Groeiend christendom in het islamitische Iran

8 februari 2022

Iran - Christenen in Iran hebben het erg moeilijk. In dit Midden-Oosterse land, officieel de ‘Islamitische Republiek Iran’, leven zo’n 85 miljoen mensen. Het exacte percentage christenen in Iran is onbekend, maar wordt geschat rond de één procent. Officieel is het christendom in Iran toegestaan, maar evangelisatie is ten strengste verboden. Huisgemeenten worden door de overheid vervolgd en christenen met een moslimachtergrond zijn in levensgevaar. HVC staat hen terzijde door te voorzien in de grote behoefte aan Bijbels en kinderbijbels.

Iran is groot: Nederland past er zo'n 47 keer in. Het land worstelt met een scala aan problemen. Zo is Iran hard geraakt door de coronapandemie. In het land vielen veel doden. Iran kent een aantal goede ziekenhuizen; desondanks schoot voor veel Iraniërs de zorg enorm tekort. De economie van het land werd ook hard getroffen door verschillende lockdowns. De boycots vanuit het Westen, die het land al jaren treffen, komen daar nog bij. De prijzen stijgen hard, er is in bepaalde gebieden veel armoede en een groot gebrek aan levensbehoeften.

De kerk in Iran

Het is al jaren bekend dat veel Iraniërs tot geloof komen. Dat wordt in het land zelf vernomen, maar bijvoorbeeld ook van vluchtelingen die uit Iran gevlucht zijn. De honger naar God in Iran is groot. Dat is bijzonder, want in Iran is er in de praktijk geen enkele vrijheid van godsdienst. De overheid is streng islamitisch en treedt vaak hard op. Veel huiskerkleiders hebben vastgezeten, sommigen meerdere keren. En toch gaan ze nadat ze zijn vrijgelaten door met evangeliseren en het dienen van de kerk. Er ontstaan talloze nieuwe huisgroepen. Niet alleen in de grote steden van het land, maar ook in de afgelegen (berg)gebieden groeit de kerk. Ook onder de kleinere bevolkingsgroepen in Iran, waar het Evangelie eerst nog weinig voet aan de grond had.

 

Honger naar God

Dat zowel de honger naar God als de kerk in Iran groeit, is het werk van de Heilige Geest. Hij maakt, dwars door de omstandigheden van het land heen, ruimte voor de Boodschap van het Evangelie. Iran was een relatief erg vrij land, tot eind jaren ’70 de politieke islam kwam en het land overnam. De islam werd toen van bovenaf aan mensen opgelegd. Men werd gedwongen. Veel Iraniërs voelen zich dan ook onderdrukt door het islamitische regime en hebben het gevoel geen vrijheid te hebben. Er heerst daardoor onvrede en onrust. Veel Iraniërs gaan op zoek naar een alternatief van vrijheid en rust. Het land lijkt daardoor, menselijk bezien, stap voor stap klaargemaakt te zijn voor het christendom. 

Gevaar

Christenen in Iran lopen echter groot gevaar. Met het in bezit hebben van een Bijbel riskeren zij een gevangenisstraf. Het vieren van Kerst is gevaarlijk, want juist dan zijn de overheidsogen op hen gericht. Veel huiskerken vieren Kerst uit veiligheidsoverwegingen dan ook op een andere dag. Regelmatig worden christenen opgepakt, vastgehouden en gemarteld. De impact daarvan is groot. Ook na vrijlating zijn de problemen niet voorbij. Men kampt regelmatig met ernstige psychische klachten als gevolg van het mentale en fysieke geweld. Naast druk vanuit de overheid hebben christenen ook te maken met tegenkanting door hun eigen familie. Soms wordt men door gezinsleden opgesloten, uit angst dat men met andere familieleden over Christus spreekt. Eenzaamheid en uitsluiting liggen op de loer. Het gevolg is dat christenen en hun gezinnen vaak in angst leven. Zelfs wanneer men vlucht naar bijvoorbeeld het Westen, wat regelmatig voorkomt, kan de angst voor de Iraanse overheid hen tot in lengte van jaren in de greep blijven houden.

 

HVC verspreidt Bijbels

De angst en dreiging maken Gods werk echter niet teniet. De Iraanse kerk groeit; soms komen hele families tot geloof. De kerk maakt veel werk van evangelisatie. De opdracht die de Bijbel daarvoor geeft, neemt men zeer serieus. En hoewel het hebben van een eigen Bijbel dus gevaarlijk is (laat staan het binnensmokkelen en verspreiden van Bijbels), is de vraag naar Gods Woord bijzonder groot. Tienduizenden christenen verlangen naar een eigen Bijbel en ook de vraag naar kinderbijbels is enorm. Samen met lokale werkers draagt HVC bij aan de verspreiding van Bijbels en kinderbijbels. Bijbels in schrift, maar ook Bijbels op kleine geheugenkaartjes die in een computer of telefoon passen. Deze worden bijvoorbeeld uitgedeeld op universiteiten.

 

Een lokaal werker

Een jonge vrouw las de inhoud op het geheugenkaartje en werd geraakt door de boodschap van vrede. Ze kopieerde het kaartje en deelde het uit aan anderen. Zo gebruikt God niet-gelovigen. Inmiddels is zij zelf ook tot geloof gekomen. 

- Een lokaal werker

Alhoewel de Iraanse overheid de verspreiding van Bijbels op alle mogelijke manier probeert te blokkeren, zijn deze pogingen vruchteloos. God laat zien dat Zijn werk onverhinderd doorgaat, juist ook in Iran. Hij is niet gebonden aan schijnbaar machtige regeringen en laat Zich niet tegenhouden door gevangenisstraffen. Want in één van de landen waar christenvervolging op het hevigst is, groeit de kerk.

Helpt u mee?

Ja, ik geef vervolgde christenen een eigen Bijbel!

Voor slechts € 6,- geeft u een vervolgde christen een eigen Bijbel, een kinderbijbel, een zangbundel of deelt u een stapel evangelisatiefolders uit. Helpt u mee?

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!