Gecoördineerde serie aanvallen India duurt voort - HVC helpt getroffenen

5 april 2023

India - Eind november 2022 deelden we met u een gebedsoproep voor India. In de deelstaat Chhattisgarh waren hindoeïstische organisaties een reeks aanvallen op christenen begonnen. Helaas duurt de campagne nog altijd voort en neemt de agressie steeds extremere vormen aan. Namens HVC bezocht lokale veldwerker evangelist Rohan (schuilnaam) het gebied om getroffen christenen te helpen en te bemoedigen. We delen met u vijf verhalen. Het is een greep uit de verhalen over hoop en geloof temidden van aanvallen en haat. Wilt u bidden voor de getroffenen en hun aanvallers?

In Chhattisgarh, een Indiase deelstaat met meer dan 25 miljoen inwoners in een gebied dat zo’n drie keer groter is dan Nederland, worden christenen zwaar vervolgd. In het najaar van 2022 begon een grote golf van vervolging onder de noemer ‘Ghar Wapas’, wat staat voor ‘Kom naar huis’. In grote samenkomsten riepen hindoeïstische priesters op om mensen die het hindoeïsme hadden verruild voor het christendom weer terug te laten keren. Dit leidde tot het belagen van christelijke gezinnen en kerken, dat voortduurt tot op de dag van vandaag. 
 

Ondanks alle gevaren, dankzij de genade van God, worden er nog mensen gedoopt!”
- evangelist Rohan


Evangelist Rohan besloot namens HVC het gebied te bezoeken, ondanks de risico's. Rohan: “We gingen in het geheim mensen helpen die gewond zijn geraakt in Chhattisgarh. Daar hoorden we veel pijnlijke verhalen. Ik mocht de mensen aanmoedigen om hun kracht te zoeken in Christus en hen vertellen dat ze niet alleen zijn, God is altijd bij hen. Toen vroeg ik hen waarom ze, ondanks alle vervolging, nog zo van Jezus Christus getuigen. Zij antwoordden mij: ‘Wij houden van Jezus. Wij willen hier niet weg. Tot onze laatste adem zullen we over Christus getuigen.’ Zo werd ik zelf erg bemoedigd door hun geloof.”

Onderstaande verhalen komen uit Rohans reisverslagen.

  • Gewonde evangelist Bhajnu (rechts) ontvangt hulp via HVC-contactpersoon Rohan

    Gewonde evangelist Bhajnu (rechts) ontvangt hulp via HVC-contactpersoon Rohan

  • Hierna volgen foto's van de aanval op de kerk van Bhajnu in 2022

    Hierna volgen foto's van de aanval op de kerk van Bhajnu in 2022

  • Aanval 20 november: op de video is te zien hoe de christenen kalm blijven onder de stokslagen

    Aanval 20 november: op de video is te zien hoe de christenen kalm blijven onder de stokslagen

  • Aanval 20 november: ook in de kerk is geweld, de christen houdt zijn armen over elkaar

    Aanval 20 november: ook in de kerk is geweld, de christen houdt zijn armen over elkaar

  • Aanval 20 november: uiteindelijk is te zien hoe de man in elkaar zakt

    Aanval 20 november: uiteindelijk is te zien hoe de man in elkaar zakt

Geslagen christenen geholpen

In het bericht van afgelopen november zag u foto’s van een christen die werd geslagen tot hij neerviel. De geslagen christen is evangelist Bhajnu (wat ‘aanbidding’ betekent). Hij en zijn gemeenteleden zijn ondergedoken. Rohan zocht hen op en bemoedigde hen. Ze huilden samen om wat er allemaal is gebeurd. Evangelist Bhajnu en de andere gewonde gemeenteleden herstellen langzaam. Namens HVC mocht Rohan hen financiële hulp geven om deze moeilijke tijd beter door te kunnen komen. Rohan: “Maar ze zijn bovenal erg blij dat iemand naar hun afgelegen plek is gereisd om hen te helpen in deze moeilijke tijd.”

  • Wilt u bidden voor de 14-jarige domineesdochter Ruth en haar ouders?

    Wilt u bidden voor de 14-jarige domineesdochter Ruth en haar ouders?

  • Rohan (links) bij de ondergedoken gemeente van Rhajnu

    Rohan (links) bij de ondergedoken gemeente van Rhajnu

Vrouwen slachtoffer

De vrouwen delen verschrikkelijke verhalen. Zo zijn alle vrouwen die samen met evangelist Bhajnu zijn ondergedoken tijdens de aanvallen aan hun kleren weggesleept. Toen hun kleren scheurden, in sommige gevallen totdat de vrouw compleet naakt was, werden ze betast. De 14-jarige dochter van een dominee werd door een groep mensen uit huis gesleurd. In het bos vergreep een groep van tien mensen zich aan haar. Rohan: “Haar naam is Ruth. Ze kon haar verhaal niet volledig delen, omdat ze zo moest huilen. Wilt u bidden dat God haar innerlijk volledig zal genezen?”
 

