Irak

In Irak zijn miljoenen mensen getroffen door de terreur van IS. Als Saddam Hoessein in 2003 door de Verenigde Staten en haar bondgenoten wordt verdreven, telt Irak ruim anderhalf miljoen christenen. Na het verdrijven van Saddam wordt de situatie voor christenen echter al snel slechter. IS (Islamitische Staat) rukte op met het streven om Irak een islamitisch land te maken. In hun opmars door Irak werd veel verwoest dat verbonden is aan het christendom. Christenen kregen drie opties: bekering tot de islam, hoge belastingen betalen of de dood. Sinds eind 2017 is Irak bevrijd van IS. Volgens sommige schattingen telt Irak vandaag de dag nog maar 250.000 christenen. Als dit cijfer klopt, betekent dit dat in een tijdsbestek van vijftien jaar ruim tachtig procent van de christenen uit Irak is verdwenen.​

Land in puin

Wie door het westen en noorden van Irak rijdt, ziet de sporen van de oorlog. Kapotgeschoten huizen passeren één voor één het blikveld. Complete steden liggen in puin. Verwoest door vliegtuigen van Westerse mogendheden of van de Iraakse luchtmacht zelf. Samen met de vernielingen die de Islamitische Staat (IS) heeft achtergelaten, zijn het stille getuigen van onbeschrijfbaar leed. Helemaal verdreven is IS overigens nog niet. Zowel in Irak als in Syrië zijn er nog duizenden sympathisanten die, zij het op kleine schaal, nog steeds van zich laten horen met aanslagen en geweld.

Ontploffingsgevaar in Mosul

De dreiging van IS-sympathisanten speelt met name in en rondom de stad Mosul. Mosul, het voormalige Ninevé, was jarenlang de thuisbasis van een groot deel van de christelijke gemeenschap in Irak. Het was enkele jaren geleden een stad met bijna twee miljoen inwoners. Onder hen waren veel christenen. Juist vanuit Mosul maakt IS hun opmars om christenen te vermoorden. Veel bewoners (waaronder bijna alle christenen) vluchten naar de veiligere Koerdische gebieden of naar het buitenland. Inmiddels is de stad bevrijd, maar grote delen ervan liggen nog in puin. De herstelwerkzaamheden zijn nog maar mondjesmaat begonnen. Tussen het puin ligt veel onontplofte munitie. Dat maakt terugkeer naar de stad erg gevaarlijk. Slechts een handjevol christenen is inmiddels teruggekeerd. Andere christenen blijven in de vluchtelingenkampen omdat zij bang zijn voor achtergebleven IS-strijders en -sympathisanten die nog steeds in de stad verblijven.

Vluchtelingen

Miljoenen Irakesen zijn ontheemd of gevlucht. Veel Iraakse christenen vluchtten naar onder meer Europa en Rusland. In Noord-Irak verblijven ruim 2 miljoen vluchtelingen uit Syrië en Irak. Stichting HVC startte daarom de noodhulpactie 'IS Ontvlucht'. In eerste instantie lag de nadruk op het verlenen van noodhulp. Nu de vluchtelingenkampen beter op orde zijn, richt HVC zich op het uitdelen van Evangelisatiepakketten en is er een mobiele kliniek die medische hulp verleent. Juist nu de nood groot is in dit land, lijkt de deur open te staan voor het Evangelie. Er is veel vraag naar Bijbels. Onze contactpersoon in Irak: “Het is hier gevaarlijk en moeilijk om met iemand over God te praten. Toch gaan we door, in vertrouwen op God. We willen heel graag een Bijbel kunnen geven aan mensen die geraakt zijn door Gods boodschap waarover we vertellen. Mensen kunnen daarna nog verder het Evangelie onderzoeken. Wij wachten op jullie, vertrouwen op jullie en bidden voor jullie om ons te helpen Gods naam groot te maken in Irak.”

