Vrijwilliger aan het woord: Piet van Brenk

Noodhulpgoederen uitdelen in Irak. Foto: Cees van der Wal

Noodhulpgoederen uitdelen in Irak. Foto: Cees van der Wal

Piet deel een bemoedigingskaart uit. Foto: Cees van der Wal

Het werk van HVC wordt gedragen door een trouwe achterban, maar ook door meer dan 160 vrijwilligers die zich inzetten voor vervolgde christenen. We zeggen het vaker, maar vrijwilligers zijn onmisbaar in het werk van Stichting HVC. Zij zijn als de wieken van een molen. De wieken houden de molen in beweging. Een van de HVC-vrijwilligers is Piet van Brenk (36). Hij werkt in de bouw en is sinds 2017 vrijwilliger bij HVC. Piet vertelt:

Vrijwilligerswerk voor HVC geeft mij een bredere blik op christendom. Ik mag zien dat God werkt; wereldwijd.”

“Ik had rond 2017 namens mijn werk een project (van een andere stichting) in Tsjaad bezocht en het zien van mensen in nood had me geraakt. Ik ging mezelf afvragen: ‘Ik ben christen, maar wat doe ik voor de ander? Waar ligt er voor mij een taak?’ Ik zocht contact met HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik. “Zo ging het balletje rollen. Het begon met de potgrondactie, maar ondertussen zit ik in de HVC-werkgroep Betuwe. We staan onder andere op verkopingen, organiseerden een autopuzzeltocht en concerten en dit jaar was er de ‘happen en trappen’ fietstocht. We halen hiermee geld op voor Irak.”

Waarom koos je voor deze stichting?

“Het mooie aan HVC is dat ze in geval van nood iedereen helpen, ze maken geen onderscheid of je christen bent of niet. Maar dat dat ze ook vervolgde christenen helpen, maakt het voor mij compleet. Ook waardeer ik het dat HVC maar een handjevol vaste medewerkers heeft, dat ondersteunt wordt door een groot netwerk van vrijwilligers eromheen. Hierdoor zijn er minder kosten en komt een heel groot deel van het geld ook echt op plek van bestemming.”

Hoe is het om vrijwilligerswerk te doen voor HVC?

“Het geeft levenservaring en je ziet dat God werkt. Ik ben mee geweest naar Irak, dat was een indrukwekkende reis. Het vrijwilligerswerk heeft mij vriendschap opgeleverd. Soms helpen andere vrijwilligers ons als we grotere projecten georganiseerd hebben. Het is mooi om zo samen te werken.”

Wat wil je de lezer nog meegeven?

“Ben jij - net als ik vroeger - iemand die geen oog heeft voor vervolgde broeders en zusters? Dan wil ik graag een oproep doen; heeft u / heb jij je al eens ingezet als vrijwilliger? Meld je / u nu aan!

Meer over vrijwilligerswerk bij HVC