Man sinds 2013 onschuldig in de gevangenis wegens blasfemie

Het gezin Pervaiz zonder man Asif

22 november 2018

Maak kennis met het gezin Pervaiz uit Pakistan. Maroline Pervaiz zit op de bank met haar vier kinderen. Haar man Asif is er niet bij. Hij zit al sinds 2013 in de gevangenis, na een valse beschuldiging van godslastering. Dit is dezelfde beschuldiging als die Asia Bibi negen jaar onschuldig in de cel heeft laten zitten. Asif heeft zijn jongste twee kinderen alleen nog maar in de gevangenis ontmoet. Maroline huilt zachtjes: “Wij hebben onderdak nodig. Ik weet niet wat ik moet doen.”

Onschuldig in de gevangenis

In 2013 belandde de christen Asif Pervaiz in de gevangenis, nadat hij werd beschuldigd van blasfemie (godslastering). Zijn vrouw Maroline legt uit wat er is gebeurd: “Mijn man werkte in een textielfabriek. Hij was ingehuurd door twee moslims, die zelf ook voor de fabriek werk uitvoerden op inhuurbasis. Er ontstond een discussie over de uitbetaling van het loon. De twee moslims hadden hun loon gekregen van de textielfabriek, maar betaalden mijn man niet uit. Waarschijnlijk hadden ze geld tekort.” Op een dag was Asif zijn mobiel verloren in de textielfabriek. Maroline rook onraad en waarschuwde haar man: “Ik zei hem de vermissing te melden bij de politie, maar dat deed hij niet. Niet lang daarna werden met de telefoon beledigende teksten via sms naar een leidinggevende in de textielfabriek gestuurd.”

Dreigende doodstraf

De sms’jes bevatten beledigingen gericht aan de islam, de koran en aan de Islamitische profeet. Het beledigen van de islam en de koran is al zwaar strafbaar, maar op belediging van de profeet staat de doodstraf. Door met de telefoon van Asif deze berichten te versturen, wisten de daders dat hij hiervan beschuldigd zou worden. Asif zit nu al vijf jaar in de gevangenis en zijn juridische proces verloopt langzaam. Veel advocaten deinzen er voor terug om deze zaak te behandelen, uit angst om door radicale moslims om het leven gebracht te worden. Ook familieleden van de verdachte zijn hun leven niet meer zeker vanaf het moment dat iemand beschuldigd wordt van godslastering. Maroline moest met haar kinderen vluchten en dook onder bij haar schoonouders in een christelijke wijk.

Gezin op straat

Maroline heeft een zeer klein inkomen. Dat inkomen geeft ze uit aan de voeding en scholing van haar kinderen en aan het bezoeken van haar man in de gevangenis. Ze brengt hem wat extra eten en heel soms mogen de kinderen mee. Maroline: “Vorig jaar hebben de kinderen hun vader gezien. De kinderen en hun vader huilden samen.” Na vijf jaar onderdak te hebben gekregen, dreigde ze alsnog met haar kinderen op straat te komen. Maroline legt uit: “Mijn schoonouders konden de huur van de woning niet meer opbrengen en ik kon niet bijdragen in de huur van hun huis. Ze wilden bij één van hun andere kinderen gaan wonen. Zolang ik er woonde kon dat niet en dat gaf spanningen. Ik kon geen kant op!”

Nieuw onderkomen

Dankzij de giften van de Vrienden in verdrukking uit Nederland kon HVC er voor zorgen dat Maroline en haar kinderen een nieuw onderkomen hebben. Maroline is dolblij: ‘Ik ga elke dag naar de kerk en bid de Heere om hulp. En nu is mijn gebed verhoord!”

Vrienden in Verdrukking

Stichting HVC roept u op om als Vriend in verdrukking klaar te staan voor wanneer christenen onverwacht in de problemen komen. Het verhaal van Maroline is er daar één van. Stichting HVC wil hulp en onderdak bieden totdat haar man Asif is vrijgelaten. Hiervoor is de blijvende hulp van de Vrienden in verdrukking echter noodzakelijk. Met een zelfgekozen maandelijks bedrag zorgt een Vriend er voor dat Stichting HVC direct hulp kan bieden wanneer dit nodig is. Wilt u klaar staan voor mensen zoals Maroline? Bepaal dan zelf hoeveel steun u maandelijks geeft en word ook Vriend in verdrukking!