele duizenden mensen zullen sterven aan honger. De schattingen lopen uiteen van 12.000 tot wel 300.000 doden per dag. Daarom roept HVC u op om op te staan tegen honger. Help ons om 5.300 gezinnen van de hongerdood te redden. Lees meer > Voedselhulp voor de armsten op afgelegen plekken in India 18-06-2020 | Al meer dan 3500 voedselpakketten voor vervolgde christenen Op dit moment vinden nog eens 1368 voedselpakketten hun weg naar vervolgde christenen, wat het totaal van de voedselhulpactie op meer dan 3500 pakketten brengt. De voedselhulp is hard nodig, want de hongersnood houdt aan! Lees meer >
22-05-2020 | Waarom is er voedselondersteuning voor christenen in Zuid-Azië nodig? "Christenen in Pakistan, India en Bangladesh, zitten in acute problemen. We helpen al enige tijd onze broeders en zusters met voedselpakketten en, indien nodig, medische zorg. Maar de crisis duurt voort, we zijn er nog niet." Lees meer >
Een voedselpakket voor deze mensen die in isolatie leven vanwege lepra 20-05-2020 | Voedselhulp coronacrisis; we zijn er nog niet Dankzij giften van betrokken Nederlanders kon HVC in april 2195 voedselpakketten laten uitdelen onder de armste christelijke gezinnen. Nu, een maand later, is hun voedsel opnieuw bijna op. De coronacrisis duurt nog altijd voort. HVC verlengt de voedselhulpactie, want we zijn er nog niet. Lees meer >