Sfeer in debat rond Asia Bibi verhardt

22 januari 2016

De aanvraag bij het Hooggerechtshof Islamabad (Pakistan) voor de volgende hoorzitting in de zaak van Asia Bibi, is ingediend. Een datum voor deze zitting was ten tijde van dit schrijven nog niet bekend. De christin wacht haar lot nog altijd af in de vrouwengevangenis te Multan. Bibi wordt sinds 2009 vastgehouden, nadat enkele moslimvrouwen haar beschuldigden van godslastering (blasfemie).

Voor het eerst in haar gevangenschap hoefde zij Kerst niet alleen te vieren. Dankzij een speciale vergunning vierde zij het Kerstfeest met haar man Ashiq, zoon en schoondochter, haar dochters en de contactpersoon van HVC. Zij zijn heel dankbaar voor dit samenzijn. “Hij verhoort mijn gebeden op Zijn geboortedag. Ik ben zo blij om mijn familie weer te zien”, vertelde Bibi. Vanuit de gevangenis doet ze iedereen die haar steunt en voor haar bidt de hartelijke groeten. Ze roept op om te bidden voor vrede in de wereld en voor haar proces. In haar cel vertelde ze dat ze de
mensen die haar vals beschuldigen, heeft mogen vergeven.

Inmiddels verhardt de sfeer rondom haar zaak. Begin januari gingen in Lahore betogers met versierde zwaarden de straat op. Ze betuigden hun steun aan Mumtaz Quadri, de moordenaar van gouverneur Salmaan Taseer (zie foto). Taseer was een fel tegenstander van de huidige blasfemiewetten in Pakistan en hij was daarmee een van de weinigen die het opnam voor Asia Bibi. Begin 2011 werd hij vermoord door Qadri, een van zijn toenmalige lijfwachten. De rechter legde Qadri de doodstraf op. Daar zijn de betogers het niet mee eens. “Qadri is geen terrorist. Degenen die dat beweren, zijn het zelf”, zo klonk het. De betogers drongen er bij de overheid op aan om alle mensen die god lasteren op te hangen. “Qadri is onze held. We zullen blijven protesteren tot zijn vrijlating. Als de regering de doodstraf durft uit te voeren, zullen wij de regering omverwerpen”,
laten ze weten.

De spanning tussen voor- en tegenstanders van de blasfemiewet loopt steeds verder op. Stichting HVC blijft zich inzetten
voor Bibi met praktische en financiële steun voor de proceskosten. Ook de eurofractie ChristenUnie-SGP volgt de zaak. “We
proberen via het handelsakkoord en op andere manieren voorzichtig druk uit te blijven oefenen op Pakistan om de vrijheid van
religieuze minderheden beter te waarborgen”, aldus Europarlementariër Peter van Dalen. Bid u mee voor een goede afloop van
de rechtszaak voor Asia Bibi?