Een groot aantal christenen ziet geen toekomst meer in eigen land. Velen zijn weggetrokken naar landen in het westen. Om christenen die achterblijven in Irak een toekomst te bieden, is hulp nú nodig. Stichting Hulp Vervolgde Christenen komt al jaren op voor christenen in de vluchtelingenkampen, maar wil ook hulp bieden aan de christenen die terugkeren naar huis. Mogen we daarbij rekenen op uw gebed voor de kerk in deze landen?
Online doneren:
Uw gegevens:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.
Projecten in Irak
Een voedselpakket voor Sajid Voedselpakketten In sommige vluchtelingenkampen en dorpen is er al maanden lang nauwelijks voedsel beschikbaar. Onder de allerarmsten deelt HVC voedselpakketten uit. De pakketten zijn deels gevuld met voedsel en deels met goederen voor persoonlijke hygiëne. Uitdelen van brood aan Iraakse vluchtelingen Bakkerij Veel Iraakse vluchtelingen krijgen, in plaats van noodhulp, een kleine financiële bijdrage van de hulpinstanties. Het bedrag dekt de maandelijkse kosten niet, zeker niet van de vluchtelingen die medische zorg nodig hebben. Stichting HVC besloot hen te helpen door een leegstaande bakkerij in Ba'adra weer op te starten. Iraakse scholier in een vluchtelingenkamp Ondersteuning scholen Er is dringend behoefte aan uitbreiding van de scholen in Iraakse vluchtelingenkampen. Voor ca. € 170,- geeft u een kind ook een plek op school. Bidt u mee om zegen voor het onderwijs?
Verwoest dorp in Irak Wederopbouw In veel Iraakse dorpen is enorme schade ontstaan door de oorlog. HVC wil helpen met het opknappen van de zwaar beschadigde huizen in gebieden waar nauwelijks hulp geboden wordt door andere organisaties.
Bezoek aan een training Traumacounseling Er komen steeds meer verhalen over de door IS gepleegde oorlogsmisdaden naar buiten. De terreurgroep heeft zich op grote schaal schuldig gemaakt aan vrouwenhandel. In Ankawa, Qaraqosh en verschillende vluchtelingenkampen organiseert HVC een trainingsprogramma voor meisjes en vrouwen die voor IS moesten vluchten. Bijbels, kinderbijbels en zangbundels HVC wil christenen in vervolging en armoede een eigen Bijbel geven. Ook is toenemende vraag naar lectuur om te verspreiden onder andersgelovigen.

