Expeditie Mosul: uitdelen en bemoedigen

12-03-2019Onder de noemer Expeditie Mosul is een team van vrijwilligers, projectleiders en partners van Stichting HVC vertrokken naar het zwaar getroffen Noord-Irak. Doel: meeleven en bemoedigen tijdens evangelisatieactiviteiten vlak voor Pasen, maar ook het uitdelen van hulpgoederen, Bijbels en kinderlectuur. Een paar duizend noodhulppakketten zijn klaargemaakt voor onder meer Jezidi kinderen, moslims en christelijke vluchtelingen.

Uitzichtloze verwoesting

Nog altijd verblijven honderdduizenden vluchtelingen, vooral uit Mosul en omgeving, in vluchtelingenkampen. Ze durven nog niet terug naar hun stad en thuis. Naast de grote zorgen die alle vluchtelingen hebben, zijn christenen ook bang voor IS-sympathisanten die zich nog altijd onder de bevolking in Mosul schuilhouden. De afgelopen jaren zijn honderdduizenden christenen het land ontvlucht. Lees meer over de situatie in Irak >

Wat zit er in de pakketten?

Alle pakketten zijn zo nuttig mogelijk en bevatten verzorgingsproducten (tandpasta, shampoo, zeep) en een bemoedigingskaart. Pakketten voor volwassenen vullen we aan met etenswaren, zoals thee, bonen, soep, tomatenpuree, olie en rijst. De pakketten voor baby's worden aangevuld met luiers en vochtige doekjes. Grotere kinderen krijgen ook kleurplaten, potloden en wat speelgoed.

Hulp noodzakelijk

Helpt u mee zoveel mogelijk hulpgoederen te verspreiden? Namens de mensen in Irak bedankt!

Update #1

11 april 2019: het team van Expeditie Mosul is in Irak. Bekijk hun eerste vlog en lees hun verslag, over het lege vluchtelingenkamp bij Ankawa, Noord-Irak.

Lees het verslag bij deze video >

Update #2

12 april 2019:

Update #3

15 april 2019: het team van Expeditie Mosul ontmoet een groep Jezidi vrouwen, die recent zijn bevrijd uit handen van IS. Geestelijk en lichamelijk zijn zij verwond door jarenlang misbruik. Ook bezoekt het team de bakkerijen van Stichting HVC.

Lees het verslag bij deze video >

Update #4

17 april 2019: na ruim een week komen de expeditieleden aan in Mosul. Kapotgeschoten huizen, veel beveiliging op straat. Iets verderop ligt een vluchtelingenkamp, waar de inwoners van Mosul een veilig heenkomen hebben gezocht. Er leven veel kinderen, blijkt uit deze vierde vlog van Expeditie Mosul vanuit het noorden van Irak.

Update #5

18 april 2019: in deze vijfde vlog van Expeditie Mosul zien we hoe dankbaar jong en oud is met de spullen die ze krijgen van Werkgroep Hulp Irak. De veertigste vrachtwagen met kleding en andere hulpgoederen arriveerde in het noorden van het land.

Update #6

19 april 2019:
"Met de vereiste toestemming op zak rijden we onder begeleiding naar Mosul, de stad die vroeger Ninevé werd genoemd. Grote delen van de stad zijn verwoest. Het is duidelijk dat de strijd tegen IS hier heftig is geweest. De gouverneur van Mosul roept op: 'Mosul heeft dringend behoefte aan scholen, jeugdcentra, medische apparatuur en psychologische hulp. Doe wat jullie kunnen om ons te helpen. Vertel de Nederlanders over onze nood!'"
Lees het hele verslag >

Update #7

20 april 2019: Een bezoek aan de Kerk in Irak, dat laat je niet koud. Jan Dirk van Nifterik (Stichting HVC) vraagt verschillende teamleden van Expeditie Mosul naar wat hen het meest is bijgebleven van deze reis. Er is een honger naar het Evangelie in Irak en christenen hebben hoop in de meest hopeloze situaties! In deze zevende update vindt u de zesde en laatste vlog van Expeditie Mosul. Wilt u blijven bidden voor Irak? Bedankt voor uw meeleven en gebed!

Video en montage: Cees van der Wal

Helpt u mee?

Help ons mee de bevolking van Irak te helpen! Iedere gift is welkom. Uw gift zal worden besteed in de verschillende hulpprojecten in Irak, zoals de bakkerijen, de wederopbouw, de traumacounseling voor misbruikte vrouwen en aan noodhulp.
Doneer nu:
Uw adres:
Ik machtig hierbij Stichting HVC om het opgegeven bedrag van mijn rekening af te schrijven tot wederopzegging.