EU gaat nieuwe gezant godsdienstvrijheid aanstellen

09-07-2020Goed nieuws: de Europese Unie heeft bekend gemaakt dat er een nieuwe speciale gezant voor godsdienstvrijheid benoemd gaat worden.

De vorige gezant, dhr. Ján Figel, liet al zien hoe belangrijk een gezant godsdienstvrijheid is. Hij stelde van mei 2016 tot eind december 2019 misstanden tegen onder meer christenen aan de kaak binnen het Europarlement. Ook speelde hij een cruciale rol in de vrijlating van de Pakistaanse christin Asia Bibi.

Sinds eind december was het vanuit de Europese Commissie stil rondom de positie van religiegezant. En dat terwijl het helemaal niet beter gaat met de godsdienstvrijheid wereldwijd. Integendeel.

Binnen het Europarlement hebben diverse mensen zich voor het aanstellen van een nieuwe gezant ingezet, waaronder Europarlementariërs Peter van Dalen en Bert-Jan Ruissen SGP. In Nederland maken diverse politici zich in de Tweede Kamer sterk voor de grootste groep mensen die worden vervolgd vanwege hun geloof; christenen. Sinds 2019 is dhr. Jos Douma de Nederlandse speciaal gezant voor religie en levensovertuiging. Onze dank gaat uit naar hen allen.

In Nederland pleitten we samen met Open Doors, SDOK, Jubilee Campaign Nederland en ACN - Kerk in Nood voor een nieuwe gezant. We zijn God dankbaar dat het er nu van gaat komen. Dankt u met ons mee?
Houd mij op de hoogte over christenvervolging!
Hoe wilt u op de hoogte blijven?