India

De druk op de snel groeiende groep christenen in India neemt steeds meer toe. Zowel vanuit hindoeïstische overheden, als uit het eigen dorp en familie ervaren christenen tegenstand.

Het kerkgebouw van deze evangelist werd door bulldozers vernietigd

Een kerkdienst op het platteland van India

Op het Indiase platteland werken evangelisten in zeer armoedige omstandigheden

Het christendom in India groeit ondanks toenemende verdrukking

Het evangelistennetwerk van HVC bereikt de meest afgelegen plekken van India

India India

1,3 miljard
inwoners

India

Steeds meer geweld

India is een reus in wording. Het land zal binnenkort qua inwonersaantal het grootste land ter wereld zijn. De economie groeide de afgelopen jaren snel. Van de meer dan 1,3 miljard inwoners is de overgrote meerderheid hindoeïstisch. Het land kent daarnaast een grote islamitische gemeenschap. Het christendom is de afgelopen decennia in India snel gegroeid. Schattingen lopen uiteen, maar in ieder geval ruim vijf procent van de Indiërs rekent zich tot het christendom. Een groep die de afgelopen jaren te maken kreeg met steeds meer tegenstand.

De afgelopen jaren meldden lokale christenen in India steeds vaker geweld. Kerken worden in brand gestoken of met bulldozers vernield, evangelisten worden vermoord, christelijke gezinnen bedreigd en kerkleden gediscrimineerd en achtergesteld. Ook binnen families worden mensen die zich bekeerd hebben bedreigd, geïntimideerd, uitgestoten en verwaarloosd. Het weerhoudt christenen in India niet van grote zendingsdrang. Dagelijks gaan duizenden evangelisten op pad, worden talloze christelijke brochures uitgereikt en klinkt de christelijke boodschap tot in de verste uithoeken van dit immense land.

Lees meer over India

Regering wil een hindoeïstische toekomst

In India wint de extremistische hindoeorganisatie Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) steeds meer terrein. De organisatie heeft tot in de kleinste dorpjes loyale aanhangers. De organisatie komt er openlijk voor uit India te willen zuiveren van christenen en moslims en van het land een volledig hindoenatie te willen maken. RSS wordt gezien als de moederbeweging van de BJP, de partij van de Indiase premier Modi. De toekomst moet gaan uitwijzen in hoeverre de RSS en de BJP deze zuivering daadwerkelijk gaan uitvoeren. Lokale christenen zijn er niet gerust op. In de praktijk verschilt de tegenstand per staat. In sommige staten in India is het voor hindoes verboden zich te bekeren tot een andere religie.

Naast vervolging leven christenen in India in een land met veel discriminatie en racisme. Het discriminerende kastenstelsel brengt nog steeds grote scheiding tussen bevolkingsgroepen in de Indiase samenleving. Daarnaast leven miljoenen Indiërs in diepe armoede, zijn er besmettelijke en levensgevaarlijke ziekten en is de situatie van veel meisjes en vrouwen in India erg slecht.

minder tekst

Help vervolgde christenen in India en steun ze met een gift

Doneer

Actueel uit India

Projecten in India

Wie wil er bidden
voor  Rajesh ?

Het gaat nu goed met de kleine Rajesh uit India, maar hij wordt nog steeds verdrietig als hij terugdenkt aan die tijd, een paar jaar geleden. In het dorp gaat dan een gerucht rond over een nieuwe ziekte, covid. Zijn vader en zijn oom Amit bidden tot de hindoegoden dat de ziekte hun familie niet zal treffen, maar op een dag slaat het noodlot toe..

Leestijd: 2 minuten
Lees dit verhaal

Verhaal

Christenvervolging in India: evangelist vlucht het bos in

"Wij ontmoeten evangelist Biswada Lima in de stad Visakhapatnam, aan de oostkust van India. Samen met zijn gemeenteleden woont hij in 2008 op het platteland van Odisha, in het district Khandamal. Het is al een paar dagen onrustig in zijn omgeving. Extremistische hindoes hebben verschillende dorpen aangevallen, kerken vernield en er zijn al tientallen christenen vermoord. Op 26 augustus komt om elf uur ’s avonds een groep van ruim tweehonderd hindoes het dorp waar pastor Lima woont binnenvallen. De groep is gewapend met pistolen en geweren, schoppen en fakkels." Lees dit verhaal

Verhaal

Kinderverhaal: Rohan. Jongen van het licht.

Kreunend draait Rohan zich om. Het dunne bedje kraakt. Hij wrijft de slaap uit zijn ogen. In het schemerdonker tuurt hij naar het bed van zijn vader en moeder. Het is leeg. De donkere nacht moet bijna voorbij zijn. Buiten hoort hij moeder rommelen... Lees dit verhaal

Kinderverhaal: Papa
wilde liever een zoon

Lila schrijft met een stok haar naam in het zand, vlak bij het hutje waar ze in woont. Ze woont daar samen met haar vader, moeder en haar twee broertjes. Uit een ander hutje ziet ze haar beste vriendin Maya komen. Ze zwaait. Maya rent naar haar toe. “Wat ben je aan het doen?” vraagt Maya aan haar. Lila wijst naar haar naam. “Wat staat daar?” “Mijn naam,” zegt Lila trots. “Dat heb ik van mijn vader geleerd.” Lees dit verhaal

Kinderverhaal: Een verhaal uit India

Piyush en Prince zijn twee kleine jongens. Ze wonen in een dorpje in India. De vader en moeder van de jongens zijn erg arm. Hun moeder hoorde eerst bij de Hindoe-godsdienst, maar ze is christen geworden en nu is het leven erg moeilijk voor hen. Lees dit verhaal

Help vervolgde christenen in India en steun ze met uw gift

Staat u klaar voor de bedreigde kerk in India? Met uw gift maakt u het verschil in de levens van vervolgde christenen!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy