Gebedspunten voor project in Brazilie

Magno, Lieke en hun twee dochters Pérola en Nina

4 december 2018

De projectleiders Magno en Lieke tonen zich ware duizendpoten. Het gaat goed in hun missie en het echtpaar is dankbaar voor het werk dat ze mogen doen. Tijdens een recent bezoek aan Nederland deelden ze hun verhalen, maar ook hun gebedspunten. Lieke en Magno: “De grootste betrokkenheid die mensen kunnen tonen is voor ons te bidden. En wij zien dat God blijft werken.”

Rust

Dit najaar was het gezin Van Genderen – Ribeiro in Nederland. De reden voor het bezoek: familie bezoeken en tot rust komen. Het werk onder de straatkinderen in de sloppenwijken van Rio de Janeiro is veeleisend. Lieke legt uit: “Normaal hebben we via e-mail contact met Nederland. Het is fijn en ook een extra sterking om nu even in Nederland te zijn. We merken dat mensen voor ons bidden. En daar vragen we ook om. Nu we weg zijn uit Brazilië, hebben we tijd om uit te rusten en onze batterijen op te laden.”

Inloophuis

Recent zijn Magno en Lieke verhuisd naar een woning dichterbij de sloppenwijk Borel. Lieke vertelt: “Het is nu nog meer een inloophuis geworden. We drinken koffie met mensen en praten over God. Het is een thuis waar jongeren terecht kunnen voor een luisterend oor.” Geweld is in de wijk aan de orde van de dag. Magno: “Er zijn steeds meer wapens. De politie komt alleen als er in de buurt iets gebeurd is, tijdens grote operaties of invallen. Maar we voelen ons niet vaak onveilig.” Wilt u meebidden om Gods blijvende bescherming Magno, Lieke en hun twee dochters Pérola en Nina?

Jongeren bereiken

Bijna elke dag zijn Magno en Lieke bezig met de kinderen uit de sloppenwijk Borel. “Aan het begin van dit jaar kwamen twee jongens tot het geloof in God, “ vertelt Magno, “maar het was moeilijk voor ze om daarna standvastig te blijven. Er zijn veel verleidingen en het is moeilijk om van hun verslavingen los te komen. We proberen de jongens te blijven betrekken. Ze zijn nu bij een kerk van vrienden van ons, 600 kilometer van Rio vandaan, waar ze helpen bij het werk in en om het kerkgebouw. Nu helpen ze bij het aanleggen van een parkeerplaats. Ook doen ze mee aan evangelisatieacties. We zien dat God blijft werken in hun levens.” Om nog meer jongens te bereiken, is Magno jaren geleden een voetbalproject gestart. Magno: “Jongens van acht tot en met veertien jaar doen graag mee, maar daarna is het lastig om ze bij het project te houden. Vanaf veertien jaar stoppen sommige jongens op school, wat het moment is voor drugsbendes om ze proberen te ronselen.” Lieke vult hem aan: “We willen nog meer inzetten op Bijbelstudie en samenzijn met zingen en bidden. Dat spreekt de jongens aan en dat houdt ze betrokken. Wij vragen om gebed voor wijsheid, om nieuwe methoden te ontwikkelen waarmee we de jongeren kunnen bereiken.”

Meiden uit risicosituaties

Magno en Lieke vragen ook om gebed voor Gods leiding voor de groep meiden van acht tot en met twaalf jaar.  Lieke legt uit: “We begeleiden zo’n veertig meiden. Zij komen uit risicosituaties. Wij helpen hen met onderwijs, leren hen lezen en ondersteunen hen in hun vaak moeilijke thuissituatie. Een belangrijk onderdeel van ons werk is het voorkomen van tienerzwangerschappen, door middel van voorlichting. Er is een nog veel grotere groep meiden en vrouwen in de sloppenwijken die hulp en voorlichting nodig hebben. Er zijn veel mensen die niet kunnen lezen en schrijven, er is veel extreme armoede. Veel kinderen en jongeren hebben geen dromen voor de toekomst.”

Bidden

Gebed is een onmisbaar deel van het werk van Magno en Lieke. “Samen met onze staf beginnen we dagelijks met gebed, Bijbellezen en (dank)gebed,” vertelt Lieke, “We proberen de kinderen ook onze manier van leven te laten zien.” Magno en Lieke roepen ook u op om te bidden. Neemt u hen en hun werk mee in uw gebeden?