De meest gestelde vragen over advocaat Asia Bibi en de bijeenkomst donderdag in Vianen (FAQ)

28 november 2018

De afgelopen dagen waren de zaak van Asia Bibi en Stichting HVC veel in het nieuws. Jan Dirk van Nifterik (directeur Stichting HVC) geeft antwoord op de meest gestelde vragen.

Wat gebeurde er?

“Afgelopen weken werden de signalen dat het voor de advocaat van Asia Bibi te onveilig werd in Pakistan sterker. Deze dappere man, mr. Saif-ul-Malook, riskeert zijn leven om Asia Bibi uit de gevangenis te krijgen. HVC vond het niet meer dan logisch om hem opvang te bieden in Nederland, omdat we altijd klaar willen staan voor de veiligheid van onze partners. Uiteindelijk werd hij zaterdagmorgen zonder enige begeleiding min of meer gedwongen op het vliegtuig gezet, via Rome naar Nederland. Samen met CU-Europarlementariër Peter van Dalen heb ik hem zaterdagavond opgehaald van het vliegveld”.

Hoe veilig is dhr. Malook in Nederland?

“Over de veiligheid kunnen wij weinig melden. We staan direct in contact met de veiligheidsdienst Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, zij monitoren de situatie en zorgen voor de veiligheid van Saif-ul-Malook.”

Doet alle media-aandacht de zaak van Bibi wel goed?

“In eerste instantie was het de bedoeling dat het verblijf van mr. Saif-ul-Malook in Nederland onder de radar zou blijven. Maar de ontwikkelingen rond Asia Bibi worden wereldwijd op de voet gevolgd en de bekendheid van de advocaat is groot vanwege zijn historische rol in de zaak. De media-aandacht is dan ook geen keuze van HVC. Op het vliegveld van Rome werd de advocaat opgemerkt door een alerte journalist van de Italiaanse staatsmedia. Zij ontdekte dat hij naar Amsterdam ging en besloot ter plekke met hem mee te reizen. Zondagmorgen was het nieuws dat de advocaat in Nederland was al voorpaginanieuws in de Italiaanse kranten. De link naar HVC was snel gelegd vanwege onze betrokkenheid bij de rechtszaak. Vanaf dat moment waren de nationale en internationale media op zoek naar de advocaat en wilden allemaal contact met HVC. Er stond bijvoorbeeld zondagmorgen een Italiaanse cameraploeg voor het HVC-kantoor en we werden voortdurend gebeld om meer informatie. Om de massale mediabelangstelling te reguleren is besloten om op maandag een persconferentie te organiseren, mede op verzoek van Saif-ul-Malook, die graag zijn licht wilde laten schijnen op de meest recente ontwikkelingen in de zaak Asia Bibi.”

Heeft de boodschap van de advocaat gevolgen voor Asia Bibi?

“Ja. Voor het oog van media uit de hele wereld heeft de advocaat uit de doeken gedaan dat er geen rechtsgronden zijn om Bibi in de gevangenis te houden of op de Exit Control List te plaatsen. De overeenkomst die de Pakistaanse overheid sloot met de extremistische demonstranten van TLP brengt daar geen verandering in, volgens mr. Malook. In principe zou Bibi op zeer korte termijn vrij gelaten moeten worden, waarna zij het land zou moeten kunnen verlaten. De vraag is of de constitutie door de overheid ook wordt gevolgd. Hopelijk helpt de boodschap van de advocaat en  internationale druk om Asia zo snel mogelijk vrij te krijgen en een toevluchtsoord voor haar te regelen buiten Pakistan.”

Gaat de informatie- en gebedsdienst op donderdagavond 8 november door?

“Er is geen enkele reden om de bijeenkomst niet door te laten gaan. Ook de Pakistaanse advocaat mr. Malook hoopt te spreken en de actuele stand van zaken over de zaak van Asia Bibi te delen. Verder spreken Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP Tweede Kamer) en Peter van Dalen (Europarlementariër ChristenUnie/SGP). Vanzelfsprekend is veiligheid topprioriteit en wordt eventuele beveiliging, in samenspraak met de politie, waar nodig georganiseerd. De avond staat in het teken van gebed. De avond wordt georganiseerd in samenwerking met Jongerenkoor Jigdaljahu.”

Moeten we ons aanmelden?

“Dat is niet nodig. Er zijn veel zitplaatsen in het kerkgebouw zelf en we proberen op een nabijgelegen locatie te regelen dat indien nodig via een scherm kan worden meegekeken. We nodigen u allen hartelijk uit om massaal te komen naar de Grote Kerk in Vianen. Dit is dé manier om samen stil te staan bij de zaak van Bibi, te bidden voor haar en steun te betuigen aan haar advocaat.”

Persreglement

Pers kan toegang krijgen tot de dienst, na akkoord van Stichting HVC en door akkoord te gaan met en het ondertekenen van het persreglement.