Gambia

Op het meest westelijke puntje van Afrika aan de Atlantische Oceaan ligt Gambia. Het land is kenmerkend smal en lang; het is een strook van ongeveer 320 kilometer lang en maar enkele tientallen kilometer breed, met in het midden de de Gambia-rivier. Op de kuststreek na wordt Gambia geheel omsloten door Senegal. Het is het kleinste land op het vaste land van Afrika. Sinds 1965 is Gambia onafhankelijk van het Britse koninkrijk. De ongeveer 1,7 miljoen inwoners van Gambia behoren tot de armsten van Afrika.

Christendom in Gambia

Ongeveer 90 procent van de inwoners van Gambia is moslim en 5 tot 8 procent is christen. De christelijke gemeenschap bestaat uit circa 50 duizend rooms-katholieken en tienduizend protestanten. Gambia staat bekend als een land met een voor Afrikaanse begrippen relatief grote godsdienstvrijheid. Vriendschappen tussen moslims en christenen komen veel voor. Vanuit de overheid is er geen sprake van vervolging, maar in de familiesfeer heerst vaak wel een taboe op andere godsdiensten dan de islam. Er zijn veel schrijnende voorbeelden van christenen die vervolging en verdrukking ervaren vanuit de familiekring. Zoals het geval van Modou, een moslim van de Fulastam, die tot geloof kwam. Zijn familie nam uit wraak zijn huis, vrouw en kinderen af. Ook gebeurt het niet zelden dat kinderen en vrouwen letterlijk op straat gezet worden nadat zij tot geloof zijn gekomen. Vervolgde en verdrukte christenen kunnen in Gambia wel rechtshulp krijgen, maar geen onderdak. Een groeiend aantal moslims bekeert zich tot het christendom, wat leidt tot een urgente hulpvraag uit Gambia.

Opvanghuis en beroepsopleidingen

De lokale evangelist Arnest B. Jassey is initiatiefnemer van de Gambiaanse stichting Christian Care Foundation The Gambia (CCFG). De stichting heeft als doel het evangelie verder te verspreiden in Gambia. Het aantal christenen in Gambia neemt duidelijk toe. CCFG wil vervolgde christenen geestelijke en praktische ondersteuning geven door hen een veilig onderkomen te bieden in een opvanghuis. In dit opvanghuis is ruimte voor individuen maar ook voor gezinnen, bijvoorbeeld voor een weduwe met kinderen die verstoten wordt door de familie van haar man. Bij het opvanghuis zal een kapel gebouwd worden voor gebed en Bijbelstudie. CCFG wil daarnaast ook beroepsopleidingen aanbieden. Mensen worden zo voorbereid om weer zelfstandig een plek in de maatschappij in te nemen.

HVC werkgroep CCF The Gambia

CCFG krijgt uit Nederland ondersteuning van Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC). Stichting HVC is actief in gebieden waar het belijden van Christus onderdrukking, armoede en afwijzing tot gevolg heeft. De HVC werkgroep CCF The Gambia organiseert acties en activiteiten om het project in Gambia te promoten en fondsen te werven voor het werk van evangelist Jassey. Het doel van elk project is dat het zich op termijn volledig zelfstandig kan redden.
Online doneren:
Uw gegevens:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.