Christenen gewond en vermist in Rohingya vluchtelingenkamp

Evangelist Taher

Gewonde Rohingya evangelist na nachtelijke aanval met kapmessen

3 februari 2020

> Oorspronkelijk bericht 27-1-2020:

Wij vragen uw gebed voor de groep evangelisten en hun gemeenteleden in het Rohingya vluchtelingenkamp in Bangladesh!

Vannacht zijn ruim vijfien christelijke gezinnen in het Rohingya kamp met kapmessen aangevallen. Drie evangelisten en twee gemeenteleden zijn daarbij gewond geraakt en worden in het ziekenhuis behandeld. Eén evangelist en zijn dochter van 14 zijn al de hele dag vermist. De vrees is dat de evangelist is vermoord en de dochter ontvoerd, maar dat is nog niet bevestigd. Het is onze hoop en gebed dit niet het geval is, maar dat vader en dochter zijn ondergedoken of misschien ergens in een ziekenhuis liggen en geen contact kunnen opnemen.

De hutten van ruim vijftien gezinnen zijn met de grond gelijk gemaakt en geplunderd. Familieleden en andere christelijke gezinnen duiken nu onder bij andere christenen in hun kleine hutjes. De politie in de kampen doet onderzoek. Het is nu donker geworden in Bangladesh, meer nieuws komt waarschijnlijk pas morgen.

De evangelisten maken deel uit van het Steun een Evangelist-netwerk van HVC. De afgelopen maanden zijn zij al vaker aangevallen. Er wonen in het Rohingya vluchtelingenkamp enkele honderden christelijke gezinnen temidden van ruim 1 miljoen orthodoxe moslims. Gevreesd wordt voor meer geweld tegen christenen de komende tijd.

De evangelist op de foto werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Hij had verschillende steekwonden en kneuzingen aan armen en benen. We vragen uw gebed voor de gewonden, de getroffen families en voor de christelijke gemeenschap in deze kampen. Wilt u bidden dat de vermiste evangelist en zijn dochter in goede gezondheid worden teruggevonden? Ook vragen we u te bidden voor de daders.

> Update 28-1-2020:

Evangelist Taher gedood

Helaas geen goed nieuws over de verdwenen Rohingya evangelist en zijn dochter (14). Betrouwbare bronnen laten weten dat evangelist Taher (50) in de nacht van zondag op maandag uit zijn hut is gesleept en voor de ogen van zijn vrouw zwaar is verminkt. De verwondingen waren van dien aard, dat onmiddellijk levensreddend handelen nodig zou zijn om te overleven. De aanvallers schreeuwden dat ze Taher gingen vermoorden en namen hem mee. Tot op heden is evangelist Taher niet gevonden, maar gezien zijn verwondingen is er geen kans dat hij de aanval heeft overleefd.

Ook zijn tienerdochter werd door de aanvallers meegenomen. Tot op heden is niets van haar vernomen. Naast haar laat evangelist Taher een vrouw en zes andere kinderen achter.

Het verdriet is groot. We vragen u te bidden voor Tahers vermiste dochter, zijn vrouw en andere gezinsleden. Ook vragen we u om te bidden voor de gewonde christenen en voor de bescherming van de christelijke Rohingya gemeenschap. Dank voor uw meeleven!

> Update 3 februari 2020:

Onduidelijkheid over lot evangelist Taher

Er bestaat een kans dat de Rohingya evangelist Taher toch nog in leven is. Orthodox islamitische Rohingya militanten zouden de evangelist gevangen houden en onder druk zetten om terug te keren tot de islam. Ook is Tahers veertienjarige dochter nog altijd niet teruggevonden. Uw gebed blijft zeer dringend nodig. Ook roepen we u op om de noodhulpverlening te ondersteunen met uw gift!

Leeft Taher nog?

Het laatste dat van evangelist Taher is vernomen, is dat met kapmessen op hem werd ingestoken en dat hij werd meegesleurd. Hierbij werd geschreeuwd dat hij zou worden vermoord. Dat bronnen binnen het vluchtelingenkamp nu toch melden dat hij misschien toch nog leeft, komt voor velen als een wonderlijke wending. We vragen u om te bidden of er duidelijkheid mag komen over Tahers lot. En in het geval dat hij nog leeft, dat Taher kracht mag ontvangen, standvastig mag blijven en dat hij snel wordt bevrijd.

Hoe kan ik de christenen ondersteunen?

Voorop staat dat uw gebed voor de christelijke Rohingya en de evangelisten uit het Steun een Evangelist-programma onmisbaar is. Ook kunt u bijdragen in de kosten voor de hulpverlening. De gewonde evangelisten en gemeenteleden zijn naar ziekenhuizen vervoerd en ontvangen medische hulp. Voor de thuisloos geraakte en beroofde christelijke gezinnen worden pakketten met noodhulp samengesteld. Iedere euro maakt hier een groot verschil. Helpt u mee?

Ondersteun de evangelisten structureel via Steun een Evangelist >

Update 1 september 2020

Er is nog altijd niets van evangelist Taher en zin dochter vernomen. We vrezen dat evangelist Taher is gedood en zijn dochter is uitgehuwelijkt. Wilt u voor hen beiden bidden?