Een terugblik op de Regiotour 2017

Maaltijd tijdens de ondernemersbijeenkomst

HVC-directeur Jan Dirk deelt verhalen van de vervolgde kerk

12 april 2017

Met een tevreden gevoel blikt HVC terug op de Regiotour 2017, die eind maart jl. plaatsvond. Honderden mensen kregen het verhaal van de Pakistaanse Yousaf* te horen. Naast indrukwekkende presentaties, was er genoeg ruimte voor ontmoeting en gesprekken over geloofsvrijheid en vervolging. De landelijke betrokkenheid bij het werk van HVC is hartverwarmend.

De Pakistaanse dominee Daniel kon onverwachts niet aanwezig zijn. De autoriteiten verleenden de dominee geen toestemming voor zijn bezoek aan Nederland. Er lijkt in Pakistan een angst te heersen dat christenen het land ontvluchten. Meerdere verzoeken tot het verlenen van een visum, werden afgelopen periode door de ambassade afgewezen. Het verhaal van dominee Daniel was tijdens de avonden alsnog te zien en te beluisteren via een videoboodschap.

Dankbaar zijn we dat Yousaf* wel vanuit Pakistan naar Nederland kon komen. In zijn presentatie deelde hij over de problemen en vervolging die christenen in Pakistan momenteel ondervinden. Yousaf over de regiotour: ”Het is mooi om de christenen in Nederland te kunnen vertellen over de vervolging in Pakistan. Ook al spreken we een andere taal, we zijn verbonden in Jezus Christus.”

Avond aan avond vertelde Yousaf gepassioneerd zijn verhaal: ”De situatie in Pakistan vraagt om wereldwijd gebed en financiële steun. Nu ik hier ben kan ik de mensen bedanken die al betrokken zijn en tegelijkertijd de mensen die dat niet doen oproepen om mee te gaan bidden en te ondersteunen.”

Veel bezoekers van de regioavonden waren niet onbekend met de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wet -en de gevolgen die het voor christenen heeft- zijn in Nederland bekend geworden door de zaak van Asia Bibi. Ook Yousaf vertelde uitgebreid over zijn ervaringen met deze wet. “Een beschuldiging kan al genoeg zijn om je hele leven in de gevangenis te belanden. Mijn collega’s wilden mij, de enige christen op de werkvloer, beschuldigen van blasfemie door Arabische papieren te verscheuren en in mijn prullenbak te gooien. Ze zouden dan heel hard roepen dat ik de Koran had verscheurd.” Gelukkig werd Yousaf op tijd gewaarschuwd. Hij nam ontslag en kon zo gevangenschap ontkomen. Dit persoonlijke verhaal maakte veel indruk en gaf voldoende gespreksstof tijdens de pauze en na afloop van het programma.

We kijken terug op een erg geslaagde Regiotour. Er waren mooie presentaties op scholen, in kerken en bij verenigingen. Ook de avond van de Kom Ook Groep en de ondernemersavond waren bemoedigend.

Wilt u ook een spreker van HVC uitnodigen op school, in de kerk of op een andere bijeenkomst? Bel dan 0183 - 56 36 28 of mail naar info@stichtinghvc.nl!

*Vanwege veiligheid en privacy vermelden we geen echte naam