Hongersnood voor christenen door coronavirus duurt voort

Dankzij giften van betrokken Nederlanders kon HVC in april 2195 voedselpakketten laten uitdelen onder de armste christelijke gezinnen. Nu, een maand later, is hun voedsel opnieuw bijna op. De coronacrisis duurt nog altijd voort. Daarom doen we nogmaals schoorvoetend een beroep op u.  Want we zijn er nog niet.

"Dit is een antwoord op ons gebed”, zegt evangelist Shiva huilend  bij het ontvangen van een voedselpakket, half april. Evangelist Shiva woont en werkt in de Indiase staat Chhattisgarh. Hij is verbonden aan twee kleine christelijke gemeenten en evangeliseert onder hindoes. Christenen in Chhattisgarh hebben te maken met tegenstand en zijn arm. Veel van zijn gemeenteleden zijn dagloner en hebben sinds het uitbreken van de coronacrisis geen werk en inkomen door de lockdown in India. “Het voedselpakket kwam precies op tijd”, vertelt de Indiase evangelist, “de voorraadkast was leeg en mijn drie kinderen (van 10, 7 en 3) hadden honger. Ze waren zo blij met het eten!” Nu, een maand later, is hun voedsel opnieuw zo goed als op.

Arme christelijke gezinnen in Pakistan, India en Bangladesh worden hard getroffen door de coronacrisis.  Velen hadden voor de crisis ook al moeite om dagelijks in hun basisbehoeften te voorzien. Hoewel de maatregelen in de meeste van onze projectlanden stap voor stap iets versoepeld worden, zijn de problemen voor christenen onverminderd groot. Vaak werken ze als dagloner op het land of in de fabrieken. Toen het werk een paar maanden geleden stil kwam te liggen, vielen ook alle inkomsten weg. Spaargeld hebben de meesten niet, waardoor acute hongersnood ontstond. De meeste bedrijven zijn nog altijd gesloten. Als de landen straks weer verder opengaan, zijn christenen helaas vaak de laatsten die weer aan het werk kunnen. Hindoes of moslims gaan voor.

Lokale voedselhulp kwam langzaam op gang, vaak vanuit de islamitische of hindoeïstische overheid of organisaties. Christenen worden in veel gevallen uitgesloten en gediscrimineerd. Evangelist Shiva en al die andere christelijke gezinnen in Zuid-Azië zijn voorlopig nog niet uit de problemen. Het via HVC ontvangen voedsel, waarmee een gezin per pakket vier weken te eten heeft, raakt op. De coronacrisis duurt nog altijd voort. Vele duizenden gezinnen hebben honger.  Dagelijks bereiken ons nog altijd vele hulpverzoeken van mensen in nood.

We zijn dankbaar dat we veel mensen in de afgelopen maand konden helpen. Maar we zijn er nog niet. Ook de komende moeilijke tijd willen we voor hen klaar staan.  Daarom doen we (nogmaals) schoorvoetend een beroep op u.  Heeft u, ondanks de situatie waar we ons ook in Nederland in bevinden, wellicht de mogelijkheid om iets te delen met kwetsbare, vervolgde, christenen?

Met één pakket á €45,- helpt u een familie een maand lang aan voedsel. Elk bedrag is welkom. Mogen de christelijke families (nog steeds) op u rekenen?
 Elk bedrag is welkom! Doneer via:

Of maak uw gift over naar NL 51 ABNA 0561455139
o.v.v. ‘Voedselpakketten coronacrisis'

HVC Voedselhulpactie

• HVC verspreidt voedselpakketten in PakistanIndia en Bangladesh, maar ook in BraziliëGambiaZuid-Soedan en Kenia. Deze landen zijn in (gedeeltelijke) lockdown, arbeiders hebben geen inkomen meer.
  • De voedselhulpactie richt zich op christenen in landen waar christenvervolging aan de orde van de dag is. Veel van deze christenen worden buitengesloten.
  • Door het coronavirus liggen inkomsten van christenen al een paar maanden stil. Voor veel christenen is het maar de vraag of ze ooit nog aan het werk kunnen bij hun vaak islamitische of hindoeïstische werkgevers.
  • Via ons netwerk van lokale projectleiders bereiken de voedselpakketten plekken waar bijna niemand komt. De eenvoudige pakketten bevatten onder andere linzen, rijst, meel en groenten. Met een pakket kan een gezin minstens vier weken vooruit.
  • Bij de meeste gezinnen raakt het ontvangen voedselpakket alweer bijna op, maar een eind aan hun moeilijke situatie is er nog niet gekomen. De nood blijft groot.

Elk bedrag is welkom! Doneer via:

Of maak uw gift over naar NL 51 ABNA 0561455139
o.v.v. ‘Voedselpakketten coronacrisis'

Actie nieuws

22-05-2020 | Waarom is er voedselondersteuning voor christenen in Zuid-Azië nodig? "Christenen in Pakistan, India en Bangladesh, zitten in acute problemen. We helpen al enige tijd onze broeders en zusters met voedselpakketten en, indien nodig, medische zorg. Maar de crisis duurt voort, we zijn er nog niet." Lees meer > Een voedselpakket voor deze mensen die in isolatie leven vanwege lepra 20-05-2020 | Voedselhulp coronacrisis; we zijn er nog niet Dankzij giften van betrokken Nederlanders kon HVC in april 2195 voedselpakketten laten uitdelen onder de armste christelijke gezinnen. Nu, een maand later, is hun voedsel opnieuw bijna op. De coronacrisis duurt nog altijd voort. HVC verlengt de voedselhulpactie, want we zijn er nog niet. Lees meer >
Spreker Herman Meijer vertelt via livestream over christenvervolging 15-05-2020 | Presentatie over christenvervolging tijdens de coronacrisis via livestream Via collectes en acties zetten in diverse kerken diaconieën én gemeenteleden zich in om geld voor voedselpakketten op te halen. Via videoverbinding gaf HVC projectleider Herman Meijer hen uitleg over de situatie van vervolgde christenen in deze coronacrisis. Lees meer >
De voedselpakketten worden verspreid in Pakistan, India en Bangladesh, maar ook in Brazilië, Gambia, Zuid-Soedan en Kenia. 08-05-2020 | Voedselhulpactie: meer dan tweeduizend gezinnen geholpen maar de nood groeit Sinds HVC eind maart de voedselhulpactie startte, hebben al 2195 families een voedselpakket ontvangen! Veel van onze projectlanden blijven in lockdown, met dramatische gevolgen. De nood groeit wereldwijd. Lees meer >
Dankzij uw giften hebben honderden families te eten 09-04-2020 | HVC voedselhulpactie uitgebreid naar India en Bangladesh Dankzij uw giften hebben inmiddels enkele honderden gezinnen in Pakistan een voedselpakket gekregen, waarmee ze een maand vooruit kunnen. HVC heeft de voedselhulpactie uitgebreid naar de eveneens zwaar getroffen christenen in India en Bangladesh. Lees meer > 03-04-2020 | Christenen Pakistan moeten achter in de rij aansluiten bij voedselhulp Deze week startte HVC een actie om Pakistaanse gezinnen van voedsel te voorzien. Voor christenen lijkt de klap harder aan te komen dan voor veel andere mensen in het overwegend islamitische land. Nieuwssite CIP.nl vroeg zich af hoe dit kon. Lees het interview >
30-03-2020 | Acute hongersnood voor christenen in Pakistan door coronavirus “Gisteravond ging ik hongerig naar bed”, zegt Rehmat, een christelijke bouwvakker; “Ik had alleen nog een koekje als avondeten”. Net als Nederland heeft ook Pakistan veel maatregelen genomen om snelle verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Veel christenen hebben geen werk meer en dat betekent acute hongersnood. Lees meer > 24-03-2020 | Christenen Noord-Korea dubbel getroffen tijdens crisis De ondervoede bevolking van Noord-Korea wordt bedreigd door het coronavirus en een overheid die vrijwel geen medische zorg biedt. Ook voor de ondergrondse kerk in het land wordt de situatie steeds moeilijker. Lees meer >