Advocaat Asia Bibi: 'Asia Bibi binnenkort vrij'

Foto: Cees van der Wal

Foto: Cees van der Wal

5 november 2018

Saif-ul-Malook heeft een paar pittige dagen achter de rug. Na de uitspraak van het hooggerechtshof van Pakistan dat Asia Bibi onschuldig is, braken er grote protesten los. Een aantal dagen zat de advocaat ondergedoken. Daarna werd hij, naar eigen zeggen, gedwongen Pakistan te verlaten. Met slechts een plastic tasje vol spullen kwam de advocaat van Asia Bibi zaterdagavond aan op Schiphol. Sindsdien heeft HVC er alles aan gedaan om zijn veiligheid te waarborgen en hem bij te staan waar mogelijk. Malook is dankbaar voor de hulp van Stichting HVC: ‘Verder kon ik nergens terecht. Jullie zijn één van de weinige organisaties die niet alleen geld ophalen rondom Asia Bibi, maar ook daadwerkelijk geholpen hebben.’
In een gesprek met Stichting Hulp Vervolgde Christenen uit de advocaat zijn zorgen. Zijn vrouw en  kinderen zijn nog steeds in Pakistan. ‘Ik heb contact met hen, maar er is veel stress. Ze zagen op het nieuws dat ik Pakistan had verlaten, het was op alle grote televisiezenders in Pakistan de opening van het journaal.’ Hoe het nu verder moet, weet hij nog niet.

'Bibi komt vrij'

Volgens de advocaat duurt het in Pakistan ongeveer tien dagen voordat iemand die vrijgesproken is, ook daadwerkelijk wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Asia Bibi wacht sinds haar vrijspraak nu zes dagen op vrijlating, de advocaat verwacht dan ook dat Bibi binnen enkele dagen wordt vrijgelaten.
Maar hoe zit het dan met de overeenkomst die de overheid sloot met radicale moslimpartij TLP? Malook lacht schamper. Volgens hem was de regering in paniek. In de overeenkomst staat inderdaad dat Bibi op de ECL (Exit Control List) wordt gezet. Malook: ‘Op die lijst mogen alleen mensen staan die veroordeeld zijn, dat geldt niet voor Asia Bibi, zij is juist vrijgesproken. Het is dus helemaal niet mogelijk voor de Pakistaanse overheid om haar op die lijst te zetten.’ Volgens de advocaat hebben bronnen in de regering inmiddels ook laten weten dat Bibi inderdaad niet op deze lijst terecht komt.
Malook gaat even verzitten. ‘In Pakistan moet men de wet volgen. Dat betekent dat Bibi binnenkort wordt vrijgelaten en dat zij het land gewoon mag verlaten. De kans hierop is in mijn ogen 99 procent.’ Wel komt er volgens de advocaat een verzoek tot herziening. Hij maakt zich er duidelijk niet druk om. ‘Het hooggerechtshof kan zo’n verzoek als ze willen meer dan tien jaar aanhouden, gedurende deze periode mag men Asia niet gevangen houden, want zij is vrijgesproken.’

Dodenlijst

De advocaat staat in Pakistan op de dodenlijst. Na Asia Bibi vult hij de tweede plaats. Het lijkt hem weinig te deren. ‘Ik ben 63 jaar oud, ik heb de afgelopen jaren verschrikkelijk veel meegemaakt, ik ben niet bang, waarom zou ik?’ De afgelopen dagen heeft Stichting HVC alles in werking gezet om zijn veiligheid te waarborgen.

Dankbaar

Stichting HVC is Malook dankbaar voor al zijn werk. Hij heeft, als moslim, zijn leven op het spel gezet om Asia Bibi vrij te krijgen. We hopen dat de advocaat gelijk heeft en Asia Bibi inderdaad binnen enkele dagen vrij komt en naar een veilige locatie kan gaan. In een informatie- en gebedsdienst in Vianen a.s. donderdag 8 november willen we God hierom vragen. Bij deze dienst zal advocaat Malook ook aanwezig zijn. We willen hem graag bemoedigen. Komt u ook?