Terrorist Ali
beschermt nu zijn dominee

Een dode meer of minder telde niet voor Ali uit Irak. Behorend bij een radicaal sjiitische militie was het zijn taak om westerlingen uit de weg te ruimen. Met name Amerikanen en hun helpers stierven zonder pardon. Totdat God ingreep.

Dat Ali met het christendom in aanraking zou komen, was allerminst vanzelfsprekend. Immers, hij was overtuigd moslim. Maar Ali ontmoette een katholiek meisje en raakte verliefd. Het meisje hield ook van hem en omdat Ali niets van het christendom wilde weten, bekeerde zij zich tot de islam. Ali trouwde met haar, ook al was dat tegen de wil van zijn christelijke schoonouders in. Maar hoe blij hij ook met zijn vrouw was, vrede vond Ali niet. "Diep van binnen voelde ik me niet rustig. Ik was ongelukkig en mijn geweten sprak."

Naar de kerk

Op een dag vertelde iemand hem meer over het christendom. Ondanks zijn diepe haat tegen christenen, deed het stemmetje vanbinnen Ali besluiten om een kerkdienst bij te wonen. Hoewel hij verwachtte dat de preek in een onverstaanbare taal zou zijn, net als in de katholieke dienst die hij ooit eens bijwoonde, kon hij de preek hier wel begrijpen. "Na de preek vroeg iedereen hoe het met me ging. Ik voelde me enorm welkom. Ik proefde iets van liefde in deze kerk."

Hoop voor moslims en terroristen

Geloven in Jezus Christus

De interesse van Ali was gewekt en hij wilde de dominee spreken. Ali belde hem en zocht hem op. Daar deelde hij zijn vragen. "De laatste tijd komen al de mensen die ik heb vermoord in mijn nachtmerries terug. Ik ben een zondaar, ik heb mensen vermoord", zo klaagde Ali zijn nood bij de predikant. "Zou er hoop zijn voor moslims en terroristen, dominee? Kan Jezus mij ook nog redden?" Beschroomd keek Ali de dominee aan. "Jezus Christus kan jou zeker redden, maar dan moet je wel in Hem geloven", antwoordde de dominee. Ali keek de predikant aan. "Hoe moet dat dan, geloven in de Heere Jezus?", vroeg hij. De dominee adviseerde hem om naar de kerk de blijven komen, gaf hem een Bijbel en vroeg hem er trouw in te gaan lezen.

Intensief begon Ali de Bijbel te bestuderen

Aangeraakt

Dat deed Ali. Intensief begon hij de Bijbel te bestuderen. Een indringende zoektocht volgde. "De Heilige Geest heeft tijdens het lezen mijn hart aangeraakt. Ik werd rustig en vredig van binnen toen ik de Bijbel las", zo vertelt Ali. "God heeft mij opgezocht. Voordat ik dit meemaakte, had ik soms al wel de hoop dat God dichtbij mij was. Maar ik dacht dan dat het Allah was. Ik wist niet beter. Achteraf gezien klopte de Heere al steeds op de deur van mijn hart met dat stemmetje diep in mij. Nu mag ik Hem kennen."

Zou er hoop zijn voor moslims en terroristen?

Ook anderen

Ali heeft zijn naam aangepast naar Eliy (Irakees voor Elia). Want God veranderde Ali naar een Elia. Elia betekent: 'de HEERE is mijn God'. De Getrouwe houdt Zijn werk in stand. Net als de Bijbelse Elia mag Eliy nu een boodschapper zijn van zijn Meester. Strijdend met de geestelijke wapenrusting. Een fysiek wapen draagt Eliy overigens nog altijd. Alleen nu niet meer om mensen te doden, maar juist ter bescherming: Eliy is lijfwacht geworden van zijn predikant.
Ook anderen horen van het wonder in zijn leven. Eliy's vrouw, van huis uit gewend aan de eeuwenoude katholieke cultuur, moest aanvankelijk niets van Eliy's nieuwe geloof weten. Eliy's vragen en uitnodigingen weerde ze af. "Dan ben ik nog liever moslim", zo concludeerde ze. Maar Eliy bleef haar aanspreken en uiteindelijk besloot ze mee te gaan naar de kerk. Ze werd een trouwe kerkbezoeker. En ze is niet de enige die via de bevlogen Eliy in aanraking kwam met Gods Woord. Eliy's vader en moeder gaan inmiddels ook mee naar de kerk. Daarnaast deelt Eliy de boodschap van Gods genade ook met zijn vrienden. Hij deelt Bijbels aan hen uit. Ze liggen in zijn kofferbak, op de plaats waar vroeger zijn wapens lagen. De terrorist werd een boodschapper van Vrede.

Net als Eliy hebben veel christenen in Irak een moslimachtergrond. Niet zelden worden christenen na ontdekking van hun geloof bedreigd, ontvoerd, mishandeld of zelfs gedood. Staat u naast Iraakse christenen?

Help vervolgde christenen in Irak en steun ze met uw gift

Sta klaar voor de christenen in het door oorlog geteisterde Irak. Uw gift stelt ons in staat om praktische en geestelijke hulp te bieden aan de getroffenen. Ieder bedrag is welkom!

Betaalmethode