Pakistaanse ondernemer onschuldig in gevangenis

Nadeem Samson

25 september 2019

Wie oren heeft om te luisteren, krijgt het van hem te horen: “Mijn broer zit onschuldig in de gevangenis!” Begin 2019 neemt de Pakistaan Shakeel contact op met Stichting HVC. Zijn oudere broer Nadeem Samson zit sinds 2017 in de gevangenis. Nadeem is één van de ongeveer 180 christenen die momenteel vastzitten vanwege een beschuldiging van godslastering. De strenge Pakistaanse wet op godslastering is misbruikt om hem uit de weg te ruimen. Shakeel doet er alles aan om zijn broer vrij te krijgen.

Afrekening

“Tot enkele jaren geleden had Nadeem een succesvolle handelsonderneming, waarmee hij medicinale kruiden naar Europa exporteerde,” vertelt Shakeel. “Vanaf 2013 ging het bergafwaarts met zijn onderneming. Hij besloot een huis te huren in de buurt waar hij was opgegroeid. Aan het einde van de huurperiode in 2017, moest Nadeem een aanzienlijk geldbedrag terugkrijgen van de verhuurder.” De islamitische verhuurder bleek niet van plan zijn christelijke huurder terug te betalen. “De verhuurder kende iemand, waarmee onze familie 18 jaar eerder al een meningsverschil mee had gehad. Samen besloten de heren om met Nadeem af te rekenen. Ze vielen Nadeems huis binnen, bonden hem vast en gingen vervolgens drie kwartier aan het werk met Nadeems telefoon en pc. Op Facebook werd godslasterlijk materiaal geplaatst onder de naam van Nadeem.” Nadeem werd al snel gearresteerd. Zijn huis werd opengebroken en al zijn bezittingen werden door een woedende menigte op straat verbrand. Tijdens zijn verhoor en nu hij in de gevangenis zit, wordt Nadeem mishandeld.

Vogelvrij

Shakeel vertelt: “Ik werk dag en nacht om geld op te kunnen sturen naar Pakistan. Daar koopt mijn jongste broer Michael er eten en kleren van en brengt dit naar Nadeem in de gevangenis.” In de gevangenis heeft Nadeem het zwaar, hij wordt geslagen door islamitische medegevangenen.” Wie in Pakistan wordt beschuldigd van het beledigen van de islam, de koran of de profeet Mohammed, is vanaf dat moment vogelvrij. Dat geldt ook voor familieleden van de beschuldigde. Nadeems familie vreest voor hun leven en is ondergedoken in een afgelegen dorp.

Geen advocaat

Nadeems broer Shakeel probeert ook wanhopig geld bij elkaar te krijgen voor een advocaat.  Nadeem heeft nu al diverse hoorzittingen gehad, maar zonder advocaat maakt hij geen schijn van kans. Als u ons niet financieel kunt helpen, deel dan Nadeems verhaal. Houd hem alstublieft in uw gebeden!”