Nabeel Amanat (16) vervolgd na bericht op Facebook

Kaaba in Mecca (By Zakaryaamr)

Politierapport

21 september 2016

De zestienjarige christen Nabeel Amanat uit Pattoki (Pakistan) is afgelopen zondag gearresteerd door de plaatselijke politie. Een moslim beschuldigde hem van blasfemie (godslastering). Hij beweert te hebben gezien dat Nabeel op Facebook een spotprent van het islamitische heiligdom Khana Kaba had geliket.

Tijdens zijn arrestatie op 18 september jl. werden ook andere familieleden opgepakt. Zij kwamen niet lang daarna vrij, maar werden alsnog dwarsgezeten door buren. Zij bedreigden de familie met de dood, waarna het gezin besloot onder te duiken. Een lokale contactpersoon van HVC werd op de hoogte gebracht en reisde direct af naar Pattoki. Nabeel’s ouders en vijf broers en zussen zijn op een veilige plek ondergebracht.

Nabeel is inmiddels overgeplaatst naar een gevangenis in Kasur. HVC probeert de tiener juridisch te ondersteunen en werft fondsen om te voorzien in het levensonderhoud van zijn familie.

Pakistan kent strenge wetten met betrekking tot de belediging van de islam en de profeet Mohammed, ook wel de ‘blasfemiewetten’ genoemd. De christin Asia Bibi is één van de bekendste slachtoffers van deze godslasteringwetten, maar zij is zeker niet de enige. Tientallen andere christenen verblijven nog in de gevangenis. Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC) roept op tot gebed voor deze 16-jarige jongen en zijn ontheemde familieleden. Bid voor gerechtigheid, dat hij snel vrijgelaten zal worden. Bid ook voor de vele anderen die onterecht gevangen zitten omwille van hun christen-zijn.