Christenen mijden vluchtelingenkampen Noord-Irak

Zelf gefabriceerde onderkomens

ISontvlucht.nl

2 juli 2015

Eind juni 2014 riep terreurgroep IS een 'islamitisch kalifaat' uit. Strijders van Islamitische Staat grepen na een lange strijd in juni de macht in Mosul. Juist in Mosul ondersteunde HVC een huisgemeente, alle gemeenteleden zijn gevlucht. Stichting HVC startte in september 2014 de noodhulpactie isontvlucht.nl om vluchtelingen in Noord-Irak te kunnen helpen.

Nu, een jaar na de strijd om Mosul, is er voor 300.000 vluchtelingen een plek gevonden in één van de vluchtelingenkampen in Noord-Irak. In deze vluchtelingenkampen zijn de voorzieningen behoorlijk goed op gang gekomen. Naar schatting zijn er 280.000 vluchtelingen die niet in een vluchtelingenkamp verblijven. Een groot deel hiervan is christen. Zij zeggen: “Nu houden de moslims in de kampen zich nog rustig, maar wat als wij daar ook vervolgd gaan worden?” Stichting HVC ondersteunt een project dat zich inzet voor de vluchtelingen buiten de vluchtelingenkampen.

Recent is er een pilot geweest met onderwijs voor de kinderen van deze vluchtelingen. Deze pilot is geslaagd en gaat op grote schaal toegepast worden in Noord-Irak. Daarnaast blijft medische zorg, onder andere middels de mobiele kliniek, een belangrijk aspect van het werk. HVC blijft ook zoeken naar mogelijkheden om het Evangelie te verspreiden. De honger naar Gods Woord groeit in dit geteisterde land. Draagt u dit werk financieel en in uw gebed?