Syrië

Door de burgeroorlog tussen de regering en moslim-extremisten hebben vele christenen moeten vluchten. IS is vrijwel geheel verslagen, maar het land verkeert nog in grote chaos. Vele steden en dorpen zijn zwaar beschadigd.

Volgens ruwe schattingen is het aantal christenen in Syrië de afgelopen zeven jaar gehalveerd. De andere helft is gevlucht of vermoord. Als de situatie zo blijft, maakt dat de positie van de christenen zwakker en dreigt de eeuwenoude Syrische kerk in deze bakermat van het christendom te verdwijnen.

Christenen in vluchtelingenkampen
Er zijn veel vluchtelingen in dit, door oorlog geteisterde, land. Stichting HVC biedt hulp in één van de Syrische vluchtelingenkampen. Christenen proberen hier een veilig heenkomen te zoeken. Via een plaatselijke pastor wordt hen (nood)hulp geboden. Ook zijn er andere voorzieningen gerealiseerd, zoals een speeltuin.

Evangelisatie
De moedige pastor evangeliseert ook in het kamp waar HVC actief is. Er is nu een grote tent beschikbaar gesteld. Hier worden kerkdiensten gehouden waar 2500 mensen op af komen. Er lijkt een open deur om het Evangelie te brengen.
Doneer nu:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.

Het laatste nieuws

Inwoners van Qamishly staan in de rij voor voedselpakketten van HVC (archieffoto) 10-10-2019 | Gebed gevraagd vanwege aanvallen op Noord-Syrië Afgelopen jaren verleende HVC noodhulp in Qamishly. Deze plaats in Noord-Syrië, vlakbij de Turkse grens, huist veel christenen. Helaas is Qamishly opnieuw in een vuurlinie komen te liggen. Turkse aanvallen treffen sinds gisteren de stad. Lees meer > Uitdelen voedselpakketten 18-05-2016 | Update noodhulpactie IS ontvlucht in Syrië Er komt weinig hulp aan in Qamishly vanwege de onbereikbaarheid van de stad. Dat meldt de afgevaardigde die namens HVC in de eerste week van maart 2016 een persoonlijk bezoek bracht aan de stad.
Verstrekken medicijnen 07-03-2016 | Noodhulpactie IS Ontvlucht uitgebreid naar Syrië Recentelijk is HVC ook de hulp aan ontheemde en noodlijdende, arme gezinnen in het Quamishly district begonnen.
Jihadist 28-10-2015 | IS vermoord ook christenen in vluchtelingenkampen IS heeft jihadisten laten infiltreren in de vluchtelingenkampen in Syrië. Aan hen de taak om daar christenen te vermoorden en hun dochters als seksslaaf te verkopen.
Kobani op de kaart 28-07-2015 | Schrijnende brief: dierbare vrienden verloren Onderstaande brief ontvingen wij van het team uit het veld in Syrië: Lieve broeders en zusters, Jullie hebben vast gehoord over de recente aanvallen in zowel Kobani als Suruç. Vernietigd dorp in Syrië 23-06-2015 | Onthoofding dreigt voor 207 christenen in Syrië Februari jl. heeft IS 35 dorpen in Syrië bezet en 1380 families werden ontvoerd, waaronder 233 christenen. Van deze christenen worden er nog 207 gevangengehouden.
Verwoeste kerk in Syrië 28-05-2015 | Aanval op kerk in Syrië In Syrië gaat de IS als een briesende leeuw rond. Zo blijkt ook uit de foto die wij vandaag van onze contactpersoon ontvingen.