Het laatste nieuws

Expeditieleden delen noodhulppakketten uit. Foto: Cees van der Wal 18-06-2019 | Terugblik Expeditie Mosul: "Ondanks dat christenen daar soms alles verliezen, blijven ze zeggen dat God goed is" Het wordt de christenen die in Irak wonen niet bepaald makkelijk gemaakt. Toch blijven zo’n 225.000 Irakezen hun geloof in Jezus Christus vasthouden. In de weken voor Pasen bezocht het team van Expeditie Mosul het noorden van Irak. Directeur Jan Dirk van Nifterik deelde zijn ervaringen in dit interview > Foto: Cees van der Wal 20-04-2019 | Expeditie Mosul: update #7 (video) Een bezoek aan de Kerk in Irak, dat laat je niet koud. Er is een honger naar het Evangelie in Irak en christenen hebben hoop in de meest hopeloze situaties! Bekijk de zesde en laatste vlog van Expeditie Mosul >
De gouverneur van Mosul ontvangt de expeditieleden in een ruimte die IS gebruikte als gevangenis voor Jezidi-vrouwen 19-04-2019 | Expeditie Mosul: update #6 Met de vereiste toestemming op zak rijden we onder begeleiding naar Mosul, de stad die vroeger Ninevé werd genoemd. Grote delen van de stad zijn verwoest. Het is duidelijk dat de strijd tegen IS hier heftig is geweest. Lees de blog >
Deze kinderen uit het vluchtelingenkamp zijn blij met hun hulppakket. Foto: Cees van der Wal 18-04-2019 | Expeditie Mosul: update #5 (video) In deze vijfde vlog van Expeditie Mosul zien we hoe dankbaar jong en oud is met de spullen die ze krijgen van Werkgroep Hulp Irak. De veertigste vrachtwagen met kleding en andere hulpgoederen arriveerde in het noorden van het land. Bekijk de vlog>
Foto: Cees van der Wal 17-04-2019 | Expeditie Mosul: update #4 (video) Na ruim een week komen de expeditieleden aan in Mosul. Kapotgeschoten huizen, veel beveiliging op straat. Iets verderop ligt een vluchtelingenkamp, waar de inwoners van Mosul een veilig heenkomen hebben gezocht. Bekijk de vlog> Een Jezidi vrouw (links) en een begeleidster van een hulpproject in één van de naaiateliers. Foto: Cees van der Wal 15-04-2019 | Expeditie Mosul: update #3 (video) Het team van Expeditie Mosul ontmoet een groep Jezidi vrouwen, die recent zijn bevrijd uit handen van IS. Geestelijk en lichamelijk zijn zij verwond door jarenlang misbruik. Veel mensen zijn gehersenspoeld met het IS gedachtegoed. Lees de blog en bekijk de video >
HVC Journaal #5 12-04-2019 | HVC Journaal: Expeditie Mosul (Irak) - dominee Mabud (Bangladesh) Leef mee met de vervolgde christenen via het HVC Journaal! In deze aflevering van het journaal van de vervolgde Kerk speciale aandacht voor christenen in Irak én een interview met dominee Mabud uit Bangladesh. Bekijk de video > De expeditieleden delen hulppakketten uit. Beeld: Cees van der Wal 12-04-2019 | Expeditie Mosul: update #2 (video) Wederopbouw? In het noorden van Irak is er nog vrij weinig van te zien. Veel mensen, ook christenen, kunnen niet terug naar hun woonplaats, die verwoest is door IS. Bekijk de tweede vlog van Expeditie Mosul >
Dominee Dler vertelt zijn verhaal over zijn hulp aan vluchtelingen. Foto: Cees van der Wal 11-04-2019 | Expeditie Mosul: update #1 (video) Het team van Expeditie Mosul is in Irak. In deze eerste vlog en in het verslag staan de indrukken van de eerste dag, over het lege vluchtelingenkamp bij Ankawa, Noord-Irak. Lees meer en bekijk de video >
Expeditie Mosul begint 09-04-2019 | Expeditie Mosul begint - zaterdag a.s. speciaal concert Vandaag begint 'Expeditie Mosul', wat inhoudt dat een team van vrijwilligers, projectleiders en partners van Stichting HVC op reis gaat naar Noord-Irak. Aanstaande zaterdag organiseert HVC werkgroep Betuwe een speciaal Paasconcert in Veenendaal, waarvan de opbrengst onder meer gaat naar Expeditie Mosul. Lees meer >
