Noodhulpactie IS Ontvlucht uitgebreid naar Syrië

Verstrekken medicijnen

Voedselpakketten

7 maart 2016

Vorige week is een afgevaardigde van Stichting HVC op reis geweest naar de plaats Qamishly in Syrië. Qamishly ligt tussen de vuren van de legers van IS en de Koerdische eenheden in, dus vluchten is haast onmogelijk. Van oudsher wonen er juist in Qamishly veel christenen. Zij hebben niet alleen te maken met de dreiging van de IS, ook watergebrek en honger spelen hun parten.

De situatie in Qamishly, Syrië
De stad Qamishly ligt in het Noordoosten van Syrië. De machtsstrijd die sinds 5 jaar woedt in Syrië en de daarop volgende oorlog met IS leidde tot problemen in het stadje, op het gebied van veiligheid maar ook tot economische, sociale- en medische problemen. Veel mensen hebben een trauma opgelopen. Het levensonderhoud is duur, voedsel is schaars. Veel mensen verloren hun baan, er heerst grote armoede. Deze problemen treffen vooral christenen. Er is een dringend gebrek aan basisbehoeften, zoals voedsel, hygiënemiddelen, onderwijs en gezondheidszorg.

Vooral in droge periodes is er een groot watergebrek. Vele mensen (voornamelijk kinderen) worden ziek door het drinken van vervuild water. Er heersen ziekten als hepatitis en chronische darmontstekingen. Veel mensen zijn gevlucht naar de regio Hesseke. Toen IS ook daar inviel zijn zij gevlucht naar Qamishly. Nu is Qamishly betwist gebied, liggend tussen de legers van IS, het Syrische regime en de Koerdische eenheden. In het gebied zijn hevige gevechten tussen deze partijen.

Door de eerdere stroom vluchtelingen is er groot gebrek aan huisvesting. Momenteel is vluchten vanuit Qamishly haast onmogelijk, de nabij gelegen grenzen met Turkije zijn gesloten en de dorpen om het stadje heen zijn onveilig. Qamishly en de omliggende dorpen in deze provincie hebben van oudsher een meerderheid met christelijke inwoners. In de regio zijn veel christenen slachtoffer geworden van het geweld of gedood door IS. Nog altijd zijn er aanslagen door zelfmoordterroristen.

Noodhulp Qamishly
In samenwerking met lokale organisaties en kerken in Irak, helpt Stichting HVC vluchtelingen in regio Qamishly. Het doel van de noodhulp is om ontheemde en noodlijdende, arme gezinnen in het Quamishly district te helpen. Dit betreft veelal christenen. De noodhulp bestaat uit: voedselpakketten, hygiëne pakketten, baby melkpoeder, medicijnen en medische hulp. HVC helpt door middel van financiële steun voor aanschaf van artikelen op de lokale markt en er konden diverse hulptransporten plaatsvinden met artikelen die lokaal niet meer te koop zijn. Enkele keren is een afgevaardigde vanuit de hulporganisatie waar HVC mee samenwerkt, persoonlijk op bezoek geweest in Quamishly.

Wat kunt u doen?
Bid voor de inwoners van Qamishly en de medewerkers die zich inzetten voor de noodhulpactie. U kunt het project ook financieel steunen, uw gift is welkom op NL 51 ABNA 0561455139 o.v.v. 'Qamishly'