Aanval op christenen in Rohingya kamp

Een lid van de huisgemeente raakte ernstig gewond

6 juni 2019

Op een donderdagochtend in april kreeg Kabir* een meningsverschil met zijn buurjongen over zijn geloof. De christelijke tiener woont samen met zijn ouders in één van de Rohingya vluchtelingenkampen in Bangladesh. De buurjongen van Kabir haalde er anderen bij en zorgde er voor dat het meningsverschil enorm werd opgeklopt. Er ontstond een grote oproer in het kamp. Vader Nuru* probeerde de zaak nog te sussen door vergeving te vragen aan zijn buren. Maar de onrust tegen christenen verspreidde zich razendsnel. Vroeg in de avond werd Khan* neergestoken, één van de leden van Kabir’s huisgemeente (zie foto). Hij raakte ernstig gewond. Het rumoer bleef toenemen en om één uur ’s nachts viel een woedende groep islamitische Rohingya het kleine winkeltje naast het lemen huisje van Nuru aan. Met wapens probeerden de aanvallers de deur te forceren.

Meer onrust in plaats van vergeving

Het gerucht bereikte ook de plaatselijke legereenheid. Militairen haastten zich midden in de nacht naar Nuru’s woning. Ze stuurden iedereen naar huis, met de mededeling dat ze de volgende ochtend de zaak zouden gaan uitzoeken. Vergeving was voor enkele moslimfundamentalisten geen optie en ze bleven die nacht onrust creëren. Nu het leger was vertrokken, kwam de politie de winkel van Nuru bewaken. Maar ook de Bengaalse politie begon Nuru lastig te vallen. ‘Je hebt onze nachtrust verpest, ga alsjeblieft terug naar je eigen land Myanmar’, dreigden ze. De christenen in het vluchtelingenkamp leven nu in angst voor een volgende aanval. Kabir en zijn ouders zijn ondergedoken. Zij vragen ons om te bidden dat zij in deze beproevingen op God mogen vertrouwen.

Dominee met gevaar voor eigen leven

De afgelopen jaren bekeerden al enkele honderden Rohingya vluchtelingen zich van de islam naar het christendom. Steeds vaker wordt deze kleine minderheid aangevallen en bedreigd. Een aantal Rohingya mannen is opgeleid tot dominees en evangelisten, om de kwetsbare groep gelovigen te kunnen ondersteunen. Ook proberen zij, met gevaar voor eigen leven, te evangeliseren onder hun islamitische volksgenoten. Zij hebben hulp nodig, om door te kunnen gaan met hun werk. Om dit mogelijk te maken heeft Stichting HVC het programma ‘Steun een Evangelist’ opgezet. Mogen de Rohingya dominees en evangelisten rekenen op uw steun? Via het formulier op deze pagina kunt u doneren!

*De namen van de betrokkenen zijn om veiligheidsredenen aangepast

Help de christelijke Rohingya gemeenschap

Betaalmethode

Selecteer uw bank