Vrijwilliger zamelt 'oud geld' in voor vervolgde christenen

5 april 2022

Heeft u nog bankbiljetten uit het guldentijdperk bewaard? Deze zijn nu nog geld waard, maar vanaf 1 januari 2032 krijgt u niets meer voor bijvoorbeeld ‘de Zonnebloem’ (50 gulden), ‘de Snip’ (100 gulden) of ‘de Vuurtoren’ (250 gulden). Voor bankbiljetten van 5 gulden ligt deze datum al op 1 mei 2025.

De guldenbiljetten omruilen voor euro’s kan bij de Nederlandse Bank in Haarlem. “U kunt uw guldenbiljetten ook schenken aan HVC!” Aan het woord is Gerrit den Hollander (82), voormalig bestuursvoorzitter van HVC. Hij bedacht dit plan én voert het uit.  “Ik hoop dat veel mensen hun oude biljetten opsturen, zodat ik hopelijk regelmatig naar Haarlem kan rijden om geld in te wisselen. De opbrengst is uiteraard voor HVC!”

In dit krantenartikel vertelt Den Hollander meer over de actie >

De actie is tot op heden niet zonder resultaat! Den Hollander: "Intussen hebben we al ruim 500 euro kunnen overmaken naar HVC. En er ligt denk ik al weer voor een dikke 500 euro klaar om uit te zoeken. Hartelijk dank voor al het gegeven oud papiergeld en het oude muntgeld. Het is echt hartverwarmend. Blijf zoeken in laden en kastjes, in enveloppen, doosjes en tasjes. U weet het; alle beetjes helpen. Hollands geld, buitenlands geld, nikkel, zilver of kopergeld; alles is welkom!"

Doet u ook mee? Stuur uw guldenbiljetten naar: Stichting HVC, Dorpsweg 85, 4221 LJ Hoogblokland.