In actie voor de aardbevingsslachtoffers

Met man en macht proberen slachtoffers uit het puin te redden

Enorme flatgebouwen zijn ingestort als kaartenhuizen

Mensen slapen in kerken en in scholen

Het is bitterkoud in de kerk, brandstof voor verwarming is schaars

Dit gezin probeert te slapen in een school

Vrijwilligers maken voedselpakketten in de kerk

8 februari 2023

Syrië - Afgelopen maandag beefde de grond in Turkije, vlakbij de grens met Syrië. De beelden, de verhalen en de aantallen slachtoffers schokken ons. Vanwege het winterse weer is iedereen die onder het puin ligt in levensgevaar, alsook de mensen die dakloos zijn geworden door de vreselijke aardbeving. Reddingsteams doen hun uiterste best om zoveel mogelijk mensen onder het puin vandaan te halen en hen te voorzien van de eerste levensbehoeften. Er is grote behoefte aan eten, kleding, dekens, medicijnen en bedden. Via lokale projectpartners in Syrië start HVC een noodhulpactie, waar ook u aan kunt bijdragen.

Geef hulp aan de aardbevingsslachtoffers

Ramp na ramp voor Syriërs

Het was omstreeks 4 uur in de nacht van zondag op maandag. Slapende mensen in Turkije en Syrië werden overvallen door een krachtige aardbeving met een magnitude van 7.8. Gebouwen stortten in als kaartenhuizen, hele dorpen en steden liggen in puin. Nu al zijn er meer dan elfduizend doden geteld. Tienduizenden zijn gewond, honderdduizenden dakloos.

De hoognodige hulp is op veel plaatsen in Turkije gearriveerd. In het door oorlog verscheurde Syrië komt de noodhulp maar mondjesmaat op gang. Door de ramp is een deel van de infrastructuur van noordwest Syrië weggevallen. Dat wil zeggen: dat wat nog niet door de burgeroorlog die het land al sinds 2011 teistert, is aangetast. Veel wegen zijn niet meer begaanbaar, de getroffen plaatsen in Syrië zijn moeilijk bereikbaar in vergelijking met Turkije.

Noodhulpteams en helpende kerken

HVC is actief in Syrië en kan hierdoor hulp verlenen aan de zwaar getroffen Syriërs. Lokale noodhulpteams bereiden zich voor om vanaf morgen (donderdag) eten, kleding, dekens en medicijnen uit te delen. HVC spreekt hiervoor het Bondgenoten noodhulpfonds aan, een geldpot dat wordt gevuld door de leden van het ondernemersnetwerk van HVC. Maar er is veel meer hulp nodig.

HVC vraagt uw hulp om lokale kerken te ondersteunen in de Syrische stad Aleppo. Deze kerken en ook scholen vormen opvangplekken voor mensen die geen huis meer hebben, of niet meer in hun huis durven te verblijven. Bij een kerk is een kliniek waar met beperkte middelen gewonden worden behandeld. Met uw hulp kunnen we deze plaatselijke kerken en scholen die mensen opvangen in staat stellen de getroffenen te voorzien van voedsel, kleding, dekens, bedden en medicijnen.

• Update 24 februari 2023:
    Direct na de eerste aardbevingen op maandag 6 februari startte HVC een noodhulpactie. Namens HVC wordt op dit moment onder meer voedsel uitgedeeld vanuit drie locaties, waaronder een kerk in Aleppo. Lees meer >

Help de slachtoffers van de aardbeving

Bent u net als wij geraakt door het leed onder de getroffenen van de aardbeving? Kom in actie en geef voor hulp aan de slachtoffers in Syrië. Ieder bedrag helpt!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Maak een verschil met uw gebed

• Bid voor de mensen die op dit moment nog gevangen zitten onder de puinhopen;
  • Bid voor gezinnen die getroffen zijn, waar gezinsleden missen, waar ouders of kinderen zijn overleden;
  • Bid voor de hulpverleners die op dit moment actief zijn, dat hun inspanningen gezegend worden en dat zij beschermd worden tijdens hun werk;
  • Bid voor de kerken in Syrië en Turkije die actief hulp bieden. Bid dat zij, gedreven door de liefde van Christus, levende getuigen mogen zijn.