Een helpende hand in India

12-05-2016Esther (20) en Berdien (23) zijn in India om daar twee projecten te ondersteunen. De eerste paar weken bij project Thomas in Noord-India. Daar heeft Esther ook haar sponsorkind Asish ontmoet. Op dit moment doen Esther en Berdien vrijwilligerswerk in het MJC in Zuid-India. Over de ontmoeting met haar sponsorkind vertelt Esther: “Het was een enerverende dag. We hebben samen met Asish een 'village' bezocht en zijn thuissituatie gezien. Het was een goed en bijzonder bezoek. Hun leefomgeving is een hut en stal in één. Het gaf een enorm gevoel van verbondenheid toen we na afloop met elkaar hebben gebeden.”

Ook over hun inzet voor project Thomas vertellen ze: “Naast activiteiten als watergevechten, basketballen, ligretto en ballontrappen, hebben we ook de school ondersteund door lesprogramma’s te maken. Zo hebben we (van overgebleven trouwkaarten) Engels lesmateriaal ontwikkeld. Ook hebben we met de kinderen posters gemaakt voor het nieuwe schooljaar. De dag voor vertrek hebben we nog een workshop gegeven aan de ‘teachers’ over diverse educatieve spellen die zij later in het onderwijs geven kunnen toepassen. Elke avond is er in het project om 19.00u een korte dienst met en door de kinderen waarin wordt gelezen, gebeden en gezongen. Woensdagavond was er een speciale afscheidsdienst. De kinderen hebben ons een zegenbede toegezongen. Halverwege viel de stroom uit maar men zong rustig in het donker door. Ten slotte hebben we hen de gekochte opbergdozen en rugtassen overhandigd, waar zij erg blij mee zijn. Afscheid nemen was moeilijk; we hebben een fantastische tijd gehad!”

Na een hele dag reizen, kwamen ze aan in het Michael John Job Center in Zuid-India
“De eerste dagen was het voor ons opnieuw wennen aan een andere cultuur, omgeving en een nieuw project. Van circa een kleinschalig jongenstehuis naar een grootschalig meisjestehuis. We zijn nu ruim drie weken op het project. Plannen en India zijn twee begrippen die niet in een zin geplaatst kunnen worden. Vol goede moed en met een houding van 'be ready for anything' begonnen we hier. Inmiddels blijkt dat soms toch erg veel geduld en flexibiliteit te kosten. Dus als je denkt een groep van vijftig kinderen te krijgen staan er gerust honderd op de stoep. En als je in je 'vrije tijd' toevallig in de buurt bent wordt je gerust gevraagd even een activiteit te verzorgen. Ofwel; improviseren met tachtig krioelende meiden voor je neus: succes! :-)

We worden hier af en toe heel moe van, maar als zo'n middag slaagt verdubbeld dat absoluut ons energiegehalte! Zo hebben we afgelopen zaterdag een modeshow georganiseerd met een groep van vijftig meiden, en of ze het goed deden? Wauw! Ze hadden zelf jurken gemaakt van afval en we hebben ons verbaasd over hun enorme creativiteit. Daarnaast zijn we gestart met gezondheid- en hygiënevoorlichting.”

Gebedspunten:
- Blijvende positiviteit, energie en creativiteit om er zoveel mogelijk te kunnen zijn voor de meiden.
- Goede openingen voor gesprekjes waarin we hen kunnen bemoedigen.
- Inspiratie om hen ook op geestelijk gebied te kunnen helpen.

Om voor te danken:
- De geslaagde activiteiten waardoor we al veel positieve aandacht konden geven.
- Voor de ‘counselor’ die sinds oktober op het MJC is en veel geduld, aandacht en humor heeft.
- De begeleiding die we krijgen vanuit HVC en het werk wat we tot nu toe voor de kinderen in India konden doen.

Foto's: Berdien en Esther