Traumaverwerking voor Irakese vluchtelingen

Traumaverwerking voor vluchtelingen

Tekening gemaakt tijdens training

5 mei 2017

In een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak), faciliteert Stichting HVC een trainingsprogramma  voor vrouwen en meisjes die voor IS moesten vluchten. HVC-vrijwilliger Marijke bracht een bezoek aan het project en sprak met psychologe Wade. Mevrouw Wade helpt vluchtelingen met de verwerking van trauma’s. Ook kunnen cursisten met alle soorten vragen bij haar terecht.

U geeft specifieke cursussen voor traumaverwerking aan vrouwen en meisjes?
“Ja, ze zijn in verschillende groepen ingedeeld. Er is een groep voor de oudere vrouwen, een groep voor de jongere vrouwen en meisjes en een groep van kinderen. De kinderen krijgen de training aangeboden in een schoolgebouwtje dichtbij het vluchtelingenkamp waar ze wonen. De andere groepen zijn welkom op de HVC-trainingslocatie.”

Welke technieken gebruikt u bij de sessies?
“Onder andere (groeps)gesprekken en tekenen. Meestal behandel ik in groepsverband een onderwerp, dat later nog in een persoonlijk gesprek verder besproken wordt. Bijvoorbeeld een onderwerp als de omgang tussen puber en moeder. Pubers hebben veel heftige dingen meegemaakt,  wat behoorlijke problemen kan opleveren.”

Hoe draagt tekenen bij aan de verwerking van trauma’s?
“Er wordt veel getekend! De cursist krijgt een opdracht om iets te tekenen, bijvoorbeeld een vaas met bloemen, een portret (vrouwengezicht), familie, vluchten, IS. Vervolgens analyseer ik de tekening, door te kijken naar welke kleuren er zijn gebruikt, hoe de tekening is ingedeeld, etc. Aan de hand van de gemaakte tekening ga ik het gesprek aan met de cursist.”

Maakt u ook gebruik van de Bijbel tijdens de cursus?
“Er zijn inderdaad Bijbelstudies tijdens de training. Ik heb twee jaar lang een theologische opleiding gevolgd, dat komt nu goed van pas. We gebruiken, vanuit het Nederlands vertaalde, Bijbelstudies over vrouwen in de Bijbel. Bijvoorbeeld over het verhaal van Ruth. Zij vertrouwde op God, verliet haar land en zorgde voor haar schoonmoeder Naomi. Aan de hand van de Bijbelverhalen kan ik de cursisten adviezen geven hoe ze met bepaalde situaties om kunnen gaan.”

Wilt u eraan bijdragen dat nog meer vrouwen en meisjes deze training kunnen volgen? Geef dan een bijdrage via het formulier hiernaast. Uw hulp is welkom!

Voor meer informatie over ons werk in Irak, klikt u hier.