Zomervakantie in India

30-06-2016In het Michael John Job Center (MJC) in India is de zomervakantie alweer achter de rug en de scholen zijn weer begonnen. Tijdens de zomervakantie waren Berdien (op foto midden) en Esther (op foto rechts) in het MJC. Zij hebben meegeholpen en activiteiten verzorgd voor de Summer Camp.

Hun hulp was van harte welkom, omdat er in de zomer minder teachers op het MJC aanwezig zijn. Zij vertellen:

“Een hoogtepunt van de activiteiten was toch wel ‘health and hygiene’ lessen geven aan de tienermeiden. We hebben ze heel wat kennis kunnen bijbrengen, ook over hygiëne voor vrouwen. Ze waren enorm geïnteresseerd! Ook spoorzoekertje met behulp van gekleurd draad viel enorm in de smaak. Na dit eenmaal gespeeld te hebben hoorden we iedere dag weer: ‘Sister, today thread-game?’ (= zus, vandaag het draad-spelletje?)

Berdien heeft in het MJC haar verjaardag gevierd. Een bijzondere gebeurtenis, met name ook voor de meiden. Zij zagen er al dagen van te voren naar uit. Je verjaardag vier je door mooie kleding aan te trekken. In geheel Indiase stijl trok Berdien dan ook een Saree aan. Verder is iedereen verwend met bolletjes als ontbijt en met een ijsje. Een echte lekkernij voor de meiden!

Als afscheid hebben we van de meiden een aantal lieve briefjes gekregen die pas in het vliegtuig open gemaakt mochten worden. Terugkijkend op onze India-reis is het zo gaaf om te zien hoeveel we geleerd hebben; Van elkaar, van de staf, de kinderen, de cultuur. Een onvergetelijke ervaring.”

HVC is Esther en Berdien dankbaar voor hun inzet. Zij hebben ook een aantal weken geholpen in project Thomas voor zij naar het MJC gingen. Lees hier hun vorige verslag >