  • Kilometers lopen voor water uit een modderpoel

    Kilometers lopen voor water uit een modderpoel

  • Voedselpakketten voor ondergedoken christenen

    Voedselpakketten voor ondergedoken christenen

Geen water voor christenen

Rohan bezocht vijf dorpen, waar christenen de toegang tot de watervoorziening wordt ontzegd. Alleen als ze Christus verloochenen krijgen ze weer toegang. “En dit gebeurt in meer dorpen”, vertelt Rohan. De gelovigen lopen dagelijks kilometers, om ergens vuil water uit een poeltje te scheppen. In andere dorpen is de vervolging zo hevig, dat de christenen zijn gevlucht en al tientallen dagen ergens schuilen. Rohan: “Ze hebben geen werk en worstelen om hun kinderen en ouderen te voeden. Soms gaan ze met een lege maag naar bed. Deze mensen kon ik voedselpakketten geven met rijst, groenten en wat boodschappen. Blijft u alstublieft voor deze mensen bidden!”
 

  • Een jaar geleden bezocht contactpersoon Rohan het gezin van de nu vermoorde vrouw (links)

    Een jaar geleden bezocht contactpersoon Rohan het gezin van de nu vermoorde vrouw (links)

  • Christenen bekijken hun vernielde inboedel

    Christenen bekijken hun vernielde inboedel

Vrouw vermoord door ex-man

De afgelopen weken liepen de spanningen verder op. Meer kerken en huizen van christenen zijn in de brand gestoken. Erger nog, een christenvrouw is door haar ex-man, een hindoe, en haar oudste zoon om het leven gebracht. Ze was eerder al het huis uitgejaagd door haar man, toen ze christen werd samen met drie van haar kinderen. In maart kwamen onverwacht haar ex-man en haar oudste zoon langs, in het hutje waar de vrouw en de drie kinderen woonden. Ze haalden plotseling ijzeren staven tevoorschijn en sloegen op haar los. Ze overleed ter plekke aan verwondingen aan het hoofd. De daders zijn inmiddels gearresteerd. Ze laat drie kinderen die met haar christen zijn geworden achter.

HVC wil voor de kinderen de komende vijf jaar huisvesting, scholing en pastorale zorg ter beschikking stellen á € 1500,- per jaar. Help mee >

  • Nieuwe gelovigen bereiden zich met hun nieuwe Bijbels voor op hun doop

    Nieuwe gelovigen bereiden zich met hun nieuwe Bijbels voor op hun doop

  • Deze dopelingen zijn blij met hun nieuwe Bijbels

    Deze dopelingen zijn blij met hun nieuwe Bijbels

Bijbels voor dopelingen

Ondanks de hevige vervolging, gaat de Heere door met Zijn werk. Rohan laat weten: “Prijs de Heere! Ondanks alle gevaren, dankzij de genade van God, worden er nog mensen gedoopt!” Rohan ontmoette diverse dominees en evangelisten en moedigde hen aan nieuwe huiskerken te starten. Rohan: “Ondanks alle vervolging, vervullen we nog steeds de Grote Opdracht.” Op zijn tocht bracht Rohan Bijbels mee voor de nieuwe gelovigen en iedereen die zijn of haar Bijbel moet missen. “Er waren veel politiecontroles, dus ik moest de Bijbels in de auto verstoppen. Door de genade van God is alles goed gegaan. Dank u voor al uw gebeden!” 
 

Klaarstaan in nood

De aanvallen in Chhattisgarh gaan door. Dit betekent dat op niet te voorziene momenten hulpvragen worden gesteld aan HVC. Dankzij een groep donateurs, de Vrienden in verdrukking, konden wij al veel steun bieden. Zij steunen maandelijks met een zelfgekozen bedrag, zodat HVC klaar kan staan en hulp kan bieden op het moment dat het nodig is. Met bijvoorbeeld medische hulp. Met een voedselpakket. Of door een waterpomp te installeren voor christenen die nu water uit een modderpoel drinken.

Wilt u ook voor vervolgde christenen een Vriend in verdrukking zijn? Ieder bedrag is welkom. Dank u wel!

Ja, ik word Vriend in verdrukking

Bepaal zelf het bedrag waarmee u vervolgde christenen maandelijks ondersteunt. Sta klaar als vriend op het moment dat vervolging toeslaat! 

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!