Pakistaanse veiligheidsdiensten verijdelen aanslag tijdens Pasen

25-04-2017Pakistaanse militairen hebben tijdens de afgelopen Paasdagen een aanslag op christenen in Lahoreweten te verijdelen. Christenen reageren opgelucht, maar zijn ook bezorgd.

Een echtpaar werd er van verdacht dat ze tijdens de paasdiensten een zelfmoordaanslag wilden plegen. Veiligheidstroepen deden een inval en wisten daarmee waarschijnlijk een grote aanslag te voorkomen. Tijdens het vuurgevecht zijn vier militairen gewond geraakt. De militante man die waarschijnlijk een aanslag wilde plegen, is bij de inval om het leven gekomen. Zijn vrouw is gearresteerd.

In een gebouw in Lahore werd een behoorlijke hoeveelheid wapens en explosieven gevonden. Volgens onbevestigde berichten zouden ze deze wapens gekregen hebben van leden van de terreurgroep Islamitische Staat (IS). Door adequaat handelen van veiligheidstroepen kon dit echtpaar vlak voor Pasen gestopt worden.

Hoewel veiligheidsdiensten de laatste maanden vaker aanslagen hebben weten te voorkomen, zijn Pakistaanse christenen niet gerust op hun veiligheid. Terrorisme is in Pakistan een steeds groter wordende dreiging. HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik is bezorgd: “Juist rond Pasen zijn christenen in Pakistan vaker de dupe van geweld door terroristen. Al enkele jaren op rij zijn er grote aanslagen geweest rond de paasdagen, zoals de aanslag in het park van Lahore in 2016 en de aanslagen op kerken in 2015.” Deze keer kon een grote aanslag verijdeld worden. “Toch zijn we niet gerust op de veiligheid van christenen in Pakistan. De overheid doet niet genoeg om hen te beschermen.”

Er is blijvend gebed nodig voor de veiligheid van Pakistaanse christenen. HVC doet er alles aan om de veiligheid van haar projecten te blijven waarborgen. Van Nifterik: “De christenen in Lahore kunnen nu weer even opgelucht ademhalen, maar het gevaar voor een nieuwe aanslag blijft onverminderd groot.”