Iran

Hoewel het christendom officieel is toegestaan in Iran, worden christenen dagelijks ernstig gediscrimineerd en hebben geen kans op onderwijs en carrière. Huisgemeenten worden actief vervolgd door de overheid. Nieuwe bekeerlingen lopen levensgevaar. Ondanks de verdrukking groeit de honger naar het Evangelie. In de afgelopen 25 jaar zijn er meer Iraniërs christen geworden dan in de dertienhonderd jaren ervoor.

De islamitische wet

Iran is het enige land dat zowel een theocratische (godsdienst) als een democratische (staat) regering heeft. Dit houdt in dat, hoewel Iran een president heeft, de islamitische geestelijk leider (de ‘ayatollah’) de meest machtige man is. Ayatolla Ali Khamenei kan voorgestelde wetten tegenhouden, een zittende president ontslaan en een verkiezingsuitslag ongeldig verklaren. Ook de Sharia (de islamitische wet) wordt in Iran gehandhaafd.

Christenvervolging in Iran

Het christendom groeit in Iran. Wie in Iran in een christelijke familie wordt geboren, die wordt als christen min of meer gedoogd. Een ‘geboren christen’ hoeft er alleen nooit op te rekenen een baan met een hoge functie te krijgen. Ook is het voor christenen moeilijk om aanspraak te doen op medische hulp. Hun hele leven lang worden ze gedwarsboomd in wat ze doen, maar ze zijn wel relatief veilig. Uit angst voor de groeiende groep christenen, heeft de overheid veel kerken afgepakt en veranderd in een moskee. Wie in een islamitisch gezin is geboren en op latere leeftijd christen wordt, die is zijn leven niet zeker meer. Is het niet de overheid die de bekeerling wil doden, dan is het wel de eigen familie. Er zijn christenen met een moslimachtergrond (zogeheten Muslim Background Believers) die al jarenlang niet aan hun familie hebben durven vertellen dat zij christen geworden zijn.

Evangelisatie

Steeds meer moslims realiseren zich de resultaten van de afgelopen veertig regeringsjaren onder de vlag van de islam. Zij zien een spoor van geweld en verkrachtingen. Bij christenen zien zij daarentegen een handelen vanuit liefde. Hierdoor gaan steeds meer moslims op zoek naar de God van liefde. Het gebeurt steeds vaker dat moslims dromen en gezichten zien over de Heere Jezus. Iemand die zij uit de koran kennen als profeet. Na zo’n droom willen zij graag weten wie de Heere Jezus precies is en velen gaan op zoek naar de Waarheid. Er is hierdoor grote behoefte aan evangelisatielectuur. Stichting HVC wil samen met andere organisaties zoveel mogelijk Iraniërs bereiken met het Evangelie.

Bijbelverspreiding

Onze contactpersoon in Iran: ”In Iran is het verboden om Bijbels te drukken, terwijl de vraag naar Bijbels sterk toeneemt. De enige manier om hier aan Bijbels te komen is om ze te smokkelen of ondergronds te drukken. We wachten met smart op de Bijbels.” Stichting HVC wil aan deze roep om Bijbels gehoor geven. Helpt u mee? Een Bijbel kost €5,- >

Opvang kinderen die officieel niet bestaan

Begin december 2018 berichtte de Perzische BBC dat er in Iran naar schatting één miljoen kinderen zijn die niet erkend worden door de Iranese overheid. Zij hebben geen identiteitsbewijs, want dat geeft hen bestaansrecht en de verplichting tot medische zorg. Voor één miljoen kinderen is het iedere dag een strijd om te overleven en iedere dag moeten ze ervaren dat ze niet gewenst zijn. Stichting HVC ondersteunt een project dat ruim twintig van deze kinderen opvangt. Soms worden meisjes op straat gevonden, soms zijn ze in de woestijn achtergelaten om er zo geruisloos mogelijk vanaf te zijn. Officieel bestaan ze nu niet meer, maar als een wonder werden ze door de juiste mensen gevonden. Zij worden in het geheim opgevangen en krijgen de zorg die ze nodig hebben.  Sommige meisjes hebben een handicap en bijna allemaal zijn ze getraumatiseerd. Ondanks de trauma’s zijn ze dankbaar voor de zorg die ze ontvangen en slaan ze zich vaak dapper door het leven. Bidt u mee voor dit project en voor al die andere kinderen die niet mogen bestaan?
Doneer nu:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.