Foto: Cees van der Wal 12-03-2019 | Expeditie Mosul: uitdelen en bemoedigen Een team van vrijwilligers, projectleiders en partners van Stichting HVC vertrekt in april naar het zwaar getroffen Noord-Irak. Een paar duizend noodhulppakketten worden klaargemaakt voor onder meer Jezidi kinderen, moslims en christelijke vluchtelingen. Lees meer > De bakkerij voor vluchtelingen is weer geopend 07-09-2018 | Evangeliseren met brood (video) Precies een jaar geleden gebeurde er iets moois. Na een spontane hulpvraag vanuit Irak kwam er zo veel hulp uit Nederland, dat binnen enkele dagen een bakkerij in een vluchtelingenkamp weer kon opstarten. Een jaar na de heropening is de figuurlijke bodem van de meelzak in zicht. Lees meer >
Eén van de vele foto's van verwoesting in Mosul 11-07-2018 | Een boodschap voor Nineve Een jaar geleden werd de Iraakse stad Mosul heroverd op IS. Maar een jaar na de herovering ligt de stad nog steeds grotendeels in puin. Stichting HVC wil hulp bieden in de compleet verwoeste stad, op de plek waar vroeger het Bijbelse Ninevé lag. Lees meer > De boekenkraam met Bijbels, midden op de markt in Irak! 15-05-2018 | Meer dan tienduizend Bijbels uitgedeeld in Irak "In 2017 hebben wij meer dan tienduizend Bijbels mogen uitdelen. De verwachting is dat dit er in 2018 nog meer zullen zijn." De Iraakse dominee Marten is nauw betrokken bij het uitdelen van hulp en Bijbels in Irak en ziet ter plaatse welke impact dit heeft. Lees meer >
03-05-2018 | Verhaal: Mijn hulp is van de Heere Rasil woont al een aantal jaren in Duhok in Irak.. Met veel andere vluchtelingen zijn ze in een gebouw daar gaan wonen. Hij wil graag naar huis, maar zijn vader zegt dat dat niet kan. Maar hoe weet zijn vader dat nu eigenlijk zo zeker? Misschien staat het huis er nog wel! Lees het verhaal van Rasil >
Pasen voor vervolgde christenen - interview Family7 03-04-2018 | Pasen voor vervolgde christenen - interview Family7 Over de hele wereld is afgelopen weekend Pasen gevierd. Hoe vieren vervolgde christenen het Paasfeest? Bekijk het interview met Jan Dirk van Nifterik bij Family7 hier >
Irakese meisjes doen een spelletje in hun nieuwe klaslokaal 21-02-2018 | School in Seje uitgebreid Het schooltje dat HVC steunt in het vluchtelingenkamp in Seje (Noord-Irak) kon aanzienlijk worden uitgebreid. Naast uitbreiding van de lokalen voor reguliere lessen is er nu ook plaats voor groepsactiviteiten. Lees hier waarom dit zo belangrijk is > Family7 interviewt Jan Dirk van Nifterik 07-02-2018 | De puinhopen in Irak na drie jaar IS - interview Family7 Wat is er in de afgelopen drie jaar veranderd in Noord-Irak? Welke toekomst hebben de gevluchte mensen? En wat is de rol van Stichting HVC hierin? Jan Dirk van Nifterik was in Irak vlak voordat IS binnenviel én nadat IS voor een zeer groot deel is verdreven. Bekijk het verslag van Jan Dirk bij Family7 hier >
Een kerstpakket voor Sajid 07-12-2017 | Kerstpakkettenactie voor Irak In sommige vluchtelingenkampen en dorpen is er al maanden lang nauwelijks voedsel beschikbaar. Rond de Kerstperiode organiseert HVC een grote actie in Irak. Het streven is om 2.000 noodhulppakketten uit te delen aan vluchtelingen. Helpt u mee? Het gezin van Isam en Natelja 21-09-2017 | Genocide Blog #6 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Op bezoek bij Isam en Natjela | Militair gezin | Oorlogsmisdaden | Genocide | Aan God de eer
De bakkerij in werking 19-09-2017 | Broodnodige hulp Blog #5 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: De bakkerij is open! | Genade | Dorpjes | In de kerk | Terug in Qaraqosh | Sajid
Pakketten uitdelen 18-09-2017 | Wat een leed Blog #4 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Twee uitdagingen | Missionair werker | Naar school | Waar is mijn dochter? | Dominee Daniël
Het uitgifte raam van de bakkerij 14-09-2017 | Deel het brood Blog #3 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Brood delen | Hoofd van zand | Prachtig land | Jezidi's | Bakkerij Kinderen stormen op ons af in Hassan Shami 13-09-2017 | Overwinning op IS Blog #2 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Controles rondom Erbil | Bezoek aan de heroverde dorpen | In gesprek met de Peshmerga-generaals Zebari en Saman | Grote nood, maar ook hoop | Bezoek vluchtelingenkamp Hassan Shami
