Christenvervolging in India: evangelist vlucht het bos in

Evangelist Biswada Lima uit India

Op reis door India is de spanning onder christenen tastbaar. Tijdens één van onze reizen vertelt één van de evangelisten die hulp ontvangen via Steun een evangelist zijn verhaal. Een verhaal over christenvervolging in India.

Aangevallen

"We spreken met evangelist Biswada Lima. Wij ontmoeten hem in de stad Visakhapatnam, aan de oostkust van India. Samen met zijn gemeenteleden woont hij in augustus 2008 op het platteland van Odisha, in het district Khandamal. Het is al een paar dagen onrustig in zijn omgeving. Extremistische hindoes hebben verschillende dorpen aangevallen, kerken vernield en er zijn al tientallen christenen vermoord. Op 26 augustus komt om elf uur ’s avonds een groep van ruim tweehonderd hindoes het dorp waar pastor Lima woont binnenvallen. De groep is gewapend met pistolen en geweren, schoppen en fakkels.

Vreedzame oproep

De gemeenteleden van de evangelist komen gehaast bij elkaar. Een paar mannen willen zich verdedigen. Pastor Lima probeert de boel te sussen en roept zijn gemeenteleden op zich vreedzaam te verstoppen in het bos. Iedereen gehoorzaamt. Vanaf een afstandje kijkt men toe hoe de kerk in de brand wordt gestoken en de woningen van christenen worden vernield. De vlammen in het midden van de nacht geven het dorp een angstaanjagend gezicht. De vertellende stem van evangelist Lima stokt, tranen rollen over zijn wangen. De gebeurtenissen zijn ruim tien jaar geleden, hij is inmiddels zeventig jaar oud, maar de herinneringen doen nog steeds pijn.

Op de vlucht het bos in

Na een uur vertrekken de terroristen. Smeulende puinhopen blijven achter. Pastor Lima en zijn gemeenteleden komen voorzichtig terug om de schade op te nemen en te beginnen met de eerste opruimwerkzaamheden. Veel is vernield. Maar het is nog niet voorbij, de situatie wordt nog slechter. Vroeg in de morgen, om zeven uur, komen de extremistische hindoes weer terug. Nu zijn ze op zoek naar de evangelist. Ze willen hem vermoorden. Pastor Biswada Lima bedenkt zich geen moment en vlucht in zijn eentje de bossen in en rent vele kilometers door het struikgewas. 24 uur verstopt hij zich. Hij overleeft door vruchten te eten die groeien aan de bomen in het woud. Weer huilt pastor Lima.

Een nieuw dorp

Na een dag en een nacht in het bos door te hebben gebracht, loopt evangelist Lima naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Daar treft hij tot zijn grote geluk zijn gemeente aan. Ook zij zijn gevlucht en naar dit politiebureau gekomen. Met ruim tweehonderd mensen verblijft de groep een aantal weken op het politiebureau. Na een aantal maanden besluiten de gemeenteleden een nieuw dorp te stichten. Dat is inmiddels gebeurd. Zo’n tachtig kilometer van hun oude dorp wonen pastor Lima en zijn gemeente. De afgelopen jaren in betrekkelijke rust. Gelukkig."

Steun evangelisten als Lima

Na het overleden van evangelist Lima neemt zijn zoon zijn taak over. Hij maakt deel uit van het programma Steun een evangelist. Dit programma helpt evangelisten om door te gaan ondanks verdrukking en armoede. Help mee de boodschap van God uit te dragen in Zuid-Azië!

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.