Hulp blijft nodig voor aardbevingsslachtoffers Syriƫ (update noodhulpactie)

Syrische kerken bieden hulp

Vrijwilligers maken voedselpakketten in de kerk

Voorbereidingen om hulppakketten uit te delen

Mensen verzamelen zich in rijen bij de kerken

Voedselsteun voor velen

Nog altijd hebben veel mensen dagelijks hulp nodig

Met man en macht werd er gezocht naar overlevenden van de aardbevingen

16 mei 2023

Syrië - Enkele dagen na de verwoestende aardbeving die het zuiden van Turkije en het noordwesten van Syrië trof in februari, kwam HVC dankzij uw steun en giften in actie. Ondertussen duurt het lang voor de Syrische overheid met concrete ondersteuning komt. Vele duizenden mensen kampen nog altijd met de gevolgen van de bevingen. Daarom is en blijft uw hulp onmisbaar.

Noodhulpactie in Syrië

Kort na de eerste aardbevingen op maandag 6 februari startte HVC een noodhulpactie. De hulp wordt verleend via onder andere lokale kerken in Syrië. HVC heeft verschillende manieren gevonden om hulp te bieden, mogelijk gemaakt door uw vele giften. Zowel vanuit het regeringsgebied als uit het Koerdische gebied werkt HVC samen met verschillende kerken en organisaties om de hoognodige hulp te verlenen in Aleppo, Lakatia en Afrin.

De kerken in Aleppo gaven kort na de ramp 800-1.500 maaltijden per dag weg. Daarnaast voorziet het in voedselpakketten, babyvoeding, dekens en kleding voor zo’n vijfhonderd gezinnen. In Lakatia zijn tweehonderd gezinnen voorzien van voedsel, kleding, medicijnen en luiers. In Afrin zijn in de eerste maand na de ramp 500 mensen voorzien van voedsel, kerosine voor de kachel, medicijnen, luiers, babymelk en matrassen. In de omgeving zijn oude tenten opgezet voor 1.000 personen.

Deze kerken en ook scholen vormen opvangplekken voor mensen die geen huis meer hebben, of niet meer in hun huis durven te verblijven. Bij een kerk is een kliniek waar met beperkte middelen gewonden worden behandeld. Met uw hulp kunnen we deze plaatselijke kerken en scholen die mensen opvangen in staat stellen de getroffenen te blijven voorzien van voedsel, kleding, dekens, bedden en medicijnen.

De grootste uitdaging voor de kerk is om de hulp te verdelen tussen hen die getroffen zijn door deze aardbevingen en de mensen die al straatarm waren, geen werk hebben en last hebben van de torenhoge inflatie die er in het land heerst. Een kerkelijk comité buigt zich over de restauratieprocedure van de huizen van de plaatselijke gemeenteleden. Omdat er maar te weinig beschikbare appartementen zijn, is de huur van de huizen torenhoog geworden. Daarom helpen de kerken mensen om hun huur te betalen.

Stelt u met uw gift de kerk in Syrië in staat om te blijven helpen?

Help de slachtoffers van de aardbeving

Bent u net als wij geraakt door het leed onder de getroffenen van de aardbeving? Kom in actie en geef voor hulp aan de slachtoffers in Syrië. Ieder bedrag helpt!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Waarom noodhulp in Syrië?

In Turkije kwam de hulp na de aardbeving snel op gang. In Syrië was dit door de politieke situatie maar mondjesmaat. In dit HVC-projectland, dat al in puin lag door de oorlog tussen de overheid en rebellen, was en is onze hulp van levensbelang. Door de ramp is een deel van de infrastructuur van noordwest Syrië weggevallen. Dat wil zeggen: dat wat nog niet door de burgeroorlog die het land al sinds 2011 teistert, is aangetast. Veel wegen zijn niet meer begaanbaar, de getroffen plaatsen in Syrië zijn moeilijk bereikbaar in vergelijking met Turkije.

Twee weken na de ramp werden de reddingsoperaties grotendeels gestopt. De Syrische overheid en de Verenigde Naties stelden toen vast dat er meer dan 6.800 Syriërs door de ramp zijn omgekomen. In sommige families zijn meer dan tien verschillende mensen omgekomen. Ook zijn er in Syrië meer dan 20.000 mensen gewond geraakt. Er zijn duizenden naschokken geweest in de eerste weken, waarvan de zwaardere een kracht hadden van 5.4. Dit heeft voor opnieuw veel angst en paniek gezorgd.

In totaal zijn er 10,9 miljoen Syriërs geraakt door de aardbeving, bijna het halve land! Complete woonwijken, dorpen en steden zijn zwaar beschadigd, duizenden gebouwen zijn geheel of gedeeltelijk beschadigd in de steden van het aardbevingsgebied. Energiecentrales, watervoorziening, ziekenhuizen en publieke infrastructuur raakten beschadigd. Honderden scholen zijn beschadigd. Ontzettend veel gebouwen zullen moeten worden afgebroken voor de veiligheid. Naar schatting zijn er in Syrië 5,37 miljoen mensen zonder onderdak vanwege de aardbeving. 350.000 mensen zijn ontheemd geraakt en velen hebben medische zorg nodig. Dit enorme aantal ontheemden komt boven op de grote groep van Syriërs die al op drift raakten door de nu al twaalf jaar durende oorlog in het land.

Lichtpuntjes

Ondanks de erbarmelijke situatie zijn er ook positieve berichten. Kinderen die na een aantal dagen bevrijd werden vanonder het puin van de aardbeving, vertelden dat ze geen honger hadden, omdat een witte gedaante voor hen zorgde. Anderen vertelden dat ze een wit licht hadden gezien en daardoor niet bang waren geweest! Deze kinderen horen nu over de Heere Jezus in de kerk in het vluchtelingenkamp! Andere kinderen hebben nog niet gehoord over Jezus, maar wel Zijn licht gezien.

Veel christenen in de getroffen gebieden zetten zich dag en nacht in om anderen te helpen. Een aantal van hen weet nog niet zoveel van de Bijbel, maar ze omhelzen de mensen en bidden voor hen dat ze de troost van de Heere Jezus zullen ontvangen.

HVC is dankbaar voor de keihard werkende contacten in Syrië (kerken en partnerorganisaties) die zorgen dat de noodhulp bij de mensen terecht komt. Blijf de noodhulpactie in Syrië steunen!

Help de slachtoffers van de aardbeving

Betaalmethode