Dromen van vrede en terugkeer naar Zuid-Soedan

17 januari 2019

In Zuid-Soedan wordt reikhalzend uitgezien naar vrede. De regering van Zuid-Soedan (onder leiding van president Salva Kiir) en de rebellen (onder leiding van de voormalige vicepresident Riek Machar) tekenden enkele maanden geleden een vredesakkoord. Hopelijk houdt de wapenstilstand dit keer wel stand en komt er snel een definitief einde aan de al vijf jaar slepende desastreuze burgeroorlog.

Kerk en kindertehuis leeggeroofd

Sinds jaren, al voordat de burgeroorlog uitbrak, ondersteunt Stichting HVC het Zuid-Soedanese CETHO project. De kinderen en de leidinggevenden van het project, die momenteel in een vluchtelingenkamp in Oeganda verblijven, durven te dromen van een terugkeer naar huis. Eerste verkenningen laten echter zien dat de schade aan het tehuis in Loa (Zuid-Soedan) groot is. In plaats van hun burgers te beschermen, heeft het leger zelf alle waardevolle bezittingen uit de kerk geroofd. Van het kindertehuis zijn de platen van het dak geroofd en het meubilair, de watertanks en de zonnepanelen zijn verdwenen. Als er vrede komt in Zuid-Soedan zullen eerst de gebouwen moeten worden hersteld, voordat iedereen naar huis kan terugkeren.

Nieuwe missies

Christopher Drale, HVC-projectleider, vertelt: “Er zijn nog veel uitdagingen te overwinnen. Zuid-Soedan is een straatarm land geworden. De oogsten dreigen door overstromingen en ziektes te mislukken, waardoor net als vorig jaar een extreme hongersnood wordt verwacht. We weten dat sommigen mensen gras koken om maar iets te kunnen eten.” Zodra het veilig genoeg is om terug te gaan naar het getroffen land, wil HVC missies plannen om de schade aan de gebouwen te herstellen en om in de omgeving van Loa voedsel te verspreiden onder de burgerbevolking.

Alle kinderen bevorderd naar volgend leerjaar

Intussen maken onze kinderen in Oeganda het goed. Ze ontvangen onderwijs én werden allemaal bevorderd naar het volgende leerjaar. Op de compound in het vluchtelingenkamp Pagirinya waar het kindertehuis en de kerk op dit moment een plek hebben gevonden, werd aan tientallen mensen traumacounseling gegeven. Psychologen bieden therapie aan om de vluchtelingen te helpen met het verwerken van stress en angst. Ook wordt er doorlopend voedsel uitgedeeld aan degenen die het meest in nood zijn, mede dankzij de eerste oogstopbrengsten van het akkerbouw project.

U kunt helpen! Er wachten nog kinderen op de ondersteuning en aandacht van een sponsorouder. Ook zijn uw gebed en giften voor een spoedige terugkeer hartelijk welkom! Leeft, helpt en bidt u mee?