Goed nieuws uit Bangladesh...

Kinderen verzamelen hout

Bart Moret in gesprek met een plattelandsdominee

Bart Moret in gesprek met een supervisor

Het Rohingya kamp

Straatbeeld in vluchtelingenkamp

Rohingya kinderen

Bengaalse dominee

Huisgemeente in Bangladesh

Trainingsessie

Vrachtwagens

Natuur in Bangladesh

Onderweg in Bangladesh

24 januari 2018

In november 2017 reisde HVC-projectleider Bart Moret naar Bangladesh. Bangladesh is het nieuwste projectland waar Stichting HVC hulp biedt. Daar ontmoette hij onder meer Rohingya vluchtelingen. Deze mensen leven onder zware omstandigheden en zijn nergens welkom. Bart vertelt en neemt ons mee in wat hij heeft beleefd.
“Je hoort van overstromingen en kindslaven in de kledingindustrie. Maar wanneer kwam er ooit goed nieuws uit Bangladesh? Ik kon het niet bedenken toen ik een paar weken geleden in het vliegtuig stapte. Bangladesh heeft 150 miljoen inwoners, waarvan 85% moslim is; christenen vormen een hele kleine minderheid.”

Vervolger wordt christen

“Bij aankomst in Dhaka word ik hartelijk begroet door onze contactpersoon, een dominee en leider van de lokale kerk. Deze dominee wilde als islamitische jongeman weten wat christenen geloven, om ze daarna te gaan vervolgen! In zijn zoektocht ontmoette hij God. Hij leerde Jezus als zijn persoonlijke Verlosser en Heere aanvaarden. Na diepgaande studie van de Bijbel startte hij met evangelisatie onder moslims; in hun eigen taal en met respect voor hun cultuur.
Moslims die kiezen voor een andere godsdienst, kunnen in Bangladesh rekenen op veel weerstand. Vaak worden ze door hun familie verstoten, raken ze hun baan kwijt en worden ze bedreigd, mishandeld en beroofd. Dit overkwam ook de dominee die ons ontving, maar hij ging door met het verkondigen van het Evangelie. Er ontstonden kleine huisgemeenten en er werd een trainingscentrum opgezet. De inmiddels 80 dominees en hun gezinnen hebben geen gemakkelijk leven. Maar ze vertellen blijmoedig dat dit de prijs is die ze betalen voor het volgen van de Heere Jezus. Die prijs is het hen meer dan waard. Ze weten dat de Heere Jezus ook het grootste offer bracht, waardoor hun zonden vergeven worden en ze het eeuwige leven mogen ontvangen!”

Kerk op de grond

“De dominee neemt me mee naar het trainingscentrum in Barisal. Daar ontmoetten we een aantal van de andere dominees. Ook zij vertellen over vervolging, nadat ze door de Heere vanuit de Islam geroepen waren.
De volgende ochtend staan we vroeg op, we ontbijten en gaan meteen op weg naar een klein dorpje.  De mensen wonen en leven er zeer eenvoudig. Zo’n 40 mannen, kinderen en vrouwen - met prachtige sari’s - zitten op de grond. Dit is een gemeente, ook al is er geen kerkgebouw! Er volgen nog meer ontmoetingen met huiskerkleden. Hoe bijzonder is het om op deze manier broeders en zusters te ontmoeten!”

Evangeliseren ondanks gevaar
“We gaan naar Cox’s Bazar, het vakantieoord aan zee voor rijkere Bengalen. Een schrijnende tegenstelling met de vluchtelingenkampen die vlakbij liggen, waar duizenden straatarme Rohingya vanuit Myanmar naartoe zijn gevlucht. De dominee spreekt de taal van de Rohingya. Een paar jaar geleden leek het hem een goed idee om te gaan evangeliseren onder hen. Zijn broeders binnen zijn kerk raadden het hem af; veel te gevaarlijk! Ze hadden gelijk; de dominee en enkele andere dominees werden het vluchtelingenkamp uitgejaagd en brachten de nacht door in een politiecel. Stralend vertelt de dominee dat ze toch zijn doorgegaan met Evangeliseren. In de hutjes in de vluchtelingenkampen komen nu kleine gemeenten samen.”

Rohingya dominee

“In snel tempo lopen we achter onze Rohingya gastheer aan het vluchtelingenkamp in. De paadjes zijn modderig en smal; het open riool ligt ernaast. Overal zijn mensen en dieren. We duiken snel het zelfgebouwde houten hutje van onze gastheer in. Hij is supervisor van 16 andere Rohingya dominees, die ook aanwezig zijn. We passen allemaal net in het kleine hutje. Pottenkijkers worden weggestuurd. Een opstootje kan hier levensgevaarlijk zijn. De dominees vertellen hun verhalen; van vervolging, maar ook van dankbaarheid. Ze hebben vaak alles moeten prijsgeven, maar vinden dat beslist de moeite waard.”

Hulp aan de Rohingya

“Onze Rohingya broeders en zusters zijn nergens erkend en nergens welkom. Maar wel bij de Heere God! Tegen de verdrukking in groeit Zijn Koninkrijk! Wat is God toch goed voor mensen. Wat een goed nieuws uit Bangladesh!
Stichting HVC biedt ook in Bangladesh hulp aan vervolgde christenen. Er is dringend behoefte aan kleine schooltjes, aan training van dominees en aan hulpmiddelen zoals fietsen. Wat zou het fijn zijn als we sommigen van hen kunnen helpen om een opleiding te volgen tot dorpsdokter.

Niemand weet hoe het verder moet met deze vluchtelingen, maar de Heere wijst een weg. Wij mogen daarbij betrokken zijn! Doet u mee?”

Help de christelijke Rohingya gemeenschap

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens