Psychisch kwetsbare Pakistaanse christen in de gevangenis

Stephens ondergedoken broer, schoonzus en hun kinderen

Stephen Masih (familiefoto)

Boze buurtgenoten staken het huis van de familie Masih in brand

Stephens advocaat Abdul Hameed Rana bij zijn kantoor

6 oktober 2021

Pakistan - Op 11 maart 2019 wordt Stephen Masih gearresteerd. Hij zou volgens buren de islam hebben beledigd. Sindsdien, nu al meer dan twee en een half jaar, zit Stephen Masih in de cel. De 44-jarige gevangene heeft een bipolaire stoornis en is zwakbegaafd.

De islamitische buren van Stephen Masih zeggen hun buurman grove beledigingen aan de islam te hebben horen schreeuwen. Zij doen aangifte. Meteen wordt Stephen Masih door de politie gearresteerd en meegenomen. Al ruim twee en een half jaar zit Stephen in de gevangenis in afwachting van een uitspraak van een rechter. Al meer dan veertig keer stond er een hoorzitting gepland, waarvan een groot aantal niet doorging.

Niet lang na de arrestatie komen boze buurtgenoten richting het huis van Stephen, waar hij woont met een aantal familieleden. De woedende menigte steekt het huis van de familie in brand. Alle (persoonlijke) bezittingen gaan in rook op. De gevolgen voor de familie zijn groot.

De familie van Stephen wijst erop dat hij onschuldig gevangen zit. Zij hebben een heel andere lezing van de gebeurtenissen. Men zou al een flinke tijd ruzie hebben met de buren. De valse aanklacht is in hun ogen een wraakactie. Diep is het verdriet bij de familie dat Stephen nu al meer dan twee en een half jaar ten onrechte gevangen zit.

De situatie van Stephen in de gevangenis is ondertussen erg slecht. Hij heeft een bipolaire stoornis die het, ook volgens medici, voor hem onmogelijk maakt zijn eigen rechtszaak bij te wonen. Daarnaast heeft hij medische en psychische zorg nodig, die hij in de gevangenis onvoldoende krijgt. Een lagere rechtbank geeft aan te willen wachten met de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak, tot het moment dat Stephen is hersteld en in staat is om de rechtszaak te volgen. Dit kan inhouden dat Stephen voor onbepaalde tijd in de gevangenis blijft.

De familie heeft HVC gevraagd te helpen in zijn zaak. Met Pakistaanse advocaten en partners hopen wij in de zaak van Stephen Masih het besluit van de lagere rechtbank aan te vechten en om vrijspraak te kunnen bewerkstelligen. Daarnaast heeft Stephen dringend medische zorg nodig. Daarom wordt bij Pakistaanse rechters aangedrongen om Stephen Masih op borgtocht vrij te laten zodat hij de zorg en medicijnen kan krijgen die hij nodig heeft. Ook helpt HVC de familie van Stephen Masih.

• Update 10 november 2021:
    Afgelopen week bezochten teamleden van HVC de advocaat van Stephen en zijn ondergedoken familie in Pakistan. Alle hoop was gevestigd op de rechtszaak van vandaag, woensdag 10 november. Helaas ging de rechtszaak niet door, de rechter zei simpelweg die dag geen tijd meer te hebben. De zaak staat nu gepland op maandag 29 november. Bidt u mee voor Stephen, zijn familie en deze rechtszaak?

Steun de hulp aan Stephen Masih met uw gift! Dankzij uw gift kunnen wij de advocaat, de steun aan de familie en medische kosten bekostigen. Iedere gift is welkom!

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy