Verdrukte Kerk in Syrië helpt aardbevingsslachtoffers (update noodhulpactie)

Kerken in Syrië spelen een belangrijke rol bij het verlenen van hulp

Vanuit de kerk is er een team gevormd dat zich inzet voor de slachtoffers

Elke dag delen zij maaltijden uit aan mensen die getroffen zijn door de aardbeving

Namens HVC wordt op dit moment onder noodhulp verleend vanuit drie locaties

Het team beseft dat er straks nog een grotere taak op hen wacht als ze gaan inventariseren welke huizen te herbouwen zijn

24 februari 2023

Syrië - Kort na de eerste aardbevingen op maandag 6 februari startte HVC een noodhulpactie. De hulp wordt verleend via onder andere lokale kerken in Syrië. Namens HVC wordt op dit moment onder meer voedsel uitgedeeld vanuit drie locaties, waaronder een kerk in Aleppo.

• Update 16 mei 2023:
    HVC heeft dankzij uw giften veel hulp kunnen verlenen. Ondertussen duurt het lang voor de Syrische overheid met concrete ondersteuning komt. Vele duizenden mensen kampen nog altijd met de gevolgen van de bevingen. Daarom is en blijft uw hulp onmisbaar. Lees meer >

Kerk biedt hoop

Dat juist de verdrukte Kerk een rol speelt in het verlenen van noodhulp is een bijzonder getuigenis. Onze contactpersoon ter plaatse vertelt: “Met een groep uit de kerk hebben we een team gevormd. Elke dag delen we maaltijden uit aan mensen die op straat leven als gevolg van de aardbeving. We bezoeken ook de schuilplaatsen van getroffen families om hen maaltijden te brengen. Bij de kerk is ook een medische kliniek waar gewonden terecht kunnen. We weten dat er straks een nog grotere taak op ons wacht als we gaan inventariseren welke huizen te herbouwen zijn. Wij danken jullie voor jullie meeleven!”

• Bidt u met ons mee dat het werk openingen mag geven tot het delen van het Evangelie?

Miljoenen ontheemden

Tenminste 8,8 miljoen Syriërs zijn geraakt door de aardbeving in Turkije, vlak bij de grens met Syrië, is de schatting van de VN-vluchtelingenorganisatie. Verwacht wordt dat meer dan 5 miljoen mensen hulp nodig hebben bij onderdak na de beving. Deze schatting was vóór het land afgelopen maandag opnieuw werd opgeschrikt door een aardbeving. Miljoenen mensen hebben geen huis meer om in te wonen. Dit enorme aantal ontheemden komt boven op de grote groep van Syriërs die al op drift raakten door de nu al twaalf jaar durende oorlog in het land.

Wij danken jullie
voor jullie meeleven!”
- Onze contactpersoon ter plaatse

HVC vraagt uw hulp om lokale kerken te ondersteunen in de regio van de Syrische stad Aleppo. Deze kerken en ook scholen vormen opvangplekken voor mensen die geen huis meer hebben, of niet meer in hun huis durven te verblijven. Bij een kerk is een kliniek waar met beperkte middelen gewonden worden behandeld. Met uw hulp kunnen we deze plaatselijke kerken en scholen die mensen opvangen in staat stellen de getroffenen te blijven voorzien van voedsel, kleding, dekens, bedden en medicijnen.

Help hen helpen. HVC is dankbaar voor de keihard werkende contacten in Syrië (kerken en partnerorganisaties) die zorgen dat de noodhulp bij de mensen terecht komt. Blijf de noodhulpactie in Syrië steunen:

Help de slachtoffers van de aardbeving

Bent u net als wij geraakt door het leed onder de getroffenen van de aardbeving? Kom in actie en geef voor hulp aan de slachtoffers in Syrië. Ieder bedrag helpt!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Grote betrokkenheid

Bijzonder hoeveel mensen hun hart laten spreken en de noodhulpactie voor Syrië steunen met hun gift en hun gebed. Dankzij het noodfonds van het ondernemersnetwerk HVC Bondgenoten kon de noodhulpactie direct van start gaan. Dankzij de ruimhartige giften na onze oproep kunnen we door blijven gaan.

Het is hartverwarmend hoe jong en oud zich inzetten voor de slachtoffers van de aardbeving. Leerlingen van basisschool ‘De Halm’ in Almkerk kwamen zelf op het idee om geld in te zamelen. Ze gingen op pad met kluskaarten, zamelden flessen in en verkochten koekjes. Het resulteerde in een prachtige gift.