Familie Asia Bibi geschrokken van internationale berichtgeving

Asia Bibi

24 oktober 2015

Het Pakistaanse team waar Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC) mee samenwerkt heeft een ongepland bezoek gebracht aan Asia Bibi. De familieleden van de Pakistaanse christin waren erg geschrokken door het bericht dat Bibi eenzame opsluiting zou hebben gekregen.

Bibi’s advocaat Saif-ul-Malook en Bibi’s echtgenote Ashiq, spraken tijdens het bezoek met de gevangenisinspecteur, om helderheid te krijgen over de omstandigheden waarin Asia Bibi verblijft. De Multan vrouwengevangenis doet er alles aan om de veiligheid van Asia Bibi en de andere 119 vrouwen te waarborgen. Ze verblijft uit veiligheidsoverwegingen inderdaad alleen in een cel en de twee cellen naast haar zijn leeg. Het periodieke bezoek van haar echtgenote en dochters mag Bibi blijven ontvangen, van eenzame opsluiting is geen sprake. Ze heeft een eigen douche en slaapkamer, de hygiëne in de cellen lijkt te zijn verbeterd. Ondanks alle spanning en frustratie over haar onterechte gevangenneming, ziet Bibi er redelijk gezond uit volgens haar advocaat. Een arts is verantwoordelijk gesteld om het voedsel te controleren dat Asia Bibi aangeboden krijgt. Mannelijke werknemers mogen de gevangenis niet in en er is camerabewaking. Het bericht in de media dat er recent nieuwe  doodsbedreigingen zijn geuit tegen Bibi, kon de gevangenisinspecteur niet bevestigen.

Het bezoek en de gesprekken met de advocaat hebben Asia Bibi zichtbaar goed gedaan. De advocaat mocht haar in haar cel bezoeken en heeft de voorbereidingen van de nieuwe rechtszaak met haar besproken. “Wij zagen tijdens het gesprek met de advocaat, de hoop opeens weer glinsteren in haar ogen”.

Het HVC-teamlid wat het gezelschap begeleidde, vertelt: “We kunnen concluderen dat het naar omstandigheden goed met Asia Bibi gaat. Dat was een grote opluchting na alle - niet geverifieerde - nieuwsberichten over haar in nationale én internationale media.”

Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC) lanceerde in september een actie om de gerechtskosten voor Bibi te kunnen betalen en om te kunnen voorzien in het levensonderhoud van haar gezin.