Vluchtelingen hangen wat rond 12-09-2017 | Gods Kerk in Irak gaat door Blog #1 van het bezoek van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik aan Irak. Onderwerpen: Vertrek | Terugblik van zijn reis in 2014 | De voorbereidingen | Het referendum voor een onafhankelijk Koerdistan | In geprek met dominee Dler 23-08-2017 | ​Voedsel en kleding voor 200 Irakese gezinnen In samenwerking met lokale partners heeft Stichting HVC in het dorpje Banasor (Noord-Irak) meer dan 200 gezinnen voorzien van voedsel en kleding. Al maanden was er nauwelijks voedsel beschikbaar voor de inwoners van het dorp.
Een cursist laat trots het resultaat van de naailessen zien 20-06-2017 | Naaicursus in vluchtelingenkamp Irak wordt goed bezocht Vrijwilliger Marijke van Dam bezocht een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak). Stichting HVC faciliteert daar een trainingsprogramma waarin traumaverwerking wordt gecombineerd met naailessen. Marijke sprak met Terez Matti Slewa, die de naailessen geeft.
Vrijwilliger Marijke met twee Irakese meisjes 11-05-2017 | Reisverslag: Hoop op herstel voor Irak Vrijwilliger Marijke van Dam was onlangs in Irak, om daar een project van HVC te bezoeken. Ze vertelt over haar indrukwekkende reis. Over de mensen die ze daar heeft gesproken en over hoop voor de toekomst.
Traumaverwerking voor vluchtelingen 05-05-2017 | Traumaverwerking voor Irakese vluchtelingen In een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak), faciliteert Stichting HVC een trainingsprogramma voor vrouwen en meisjes die voor IS moesten vluchten. HVC-vrijwilliger Marijke bracht een bezoek aan het project en sprak met psychologe Wade. 15-12-2016 | Trainingsprogramma biedt toekomst in Irak HVC start een trainingsprogramma voor (weduw)vrouwen en meisjes die al langere tijd in een vluchtelingenkamp verblijven.
Kerstfeest in Irak 28-12-2015 | Kerstfeest in Irak Op 23 december jl. werd in de regio Duhok een Kerstfeest voor kinderen gehouden, mede dankzij de giften die HVC van u mocht ontvangen. Vluchtelingenkamp 02-07-2015 | Christenen mijden vluchtelingenkampen Noord-Irak Eind juni 2014 riep terreurgroep IS een 'islamitisch kalifaat' uit. Strijders van Islamitische Staat grepen na een lange strijd in juni de macht in Mosul.
Evangelie bereikt IS 12-06-2015 | Evangelie bereikt IS Om veiligheidsredenen kunnen wij niet veel informatie geven over het evangelisatiewerk in Noord-Irak. Wel kunnen we vertellen dat het bijzonder gezegend wordt en zelfs de gezinnen van IS-aanhangers bereikt.
Tandheelkundige zorg 06-04-2015 | Evangelisatie en medische hulp voor de vluchtelingen in Noord-Irak Naast voedsel, schoenen en kleding verspreidt Stichting HVC nu ook Evangelisatiepakketten in Noord-Irak en verleent de stichting medische hulp vanuit een mobiele kliniek. Helpt u ons? Dan laten we samen de vluchtelingen niet in de steek!
Trucks met hulpgoederen komen aan 17-01-2015 | Reisverslag Irak - januari 2015 HVC-directeur Jan Bor en bestuurlid Hans Bijl reisden af naar vluchtelingenkampen van Noord-Irak om te inventariseren hoe de hulpverlening verloopt. vluchtelingkinderen 20-10-2014 | Stichting HVC helpt vluchtelingen in het noorden van Irak In Irak zijn ca. 1,8 miljoen mensen op de vlucht voor Islamitische Staat (IS). De omstandigheden waarin ze leven zijn erbarmelijk. De toekomst is onzeker. Stichting HVC lanceert een nieuwe actie ‘ISontvlucht.nl’ en schiet de getroffenen te hulp.
Sarah in de wieg 25-09-2014 | Sarah is IS Ontvlucht ‘De situatie van de vluchtelingen in Noord-Irak is schrijnend en uitzichtloos.’ Met die boodschap kwam Jan Bor, directeur van Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC), begin september terug van zijn reis door Noord-Irak. Tijdens deze reis heeft hij diverse vluchtelingenkampen en andere schuilplaatsen bezocht.