De sponsorkinderen in de coronacrisis

De sponsorkinderen in Oeganda mogen op dit moment het vluchtelingenkamp niet verlaten. Foto: Cees van der Wal

Dankzij uw steun krijgen de sponsorkinderen goed te eten, ook tijdens de coronacrisis.

In Oeganda mogen op dit moment vrijwilligers niet reizen naar het akkerland in Oeganda waar voedsel wordt verbouwd voor de weeskinderen. Foto: Cees van der Wal

Bidt u voor uw sponsorkind en zijn of haar thuisland?

Bedankt voor uw sponsoring! Foto: Cees van der Wal

12 juni 2020

Ook aan de sponsorkinderen gaat de coronacrisis niet voorbij. Wat betekent dit voor hen? Wat betekent de coronacrisis voor de steun die u als sponsorouder hen geeft?

Zorg voor de kinderen

Het goede nieuws: voor alle sponsorkinderen wordt ook nu nog gezorgd. Dankzij uw maandelijkse bijdrage, krijgt uw sponsorkind elke dag te eten. Helaas is dit voor vele van hun landgenoten niet vanzelfsprekend. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, besloten regeringen om in lockdown te gaan. In deze landen zijn de gevolgen voor de mensen zonder financiële buffers groot. Vele miljoenen mensen verkeren op dit moment in hongersnood.

Dit betekent dat de meeste hulpprojecten waar de HVC sponsorkinderen zich in bevinden, ook te maken hebben met lockdowns. Per land en soms per project verschillen de overheidsregels. Daarmee verschilt ook onze aanpak per project. Drie voorbeelden:

Zuid-Soedan / Oeganda
Het vluchtelingenkamp in Oeganda mag niet meer worden verlaten. Hierdoor konden de lokale medewerkers niet meer reizen naar de akker, waar extra voedsel wordt verbouwd voor de gevluchte sponsorkinderen. HVC vangt het ontstane voedseltekort op met extra voedselondersteuning.

India
Ook nu de lockdown in India langzaam versoepeld wordt, houdt de overheid in sommige gebieden alle scholen en hostels gesloten. Deze sponsorkinderen zijn door lokale medewerkers tijdelijk ondergebracht bij diverse opvangadressen. De medewerkers begeleiden de kinderen op hun verblijfplaats en zorgen voor voedsel.

Pakistan
Voor het land Pakistan komt de coronacrisis bovenop de sprinkhanenplaag die al sinds februari het land teistert. De sponsorkinderen mogen hun hostel niet verlaten. Maar op de compound van het CWC hebben de jongens een veilig dak boven hun hoofd, krijgen ze goed voedsel en leren ze samen uit de Bijbel.

Gebed voor de kinderen en hun thuislanden

De coronacrisis heeft een emotionele impact op de sponsorkinderen. Sommigen missen het om buiten het hostel te kunnen spelen, anderen missen het hostel omdat ze ergens anders worden opgevangen. Projectleider Vinita van het St. Michael hostel in India laat weten:

"We houden contact met de kinderen buiten het hostel en bidden met ze via de telefoon. Ze missen ons en het hostel. Wij zorgen ervoor dat ze voedsel krijgen. Er is zo veel armoede nu, dat maakt me erg verdrietig. Ik bid voor dit land dat zo veel problemen kent. Heere, heb medelijden met ons!”

Bidt ook u voor uw sponsorkind en voor zijn of haar thuisland?

Gelukkig kunnen we ook in deze moeilijke tijden voor de kinderen zorgen. Dankzij u als sponsorouder! Maar we zijn er nog niet. Wilt u ook bidden voor alle lokale vrijwilligers en het team van HVC, dat zij wijsheid ontvangen om goed leiding te geven? Dank u wel!