Waarom is er voedselondersteuning voor christenen in Zuid-Azië nodig?

22-05-2020Onderstaand artikel verscheen op CIP.nl:

"Aziatische christenen worden hard geraakt door de coronacrisis. Zij staan achteraan in de rij als het gaat om voedselhulp", vertelt Herman Meijer van Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC). "Christenen in Pakistan, India en Bangladesh, zitten in acute problemen. We helpen al enige tijd onze broeders en zusters met voedselpakketten en, indien nodig, medische zorg. Maar de crisis duurt voort, we zijn er nog niet."

Waarom is er voedselondersteuning voor christenen in Zuid-Azië nodig?

"Christenen in Zuid-Azië zijn in veel landen tweederangsburger. Zij hebben vaak mindere banen, met lagere inkomens en behoren bijvoorbeeld in Pakistan tot allerarmsten", legt Meijer uit. "Veel van deze landen zijn in lockdown. Door de lockdown zitten veel christenen nu zonder inkomen, wat betekent dat zij ook geen geld hebben om eten te kopen. Veel christenen in de noodgebieden leefden voor de coronacrisis al op of onder de armoedegrens." Wanneer je op de armoedegrens leeft, heb je net genoeg geld om te voorzien in je basisbehoeften. Veel christenen in met name Pakistan en India komen structureel geld tekort om van te leven."

Meijer: "Christenen hebben dus veelal al een mindere basis. Dit was al zo voor de coronacrisis." Wanneer je tweederangsburger bent in Pakistan, India of Bangladesh, betekent dit dat je later dan anderen recht hebt op veel voorzieningen. Volgens hem ziet de toekomst voor christenen in de noodgebieden er niet rooskleurig uit. "Christenen worden vaak als eersten ontslagen in deze coronacrisis en zullen als laatsten weer worden aangenomen. Zij verkeren in grote financiële nood."

Zeker in afgelegen gebieden wordt door de overheid laat en vaak te weinig hulp geboden. “In sommige gebieden moeten christenen achteraan in de rij gaan staan. Vaak wordt de hulp verleend door lokale organisaties of overheden. In Pakistan en Bangladesh zijn deze vaak islamitisch, in India hindoeïstisch. Veel christenen worden gediscrimineerd. Zij zijn letterlijk als laatsten aan de beurt of krijgen helemaal geen steun. Dit geldt voor voedselhulp, maar ook voor eventuele medische hulp.  HVC biedt hulp aan de christenen die worden uitgesloten door lokale overheden."

Hoe kunnen wij vanuit Nederland de christenen in deze gebieden steunen?

"Samen met lokale (christelijke) organisaties werken wij (HVC) samen om vervolgde en achtergestelde christenen te helpen in deze coronacrisis. We vragen hen voedselpakketten samen te stellen en die uit te delen aan gezinnen in acute nood. Wanneer mensen deze hulp ontvangen, zijn zij erg dankbaar. "Een evangelist uit een arm deel van India maakte zich grote zorgen over zijn gezin. Hij had geen eten meer om zijn drie kinderen van 10, 7 en 3 mee te voeden. Toen hij zijn voedselpakket ontving, was hij heel dankbaar en moest hij huilen. ‘Dit is gebedsverhoring’, zei hij. "Onze partnerorganisaties doen inkopen op de lokale markt en stellen pakketten samen met eten voor ongeveer vier weken.” Veel gezinnen kunnen met een pakket vier, misschien vijf weken vooruit. Het is nu ruim een maand geleden dat HVC de eerste tweeduizend pakketten uitdeelde. "Deze mensen hebben opnieuw hulp nodig. Zonder hulp komen  onze broeders en zusters elke dag eten tekort."

Meeleven

Christenen in de Aziatische noodgebieden weten ook van de situatie in Europa en Nederland. Er zijn hier in verhouding meer besmettingen, afgezet tegen de omvang van de bevolking. "Zij leven met ons mee", vertelt de projectleider. "Ze bidden voor Europa en voor Nederland. Als christenen wereldwijd kunnen wij elkaar geestelijk en praktisch steunen. In Pakistan en India voelen christenen zich erg gesteund. Een pakket betekent niet alleen eten, maar laat ook zien dat er aan hen gedacht wordt. Wij zenden hen hiermee de boodschap: 'Voor jouw omgeving doe je er misschien niet toe, maar voor ons wel.'"

Elk bedrag is welkom! Doneer via:

Of maak uw gift over naar NL 51 ABNA 0561455139
o.v.v. ‘Voedselpakketten coronacrisis'

HVC Voedselhulpactie

• HVC verspreidt voedselpakketten in PakistanIndia en Bangladesh, maar ook in BraziliëGambiaZuid-Soedan en Kenia. Deze landen zijn in (gedeeltelijke) lockdown, arbeiders hebben geen inkomen meer.
  • De voedselhulpactie richt zich op christenen in landen waar christenvervolging aan de orde van de dag is. Veel van deze christenen worden buitengesloten.
  • Door het coronavirus liggen inkomsten van christenen al een paar maanden stil. Voor veel christenen is het maar de vraag of ze ooit nog aan het werk kunnen bij hun vaak islamitische of hindoeïstische werkgevers.
  • Via ons netwerk van lokale projectleiders bereiken de voedselpakketten plekken waar bijna niemand komt. De eenvoudige pakketten bevatten onder andere linzen, rijst, meel en groenten. Met een pakket kan een gezin minstens vier weken vooruit.
  • Bij de meeste gezinnen raakt het ontvangen voedselpakket alweer bijna op, maar een eind aan hun moeilijke situatie is er nog niet gekomen. De nood blijft groot.

Elk bedrag is welkom! Doneer via:

Of maak uw gift over naar NL 51 ABNA 0561455139
o.v.v. ‘Voedselpakketten coronacrisis'