Wicky - gegrepen door de God van het Boek

Wicky (25) groeide op in een hindoeïstisch bergdorpje in India. In zijn tienertijd gaf een familielid hem een Bijbel. De jonge Wicky nam het boek mee, maar liet het in eerste instantie links liggen. Totdat er iets bijzonders gebeurde.

Op jonge leeftijd kreeg Wicky een Bijbel

"Begin met lezen!"

Diep in de bergen ligt het dorpje waar Wicky opgroeide. Toen hij een kind was, was iedereen in het dorp hindoe. Het Evangelie had dit dorpje nog niet bereikt. Dat Wicky als tiener een Bijbel in handen kreeg, was dus uitzonderlijk. Maar het boek werd niet opengeslagen. Tot het op een dag was, alsof Iemand zijn hand pakte en zei: "Begin met lezen!”. Wicky voelde dat deze leiding kwam van de God van dit Boek. Toen hij eenmaal begon te lezen, kon hij er niet genoeg van krijgen.

Voor werk ging Wicky naar de grote stad

Betrokken bij vechtpartijen

Wicky werd volwassen. Voor werk trok hij naar het zuiden van India. Daar vergat hij alles wat hij geleerd had uit de Bijbel. Hij stortte zich in het leven dat de grote stad te bieden had. Regelmatig raakte hij betrokken bij vechtpartijen. Maar de Schepper liet hem niet los. De inmiddels getrouwde Wicky keerde terug naar zijn geboorteplaats in de bergen. Toen een evangelist het dorp bezocht, dacht Wicky terug aan de Bijbel uit zijn tienertijd en ging er weer in studeren.

Als enige christenen tussen hindoes

Samen met twee vrienden kwam hij tot geloof in Christus en liet zich dopen. Als enige christenen tussen hindoes ondervonden ze veel weerstand. “Jullie hebben een andere God ons dorp binnengebracht”, was de beschuldiging. Wicky’s vrienden bezweken onder de grote druk en keerden terug naar het hindoeïsme. Maar Wicky hield stand: “Jullie kunnen met me doen wat jullie willen. Jullie kunnen me de keel doorsnijden, maar ik blijf christen. Ik heb de Waarheid, de God van het Boek leren kennen.”

Wicky (25) uit India

Jullie kunnen me de keel doorsnijden, maar ik blijf christen. Ik heb de God van dit Boek leren kennen."

- Wicky (25) uit India

De evangelistengroep waar Wicky zich na zijn opleiding bij zal aansluiten

De dorpsraad eiste dat hij diezelfde nacht nog zou vertrekken. Hij vond onderdak bij HVC-contactpersoon John. Wicky’s dochters - de jongste pas drie weken oud – werden door zijn vrouw meegenomen. Ze was overtuigd: “Ik moet van je scheiden, tenzij je terugkeert naar het hindoeïsme.” Maar door Gods goedheid kwam ook Wicky’s vrouw na een tweetal jaren vol strijd tot geloof. Wicky volgt een evangelistenopleiding en gaat twee dagen per week naar zijn geboortedorp terug om samen met zijn vrouw het Evangelie te brengen onder hun vroegere dorpsgenoten. Ondanks het gevaar.

Miljoenen vervolgde christenen hebben geen eigen Bijbel. Ondanks de vervolging, vragen zij voortdurend om Bijbels voor zichzelf en anderen. Het verhaal van Wicky laat zien hoe groot de impact van één zo'n Bijbel kan zijn.

En zo zijn er nog vele duizenden verhalen.  Wordt u onderdeel van een van die verhalen?  U kunt eenvoudig helpen door potgrond te bestellen of te doneren.

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.