Elisha: een vrolijke puber
 met littekens

Hij kijkt vrolijk uit zijn ogen. Een tikkeltje verlegen misschien, maar een brede lach breekt direct door als iemand met hem in gesprek raakt. Hij werkt hard voor school en kijkt uit naar de toekomst: een opleiding in de IT. Elisha – want zo heet hij – is een florerende puber die hooguit te mager is, zo op het eerste gezicht. Maar wie wat beter naar Elisha kijkt valt toch iets op. Littekens op zijn armen. Ze verraden een heftige gebeurtenis in het leven van deze jonge christen.

Elisha groeit op in een grote stad in Pakistan. Zijn vader is evangelist. Vader, moeder en Elisha wonen samen met het gezin van Elisha's oom in één huis. Elisha en zijn ouders op de tweede verdieping in een appartementje van zo’n 40 vierkante meter, het gezin van zijn oom op de eerste verdieping. Maar dan gebeurt er iets waardoor Elisha moet vluchten naar een andere plek. Elisha's leven loopt gevaar.

De littekens op Elisha's polsen vertellen zijn heftige verhaal

Mishandeld uit woede en jaloezie

De oom van Elisha heeft het op Elisha voorzien. Hij drinkt veel alcohol, houdt zich bezig met zwarte magie en haat christenen. Hij dreigt Elisha te vermoorden als hij gaat studeren. Hij mocht eens een betere baan krijgen dan zijn eigen zoon. Het idee dat Elisha later een Bijbelschool wil gaan volgen, wekt nog meer woede bij hem op. Op een dag zet hij een pistool tegen het hoofd van Elisha. Hij dreigt hem dood te schieten als de jongen zijn plannen om te gaan studeren doorzet. Een andere dag komt hij met een mes op zijn neef af. Hij grijpt Elisha bij de armen en brengt hem verwondingen toe.

De constante dreiging door zijn oom laat uiteindelijk maar een keuze open; vluchten voor het geweld. In een andere stad zoekt Elisha veiligheid en probeert hij een nieuw leven op te bouwen. Vader en moeder blijven achter. De evangelist voelt zich verantwoordelijk voor zijn gemeente en wil die niet in de steek laten.

Ik vertrouw op God. Hij zal me helpen"

Elisha uit Pakistan, 16 jaar

Mentale littekens

De levensbedreigende situatie in het huis van zijn oom heeft ook mentaal zijn sporen nagelaten. Elisha voelt zich bang. Bang dat iemand hem iets aandoet. Hij slaapt slecht en is soms depressief. In de nieuwe stad wil Elisha dolgraag studeren en een Bijbelschool volgen. Alleen, geld voor een opleiding is er niet. Het ziet er naar uit dat hij hard zal moeten werken om in zijn levensonderhoud te voorzien. Van studeren zou dan geen sprake kunnen zijn. Tegelijk laat hij de hoop niet varen. “Ik vertrouw op God. Hij zal me helpen”, klinkt het eenvoudig.

HVC wil naast christenen in levensbedreigende situaties staan, christenen als Elisha. We mochten zijn opleiding mogelijk maken via het HVC-programma ‘Vrienden in verdrukking’. Deze 'Vrienden' staan klaar voor gelovigen wanneer vervolging losbarst. Sluit u zich ook aan?

Ja, ik word Vriend in verdrukking

Bepaal zelf het bedrag waarmee u vervolgde christenen maandelijks ondersteunt. Sta klaar als vriend op het moment dat vervolging toeslaat!

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.