Nederlandse ondernemers helpen vervolgde christenen aan werk

Fietstaxi

De bezochte ondernemers reageren enthousiast

10 december 2020

Sinds het begin van de coronacrisis verspreidt HVC voedselpakketten, waardoor christelijke gezinnen niet zonder eten komen te zitten. Nu willen we hen ook structureel helpen, door ze kleinschalig een onderneming te laten starten. Nieuwssite CIP.nl interviewde HVC-projectleider Astrid van Drenth over dit project:

Christenen hebben het als tweederangsburgers dubbel zo zwaar in landen als Pakistan en India. Vaak werken ze als dagloner en staan ze achteraan in de rij als het werk wordt verdeeld. Voor die groep zet HVC zich in. Medewerker Astrid van Drenth vertelt: “Met een paar kippen of een naaimachine kunnen ze zelfvoorzienend worden. Zo kunnen ondernemers in Nederland kleine christelijke ondernemers in deze Aziatische landen helpen.”

Sinds het begin van de coronacrisis zet HVC zich door middel van voedselpakketten in voor christenen die door de crisis geraakt werden. Van Drenth: “Als christenen in India en Pakistan zonder werk zitten, kunnen ze vaak niet op de overheid aan. Die deelt wel voedsel uit, maar christenen worden regelmatig achtergesteld. Tot op de dag van vandaag verspreiden we die voedselpakketten, waardoor gezinnen niet zonder eten komen te zitten. Nu willen we hen ook structureel helpen, door ze kleinschalig een onderneming te laten starten.”

Tof, zo’n project! Om wat voor ondernemingen gaat het?
“Om een fietstaxi, of een klein kraampje. Een naaimachine voor vrouwen die daar iets mee kunnen maken dat ze op de markt verkopen. Een paar kippen, of een koe, waardoor mensen eieren of melk kunnen verkopen. Het doel is dat ze zelf een inkomen genereren en weer zelfvoorzienend worden.”

Dat zie ik wel voor me. En ondernemers in Nederland kunnen dit dus steunen.
“Dat klopt. Normaal gesproken organiseren we ondernemersbijeenkomsten, maar die kunnen nu niet doorgaan. Dus draaien we het om en zoeken wij nu de ondernemers op. We komen graag langs om in gesprek te gaan over de vervolgde kerk, inzicht te geven en te kijken naar eventuele mogelijkheden. Bijvoorbeeld door met elkaar te lunchen en een presentatie te houden. Dit doen we nu al enige tijd en de ondernemers zijn enthousiast! Maar we kijken er naar uit om straks weer in grote groepen samen te kunnen komen, dan herstarten de bijeenkomsten van ons ondernemersnetwerk ‘De Bondgenoten’. Iedere ondernemer is hier welkom!”

Hebben jullie ervaring met zulke praktische hulp, wat levert het christenen op?
“Ja, we hebben de afgelopen jaren al vele christenen aan een eigen onderneming geholpen. We leiden hen op en voorzien hen waar nodig in de basisbenodigdheden voor de onderneming. Deze ondersteuning hebben we al veel geboden aan evangelisten die in moeilijke omstandigheden opereren. Veel evangelisten waren straatarm, maar leven nu weer boven de armoedegrens dankzij de eigen onderneming. Deze evangelisten helpen we soms ook praktisch met een brommertje, zodat ze naar moeilijk bereikbare gebieden kunnen reizen. Ze kunnen nu mensen in afgelegen dorpen bereiken, waarbij dat voorheen erg moeilijk was of te veel tijd kostte. We zoeken altijd naar nieuwe effectieve en doeltreffende manieren om vervolgde christenen te helpen. Zo zien we dat ook voor ons bij het nieuwe project.”

Op wat voor manier kiezen jullie een vervolgde christen uit die een onderneming mag starten? Ze zullen wel in de rij staan…
“Dat gaat allemaal via onze lokale partners waar we al jaren mee samenwerken en waar we op vertrouwen. Als onze lokale projectleiders sturen zij onze hulpprojecten aan, waaronder ons netwerk van evangelisten en lokale kerken die we financieel ondersteunen. Als er christenen zijn die een plannetje voor een onderneming hebben, kunnen zij goed inschatten of het ‘werkt’. We willen vervolgde christenen kansen bieden, juist ook in deze moeilijke tijd.”

Bent u een ondernemer en bent u benieuwd wanneer HVC langs kan komen?

Neem dan contact op

Dit interview op CIP.nl >