Gecoördineerde serie aanvallen op christenen in India

26 november 2022

India – Hindoeïstische organisaties in de Indiase deelstaat Chhattisgarh voeren op dit moment aanvallen tegen christenen uit. Dagelijks worden christenen op vermoedelijk gecoördineerde wijze aangevallen. De afgelopen weken raakten tientallen christenen gewond. Op straat worden Bijbels verbrand. Voorgangers worden afgeranseld met stokken. “De situatie hier wordt erger per dag”, laat een evangelist uit het HVC-netwerk in Chhattisgarh weten. HVC helpt de gewonden waar mogelijk, maar vreest de komende weken nieuwe aanvallen. Uw gebed en hulp zijn onmisbaar!

Medische hulp en voedsel

Bij een van de gevallen werden vorige week christenen in vijf dorpen aangevallen. Vijftig christenen werden in elkaar geslagen, vijftien mensen raakten daarbij ernstig gewond. Vrouwen moesten naar het ziekenhuis met bloedingen, mannen liepen botbreuken op. HVC zorgt voor medische hulp voor de vijftien gewonden. De families van de vijftig aangevallen christenen krijgen voedselsteun, omdat werken vanwege uitsluiting door dorpsgenoten hen onmogelijk wordt gemaakt. 

  • Voorganger Samson raakte gewond en brak zijn hand bij een aanval

    Voorganger Samson raakte gewond en brak zijn hand bij een aanval

  • Op 20 november werden christenen in een kerk aangevallen en met stokken geslagen

    Op 20 november werden christenen in een kerk aangevallen en met stokken geslagen

  • Aanval 20 november: op de video is te zien hoe de christenen kalm blijven onder de stokslagen

    Aanval 20 november: op de video is te zien hoe de christenen kalm blijven onder de stokslagen

  • Aanval 20 november: ook in de kerk is geweld, de christen houdt zijn armen over elkaar

    Aanval 20 november: ook in de kerk is geweld, de christen houdt zijn armen over elkaar

  • Aanval 20 november: uiteindelijk is te zien hoe de man in elkaar zakt

    Aanval 20 november: uiteindelijk is te zien hoe de man in elkaar zakt

  • Tientallen christenen raakten de afgelopen weken gewond

    Tientallen christenen raakten de afgelopen weken gewond

  • Straatbeeld in een dorpje in Chhattisgarh

    Straatbeeld in een dorpje in Chhattisgarh

Actie ‘Thuiskomst’

Lokale hindoeïstische organisaties kondigden recent de actie ‘Ghar Whapas’ (‘Thuiskomst’) aan. Grote groepen hindoes trekken nu naar de huizen en samenkomsten van christenen. Van christenen eisen zij dat ze hun geloof verlaten en het hindoeïsme omarmen. Bij weigering worden de gelovigen, ook hun dominees en evangelisten, mishandeld. De berichten vanuit Chhattisgarh over aanvallen volgen elkaar nu snel op. Een evangelist, lokale projectleider voor HVC, deelt zijn zorgen: “Ik krijg bijna elke dag berichten over aanvallen op christenen. De overheid en lokale autoriteiten houden zich doof en helpen de slachtoffers niet. Ik ben bang voor de komende dagen. Hoe gaan we ons evangelisatiewerk voortzetten?”

Vastberaden

De deelstaat Chhattisgarh is een van de gebieden met de zwaarste christenvervolging van heel India. Toch groeit ook daar het aantal christenen. Evangelisten delen vastberaden het Evangelie, ondanks zware tegenstand. Regelmatig mogen zijn nieuwe gelovigen de Heilige Doop bedienen. Via een netwerk van evangelisten is HVC in staat om op de meest onbereikbare plekken snel hulp te bieden aan vervolgde christenen. “Blijft u alstublieft bidden voor de mensen in Chhattisgarh”, vraagt een evangelist. 

Hoe gaan we ons evangelisatiewerk voortzetten?

Bodem noodhulpfonds in zicht

De medische hulp voor de vijftien gewonden en de voedselpakketten voor de vijftig families kosten in totaal € 3200. HVC kan deze hulp onmiddellijk verlenen, omdat er voor dit soort noodgevallen een ‘geldpotje’ is. Dit fonds wordt gevuld door de Vrienden in verdrukking. Dit zijn Nederlandse donateurs, die met een zelfgekozen maandelijks bedrag zorgen dat HVC klaar kan staan voor vervolgde christenen. 

HVC-projectleider Hans-Willem Westerbeke licht toe: “Het verzamelen van fondsen om hulp te bieden kan veel tijd kosten, tijd die in noodsituaties er simpelweg niet is. Dankzij het door de Vrienden in verdrukking vooraf gevulde fonds kunnen we onmiddellijk helpen. Maar nu komt de bodem van het fonds in zicht. Terwijl we verwachten dat de aanvallen in India nog weken zullen aanhouden. We roepen mensen op om Vriend te worden, zodat we ook voor toekomstige slachtoffers 24/7 klaar kunnen staan.”
 

Ja, ik word Vriend in verdrukking

Bepaal zelf het bedrag waarmee u vervolgde christenen maandelijks ondersteunt. Sta klaar als vriend op het moment dat vervolging toeslaat! 

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!