Indiaas dorp verhindert christelijke begrafenis

Christenen dragen de overledene naar de begraafplaats

30 september 2022

India - De voorgenomen teraardebestelling van een christen is eind september uitgelopen op een hevige aanval op een evangelist. Voorganger Hanok Nathaniel stond op het punt te beginnen met de begrafenis van een overleden gelovige, toen er spontaan er een oploop van hindoeïstische dorpelingen ontstond. Na een discussie begonnen zij op de evangelist en zijn helpers in te slaan en hen uit te schelden. De begrafenis mocht van hen niet doorgaan. Volgens de hindoetraditie moet het lichaam namelijk verbrand worden.

De volgende dag besloot de evangelist - die ook ondersteund wordt door HVC - de dorpsleiders aan te spreken op deze kwestie. Binnen een mum van tijd verzamelde zich een groep van 150 mensen die begonnen te schreeuwen tegen Hanok, hem in het gezicht trapten en stompten. Met veel moeite kon hij zich uiteindelijk in veiligheid stellen. De aanwezige politie keek lijdzaam toe.

Uiteindelijk wist de evangelist de overleden man toch een christelijke begrafenis te geven. Een  journalist schreef daarover een artikel in een plaatselijk dagblad. Dat was olie op het vuur van aversie tegen christenen in de wijde omgeving. Hindoes ontzeggen nu evangelisten de toegang tot de dorpen. Het bemoeilijkt het evangelisatiewerk.

“Het hindoeïsme heeft de mensen op het platteland in zijn greep. Zij hebben de redding maar ook de vernieuwing van hun leven nodig, door het geloof in Jezus Christus.”

- Hanok Nathaniel, evangelist

Lees hier het interview met evangelist Hanok terug