De tanden uit de mond geslagen
 omwille van het Evangelie

God werkt onder moslims in Irak. De overgang tot het christendom gaat echter niet zonder slag of stoot. Letterlijk. Een broer van Aqbar uit Irak dwong zijn zus terug te keren tot de islam. Om zijn woorden kracht bij te zetten, gaf hij haar een vuistslag in het gezicht. Aqbar mist sindsdien enkele tanden. Maar weer moslim worden? Dat is voor Aqbar en haar man Ali geen optie.

"Ik ben Yeshua"

Ergens in Bagdad, een enorme stad met ruim drie keer zoveel inwoners als Parijs, wonen Ali en Aqbar met hun kinderen. In 2011 zag Ali in een droom een bijzondere Man. De nacht daarna gebeurde het opnieuw. Ali vertelt: “Ik dacht even dat ik ijlde. De Man sprak tot me: “Ik ben Yeshua”. Maar ik had geen idee Wie Hij kon zijn. Dat het om de Heere Jezus zou kunnen gaan, kwam niet in me op. Wij wisten niets over christenen of over het christelijk geloof. En moslims gebruiken trouwens de naam Isa voor de profeet Jezus. Van Yeshua had ik nog nooit gehoord”.

Ali en Aqbar met hun kinderen

Een boodschap van God

De nacht erna droomde Ali nogmaals. "Ik zag een man die mij vertelde dat hij van moslim christen was geworden. In de droom doken ook flarden van een tv-programma op." Ali's dromen lieten hem niet los. De volgende dag zocht hij naar de tv-zender die langskwam in zijn droom. Na veel gepruts met de satellietschotel kwam de bewuste zender in beeld. Precies het beeld dat Ali die nacht zag in zijn droom. Op dat moment was juist dominee Rahid in de uitzending. De predikant deelde zijn telefoonnummer in het scherm. Ali belde hem en vertelde over zijn droom. De dominee luisterde aandachtig en zei: "Het is vast een boodschap van God aan jou".

Persoonlijk geloof

Regelmatig praatten Ali en de dominee verder. Na een periode van persoonlijke worstelingen kwam Ali tot persoonlijk geloof in die Jezus, Wiens Beeld hij in zijn dromen had gezien en Die hij nu persoonlijk leerde kennen. Ali vertelde het aan zijn vrouw Aqbar en probeerde haar mee naar de kerk te krijgen. Aqbar gaf toe en ging mee. Na enkele jaren werd het gehele gezin gedoopt.

Ik dacht even dat ik ijlde. De Man sprak tot me: “Ik ben Yeshua”.

Ali uit Irak

Rampspoed

Toen Aqbar op zekere dag haar zus aan de telefoon had, kon ze niet laten haar zus over de verandering in hun leven te vertellen. Ze realiseerde zich echter niet dat haar vader ook meeluisterde aan de andere kant van de lijn. Die ging op hoge poten naar de politie en vertelde dat zijn dochter door Ali werd verleid tot het christendom. Rampspoed volgde. De politie haalde Ali thuis op. Pas na betaling van een grote som losgeld mocht hij de cel verlaten.  Intussen kreeg Aqbar een bezoekje van haar broer. “Hij sloeg mij, om me te dwingen weer moslim te worden”, vertelt Aqbar, en ze opent haar mond. Ze mist een aantal tanden. “Hij sloeg mijn tanden uit mijn mond. Toch weigerde ik om moslim te worden en vluchtte ons huis uit.

Christen blijven

Haar familie liet daarna weten dat ze er niet meer bij hoort. “We hoeven je niet meer.” Sindsdien is er geen enkel contact meer geweest. Ook de ouders van Ali zien hem niet meer als hun zoon. Af en toe stuurt zijn familie iemand langs om hem over te halen om terug te keren naar de islam. Ze proberen hem te verleiden, door een groot huis en allerlei mooie dingen te beloven. Hij weigert keer op keer: “Jezus Christus is het eeuwige leven. Wat er ook gebeurt, we gaan niet terug naar de islam”. Het gezin leeft in armoede. Maar ze blijven de kerk bezoeken. Om te zingen tot Gods eer. Ook al is het dan met minder tanden.

Net als Ali en Aqbar staan veel bekeerlingen in Irak onder zware druk.  Ze worden uitgesloten, bedreigd of zelfs gedood. Christenen in Irak zien uit naar mensen die schouder aan schouder met hen willen staan.

Help vervolgde christenen in Irak en steun ze met uw gift

Sta klaar voor de christenen in het door oorlog geteisterde Irak. Uw gift stelt ons in staat om praktische en geestelijke hulp te bieden aan de getroffenen. Ieder bedrag is welkom!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.