Zuid-Soedan

Sinds 2011 is Zuid-Soedan onafhankelijk van Soedan. Hier gingen tientallen jaren oorlog en miljoenen doden aan vooraf. Dit jonge land heeft het Evangelie nodig, want nog steeds zijn er grote onrusten door de onderlinge rivaliteit tussen de stammen. Verschillende (burger)oorlogen hebben geresulteerd in een toename van weeskinderen, armoede en honger. HVC ondersteunt op diverse plaatsen in Zuid-Soedan de opbouw van het land.

Kerkelijk centrum

Er is een kerkelijk centrum gerealiseerd in Loa. Het centrum bevat een kerk en verder een conferentiecentrum. Hier kunnen, naast kerkdiensten, verschillende cursussen worden gegeven zoals hygiënelessen, hoe om te gaan met andere stammen, voorlichting voor landbouw en veeteelt, Bijbelstudies, etc. Naast het centrum ondersteunt HVC een weeshuis dat op hetzelfde terrein staat als het centrum. Er worden ongeveer tachtig weeskinderen opgevangen. Daarnaast is er een medische post op het terrein.

Oorlog

In Zuid-Soedan is nog altijd een machtsstrijd aan de gang tussen de president Kirr Mayardit en oud-vicepresident Riëk Machar. Er heeft afgelopen jaren een volkerenmoord plaatsgevonden, met name tussen de Dinka en Nuer stammen. Vanwege de oorlog in Zuid-Soedan zijn meer dan een miljoen mensen naar het noorden van buurland Oeganda gevlucht. Zij verblijven daar in moeilijke omstandigheden. In de vluchtelingenkampen gaat HVC door met voedselhulp, evangelisatie en traumacounseling. In september 2016 werden ook de mensen uit HVC project met geweld verdreven naar de Oegandese vluchtelingenkampen. Ze kijken reikhalzend uit naar de dag waarop ze terug kunnen keren naar hun thuisland.

Vredesproces

Een vredesproces, onder zware internationale druk, moet een einde maken aan het gewapende conflict. Maar de vredesonderhandelingen verlopen moeizaam en de vorming van een nieuwe regering van nationale eenheid is steeds uitgesteld. Er zijn felle discussies tussen president Kiir en vicepresident Machar, respectievelijk van de bevolkingsgroepen Dinka en Nuer. Over het aantal staten waarin het land verdeeld moet worden en de machtsverhouding in de ministeriële portefeuilles. De troepen van Kiir en Machar moeten nog worden samengevoegd tot een nieuw nationaal leger. En de coronacrisis bemoeilijkt de voortgang van de besprekingen. Toch koesteren de partijen de hoop dat op een dag de vrede zal aanbreken in Zuid-Soedan! Want het enige waarover men het eens lijkt te zijn is dat de oorlog lang genoeg heeft geduurd.

Herstel weeshuis

De gebouwen in Loa zijn zwaar beschadigd. Er zijn geen ramen, deuren en meubels meer te bekennen. Zelfs de zinkplaten van het dak zijn weggehaald. Er moet nog heel wat gebeuren, voordat de sponsorkinderen van HVC uit het vluchtelingenkamp weer veilig terug kunnen naar huis. Voor herstel van het weeshuis vragen wij dringend uw hulp >
Doneer nu:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.

Het laatste nieuws

"Mijn man was voorganger. Toen hij overleed, kreeg ik een nieuw onderkomen" - weduwe Julious uit Zuid-Soedan 13-02-2019 | Nieuw huis voor weduwe Julious Eind 2017 overleed dominee Julious aan de gevolgen van leukemie. Zijn vrouw en vier kinderen stonden er plotseling alleen voor. Ze woonden in een geïmproviseerd hutje. De muren waren gemaakt van modder en takken, terwijl een plastic zeil het dak vormde. Lees meer > 17-01-2019 | Dromen van vrede en terugkeer naar Zuid-Soedan (video) Enkele maanden geleden tekende de regering van Zuid-Soedan een vredesakkoord met de rebellen. Hopelijk leidt het dit keer tot een definitieve vrede. Nu al dromen gevluchte Zuid-Soedanesen van vrede en een terugkeer naar Zuid-Soedan. Stichting HVC maakte een documentaire over deze vluchtelingen. Lees meer en bekijk de video >
Doopdienst in een rivier 14-12-2017 | Jan Dirk bezocht Oeganda: “In een rivier werden 23 mensen gedoopt” “Het aantal kerken in de vluchtelingenkampen in Oeganda groeit. Tijdens een doopdienst in de rivier werden onlangs 23 christenen gedoopt.” Dit vertelt Jan Dirk van Nifterik naar aanleiding van zijn reis naar het Afrikaanse land. Daar hoorde hij treurige én bemoedigende verhalen. CIP.nl interviewde Jan Dirk van Nifterik over zijn reis. Lees het hele interview!
Jan Dirk met dominee Drale 15-12-2016 | Reisverslag Oeganda: "Als alles om je heen wegvalt, dan blijft alleen God over." Afgelopen week waren HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik en medewerker Dion van den Boom op bezoek in een vluchtelingenkamp in Oeganda. Daar bezochten zij gevluchte christenen uit Zuid-Soedan. Jan Dirk doet verslag van hun reis.
02-12-2016 | Dreigende genocide in Zuid-Soedan Opnieuw zijn de burgers in Zuid-Soedan de dupe van een gewapend conflict. De VN hebben gewaarschuwd voor een mogelijke genocide als het geweld nog verder escaleert. Duizenden mensen zien geen andere mogelijkheid dan het land te ontvluchten. Hongersnood dreigt voor meer dan 3,5 miljoen mensen. 17-06-2016 | Een verzwegen ramp “Hongerige kinderen snakken naar een beetje eten”, vertelt predikant Drale. Hij is net terug uit Zuid-Soedan en vertelt aangedaan over de grote hongersnood in het land. “Ze krijgen soms maar één kleine maaltijd per dag. Miljoenen mensen lijden honger in Afrika. De hongersnood in dit werelddeel is niet nieuwswaardig genoeg, de meeste media zwijgen erover. Toch is de situatie schrijnend en zorgwekkend”.