Psychisch kwetsbare Pakistaanse christen in de gevangenis

Boze buurtgenoten staken het huis van de familie Masih in brand

Stephen Masih (familiefoto)

6 oktober 2021

Pakistan - Op 11 maart 2019 wordt Stephen Masih gearresteerd. Hij zou volgens buren de islam hebben beledigd. Sindsdien zit Stephen Masih in de cel. De 44-jarige gevangene heeft een bipolaire stoornis. Afgelopen dinsdag 4 oktober, na meer dan twee en een half jaar, werd zijn zaak voor het eerst behandeld in een rechtbank.

De islamitische buren van Stephen Masih zeggen hun buurman grove beledigingen aan de islam te hebben horen schreeuwen. Zij doen aangifte. Meteen wordt Stephen Masih door de politie gearresteerd en meegenomen. Al ruim twee en een half jaar zit Stephen in de gevangenis in afwachting van een uitspraak van een rechter. Tot dusver is het niet van een vonnis gekomen omdat rechtszaken steeds worden uitgesteld, nu al enkele tientallen keren.

Niet lang na de arrestatie komen boze buurtgenoten richting het huis van Stephen, waar hij woont met een aantal familieleden. De woedende menigte steekt het huis van de familie in brand. Alle (persoonlijke) bezittingen gaan in rook op. De gevolgen voor de familie zijn groot.

De familie van Stephen wijst erop dat hij onschuldig gevangen zit. Zij hebben een heel andere lezing van de gebeurtenissen. Men zou al een flinke tijd ruzie hebben met de buren. De valse aanklacht is in hun ogen een wraakactie. Diep is het verdriet bij de familie dat Stephen nu al meer dan twee en een half jaar ten onrechte gevangen zit.

De situatie van Stephen in de gevangenis is ondertussen erg slecht. Hij heeft een bipolaire stoornis die het, ook volgens medici, voor hem onmogelijk maakt zijn eigen rechtszaak bij te wonen. Daarnaast heeft hij medische en psychische zorg nodig, die hij in de gevangenis onvoldoende krijgt.

De familie heeft HVC gevraagd te helpen in zijn zaak. Met Pakistaanse advocaten en partners hopen wij in de zaak van Stephen Masih vrijspraak te kunnen bewerkstelligen. Daarnaast heeft Stephen dringend medische zorg nodig. Daarom wordt bij Pakistaanse rechters aangedrongen om Stephen Masih op borgtocht vrij te laten zodat hij de zorg en medicijnen kan krijgen die hij nodig heeft. Ook helpt HVC de familie van Stephen Masih.

Steun de hulp aan Stephen Masih met uw gift! Dankzij uw gift kunnen wij de advocaat, de steun aan de familie en medische kosten bekostigen. Iedere gift is welkom!

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens